Ska du bara ha den till det du beskriver och kan leva med att den kommer gå igång när du blåser upp en plaskpool kommer en med 6l tank räcka. Den blir dessutom smidig att bära och förvara.

Jag har flera kompressorer på olika ställem med tankar på 6l, 24l, och 150l. Vinsten att ha en 20l tank är rätt liten i min mening. 6l räcker till många skott med dyckert pistolen och den är mycket smidigare. Dock är ljudet rätt ettrigt på min när den fyller så en tystare menbrankomtressor
 
Okay så en oljefri 6l räcker till att blåsa upp däck(även bil), blåsa ren detaljer, skjuts små spik för lister? Finns det något särskilt märke man bör titta på?
 
Redigerat:
Jag älskar att ha kompressor. Speciellt de två ggr per år man byter däck, köpte en biltema mutterdragare åt pappa över 10 år sen nu och åker dit och byter däck så vi har båda nytta av den saken ;)

Jag bara spanar efter en stor och gammal redig kompressor som jag ska ha permanent utanför men under tak där hemma.

Alltså, jag tycker man ska satsa på stort man kan, inte nödvändigtvis nytt... 50L är nog för lite. Jag vet inte hur det skulle funka med en liten kompressor och en skild, stor tank?
 
Redigerat:
Det funkar att ha en extra tank, den kommer inte behöva ladda på luft lika ofta. Däremot kommer det ta lång tid att ladda då kompressor blocket inte är så stort.

Som en fotnot kan jag nämna att bilverkstäderna i jag såg när jag var i Vietnam ofta hade 1hk kompressorer med 500l -1500l tank. Då räcker luften till att köra 1 tums hylsor till lastbilsdäck men det tar resten av dagen att ladda upp igen :)
 
snowjim skrev:
Om man låtsar bultar förhand går det då inte att använda vanlig 18v skruvdragare för att dra ut bultarna? Eller är det en speciell mutterdragare man måste ha oavsett?
Du har redan fått svar på det, men jag tycker det tål att upprepas. Jag har slutat med elektrisk/luft-knack bara för att byta hjul på bilen. Istället "kors" (egentligen 3/4" pinne med hylsa) för att lossa och dra åt, och sedan 18V Makita slående skruvdragare för att skruva av och på muttrarna. Det är smidigt att bära med sig runt bilen, och det jobbiga är egentligen gängandet av muttrarna av/på och det klarar skruvdragaren galant (och dessutom utan att muttrarna fastnar i hylsan).

Nu har jag inte plats att byta i garaget och därför så behöver jag släpa ut kabel el. dylikt, så smidigheten är lite mer prioriterad.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
18V Makita med slående skruvdragning låter dyrt? De jag har är vanliga skruvdragare och min tanke är väl egentligen att låtsa och spänna med mitt special hantag manuelt och sen köra skruvarna med skruvdragare. Vad jag förstår tär det dock mycket på handleden så kanske är det så att man måste ha en knackare av någon form. Funkar en enkel för 300-400 kr så är det inte dumt men 2000-4000 kr för en Makita eller Bosch känns lite onödiga pengar bara för bilmuttrar, så ofta göra jag inte jobbet. På sin höjd blir det 3 bilar som får totalt 12 däck bytade, det blir 60 bultar att skruva in och ut totalt.
 
Om du lossat på bultarna så med fälgkors eller handtag är det ju inget som är tungt att dra ut med skruvdragaren bara en massa varv det ska snurras och det klarar dragaren galant.

Jag kör den varianten först en hjulmutternyckel från biltema för att lossa bultarna och sen skruvdragaren för att gänga ut dem hela vägen.

Åtdragning blir tvärt om. Skrivdragaren inställd på högsta möjliga moment som inte är borrläge och dra fast bultarna och sen efterdra med hjulmutternyckeln. Då vet jag dessutom att jag orkar lossa däcken med samma nyckel om det behövs.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
DennisCA skrev:
Alltså, jag tycker man ska satsa på stort man kan, inte nödvändigtvis nytt... 50L är nog för lite. Jag vet inte hur det skulle funka med en liten kompressor och en skild, stor tank?
Trådskaparens behov motiverar inte en så stor kompressor. Men å andra sidan så brukar ju nya möjligheter skapa nya behov...
 
useless skrev:
Trådskaparens behov motiverar inte en så stor kompressor. Men å andra sidan så brukar ju nya möjligheter skapa nya behov...
Problemet ligger ju då i en klen kompressor med halvstor tank, den som TS länkar till i början duger ju egentligen inte till nått lite mer krävande verktyg, varken bläster eller vinkelslip kommer ju funka nått speciellt bra med den, och då kan man ju lika väl gå på en liten billig kompressor och skulle behoven öka till mer krävande saker så kan man ju köpa nått bättre än den som var i första inlägget.
Jag har en liknande hemma och den duger ju egentligen inte till att driva nått värre verktyg, enda skillnaden är att jag kan dra i ett gäng spik mer innan den hoppar igång jämfört med en med lite mindre tank.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
snowjim skrev:
18V Makita med slående skruvdragning låter dyrt?
Njae, jag fick ett paket med slagborr+slående dragare (två batterier) för 4000:- från England. Men jag köpte den naturligtvis inte för att byta hjul två ggr/år, utan för att jag behövde ny batteridriven borrmaskin för andra byggprojekt. Så för hjulbyte så är den "gratis".

Det är naturligtvis klart att du kan skruva av och på med batteriskruvdragare för att sedan dra åt med mutterdragare, men det är ju att gå över ån efter vatten å det grövsta. Om du redan har en dragare så kan du ju använda den till allt, inklusive gänga av/på muttrarna! Att ha två maskiner till det är ju bara extra krångligt.

Finessen med skruvdragare var att slippa det ledsamma gängande av fem muttrar per hjul (särskilt ledsamt och fippligt om man dessutom har handskar på sig och ändå behöver en hylsa el dyl för att öht få ett bra grepp om muttern), utan att snabbt och lätt klara av det med maskin för att dra det sista varvet för hand med kors eller dylikt. Smidigt, portabelt, och inte så dyrt eftersom de flesta ju redan har en skruvdragare el dyl.
 
Pumba skrev:
Problemet ligger ju då i en klen kompressor med halvstor tank, den som TS länkar till i början duger ju egentligen inte till nått lite mer krävande verktyg, varken bläster eller vinkelslip kommer ju funka nått speciellt bra med den, och då kan man ju lika väl gå på en liten billig kompressor och skulle behoven öka till mer krävande saker så kan man ju köpa nått bättre än den som var i första inlägget.
Jag har en liknande hemma och den duger ju egentligen inte till att driva nått värre verktyg, enda skillnaden är att jag kan dra i ett gäng spik mer innan den hoppar igång jämfört med en med lite mindre tank.
Precis, jag har en liten skrutt-kompressor med 20L tank, och den duger ju alldeles utmärkt för pumpning, blåsning osv. (Är egentligen overkill för det med). Till större grejjor så duger ju inte den heller. Fördelen var att den bara kostade några hundringar (500:- på rea för några år sedan?), och en kompressor är bättre än ingen kompressor.
 
Jag hade gått på den lilla Stanley du har sist.
 
För någon som e helt väck när det kommer till kompressorer... :confused:
Vad har man oljan till? *ställer mig med dumstruten i hörnet och inväntar svar*

Fördelar/nackdelar med eller utan olja för en lekman som mig själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.