snowjim skrev:
Om man låtsar bultar förhand går det då inte att använda vanlig 18v skruvdragare för att dra ut bultarna? Eller är det en speciell mutterdragare man måste ha oavsett?
Visst kan du göra det, lossa/dra åt med teleskopskaft/fälgkors, och använda 18V´arn till att skruva ur och i dom.

heimlaga skrev:
Mutterdragare klarar man sig gott utan då man bara skruvar med egna bilar och traktorn man har för litet husbehovsskogsbruk.
Om man driver ett ordentligt jordbruk eller maskinentreprenad eller har 200 hektar skog eller håller på med någonting annat som sliter hårt på maskinerna och kräver snabba reparationen mitt i brådskan kan en mutterdragare vara väldigt bra att ha.

Spikpistol för fyratumsspik är bra att ha då man bygger på förtjänst åt andra men om man bara bygger eget hus och kanske någon liten maskinhall eller garage då klarar man sig utan. Däremot kan en liten dyckertpistol löna sig att skaffa då man skall spika panel och lister inomhus. En dyckertpistol kräver obetydligt med luft.

Min erfarenhet är att det arbetet som kräver störst luftvolymer i hemmaförhållanden är när man sandblästrar rostfläckar på bilen och sprutar olja under bilen. Då behövs det en någorlunda kraftig kompressor.
Spikpistol underlättar en hel del när man snickrar ensam, en hand att hålla bräda och pistolen i den andra.
Och med tanke på hur billiga och relativt prisvärda spikpistoler gubb-dagisen säljer så finns det få anledningar att inte spika med pistol, man spar kroppen ffa. och även tid, som är en bristvara för fler och fler i dagens samhälle.
Man klarar sig utan en massa saker, men... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Tack för all input. Det låter som att jag bör antingen köpa en enklare kompressor eller fortsätta köra förhand. Det jag går miste om är enkelheten av att blåsa rent detaljer men det är lätt räknat på ena handen hur många gånger jag haft det behovet. Blåsa upp däck kan man fortsätta göra antingen med den kraftiga cykelpumpen eller genom att köra till macken.

Ska man köpa en kompressor så kanske det är en oljefri som gäller för att slippa underhållet.

Att spika i spikar är inget jag har planering för så som det är nu och bygger man ett däck eller liknande så använder man skruvdragarna skulle jag tro.

Ser helt klart enkelheten i att ha en kompressor men det är svår motiverat i mitt fall när det kommer till utrymme och pris.
 
Pumba skrev:
300kr kostar väl en på Jula som duger till att byta hjul på bilen med, varför ska du köpa en märkesmaskin för nått du gör 2 gånger om året?

Du kan ju för övrigt inte byta hjul med en kompressor, du måste ju ha mutterdragare till kompressorn med och de kostar ju i många fall likvärdigt mot vad eldriven kostar.

Det är olämpligt att lossa hjulskruvar med skruvdragare, en mutterdragare knackar loss och åt skruvarna, går säkert ta enstaka med en bra skruvdragare men den blir nog inte så långlivad och det lär fresta handlederna.
Är högst skeptisk till Julas och Biltemas egna producter, har väldigt dålig erfarenhet av båda. Så om det finns en mutterdragare för rimligt pris och som är av lite bättre(mer känt) märke så hade det varit bra. Behöver som du säger inte vara Bosch Blå, Makita eller liknande.

Jo i detta fallet medföljde det en mutterdragare(se bild).
 
Ja köpte en sån kompressor på jula för kanske 4-5 år sen, aldrig krånglat, används till allt från renblåsning, spikpistol osv. men gav en bit under 2k för den. Lägg lite pengar på en vettig och lång slang, den blir tung o släpa på annars om du ex ska spika fasadpanel.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Är högst skeptisk till Julas och Biltemas egna producter, har väldigt dålig erfarenhet av båda. Så om det finns en mutterdragare för rimligt pris och som är av lite bättre(mer känt) märke så hade det varit bra. Behöver som du säger inte vara Bosch Blå, Makita eller liknande.

Jo i detta fallet medföljde det en mutterdragare(se bild).
Har samma känsla som du kring deras egna märken mm, dock verkar det som billiga luftverktyg fungerar helt ok.
Precisionen är inte lika viktigt som på tex en såg eller fräs.

Vill du ha en 'märkesdragare' får du kika efter en IngersollRand eller liknande, har sett nån Bahco för dryga tusenlappen om jag minns rätt.
 
Om man tycker att man vill och har råd kan man ju köpa sådana torsionsstavar, så kan man använda mutterdrsgaren även för montering av hjulen.
http://www.verktygsproffsen.se/produkt/Torsionsstavssats-8-Del-TTTS08

Finns kanske andra fabrikat till bättre pris också, har inte forskat i det men visste att Teng tools hade sådana iaf :)


Åter till själva kompressorfrågan så tror jag inte att det är några fel på den du länkade till, du kan läsa mer om Stanleys kompressorer i denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/159681-stanley-kompressor.html
 
snowjim skrev:
Är högst skeptisk till Julas och Biltemas egna producter, har väldigt dålig erfarenhet av båda. Så om det finns en mutterdragare för rimligt pris och som är av lite bättre(mer känt) märke så hade det varit bra. Behöver som du säger inte vara Bosch Blå, Makita eller liknande.

Jo i detta fallet medföljde det en mutterdragare(se bild).
Visst följer det med en men det lär ju vara det billigaste som gick att frambringa, jag har 2st tryckluftsdrivna och en eldriven mutterdragare, använder ingen av dem för att byta hjul på bilen, det gäller verkligen att hitta bra hylsor till dem annars står man där var och varannan gång och skruvarna sitter kvar i hylsan och lögn i fan att få ur dem.
Hade mutterdragaren när jag bytte kamkedja på bilen, var en skruv på vevaxeln som blev enklare då.

Lägg pengarna på en BRA men mindre kompressor, när jag byggde huset hade vi en liten från Essve, hur tyst och fin som helst och hade bara runt 20 liters tank.
 
FredrikR skrev:
Spikpistol underlättar en hel del när man snickrar ensam, en hand att hålla bräda och pistolen i den andra.
Och med tanke på hur billiga och relativt prisvärda spikpistoler gubb-dagisen säljer så finns det få anledningar att inte spika med pistol, man spar kroppen ffa. och även tid, som är en bristvara för fler och fler i dagens samhälle.
Man klarar sig utan en massa saker, men... ;)
Skulle spikpistolerna spara på kroppen skulle det vara en helt annan sak. Jag har aldrig skaffat någon egen spikpistol att använda på byggen helt enkelt för att kroppen inte håller om jag skall använda den mer än någon dag ibland. Jag brukar få låna någon pistol då det skall glesbrädas innertak.
Både kunden och jag förlorar på en effektivitetsökning som leder till sjukskrivning. Hellre tar jag en litet lägre timlön och spikar med hammare.

Hur som helst så har jag svårt att se att den lilla tidsvinsten med spikpistol skulle ha någon betydelse för en som bara bygger för husbehov.
 
snowjim skrev:
Tack för all input. Det låter som att jag bör antingen köpa en enklare kompressor eller fortsätta köra förhand. Det jag går miste om är enkelheten av att blåsa rent detaljer men det är lätt räknat på ena handen hur många gånger jag haft det behovet. Blåsa upp däck kan man fortsätta göra antingen med den kraftiga cykelpumpen eller genom att köra till macken.

Ska man köpa en kompressor så kanske det är en oljefri som gäller för att slippa underhållet.

Att spika i spikar är inget jag har planering för så som det är nu och bygger man ett däck eller liknande så använder man skruvdragarna skulle jag tro.

Ser helt klart enkelheten i att ha en kompressor men det är svår motiverat i mitt fall när det kommer till utrymme och pris.


Köp en 25-liters för 5-600:- så kommer du att vara nöjd i många år framåt.
 
Pear4Life skrev:
Jag sitter lite i samma sits som TS... Har googlat runt, varit på varuhus å klämt lite, men jag blir fan inte klok på vad jag skall ha/behöver?

Användningsområden:
- Dyckertpistol
(denna hade jag tänkt mig: [länk]

- Pumpa däck på bil/cykel

- Fylla på hydrofonen på vattenpumpen

Så... Har förstått att jag behöver typ 8bar... men storlek på tank, märke m.m.?
Till de sakerna skulle jag säga att det funkar med nästan vad som helst.
Det är när det ska köras mer krävande maskiner, tex slipmaskiner, bläster eller lackeringsutrustning som det behövs större grejer.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-11-8-2000033783/

Den fixar de grejerna utan problem.
 
Pumba skrev:
Till de sakerna skulle jag säga att det funkar med nästan vad som helst.
Det är när det ska köras mer krävande maskiner, tex slipmaskiner, bläster eller lackeringsutrustning som det behövs större grejer.

[länk]

Den fixar de grejerna utan problem.
Se där ja... Jag har alltid varit lite "allergisk" mot biltemas egna grejer... men säger du att det ska fungera så skall jag bannemig ta mig i kragen och försöka slå hål i mina fördomar! :)
 
Kompressorer i lägre konsumentklassen verkar vara en sån där produkt som ser likadana ut oavsett märke. Skulle tro att dom tillverkas på samma ställe men säljs med olika färg och logga på.
 
Något förslag på oljefri mindre kompressor som faktiskt fungerar bra för det jag skulle kunna behöva den till?
 
Jag köpte en oljefri liten 24 l tank. Från Duabhuset för mer än 10 år sedan. Kostade då ca 800 har jag för mig. Den har varit konstant inkopplad. Och använts varje dag. Aldrig varit något problem ned den. Mestadels har den använts för renblåsning. Aldrig till maskiner då tanken är aldeles för liten.
Ett väldigt bra köp tycker jag. Om det är samma tillverkare i dag på den kompressorn vet jag ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.