Tycker inte heller att ni ska ha köksö. Ju mindre hus man har desto mer flexibelt ska det vara. Skulle nog också försöka skjuta hela köksavdelningen mot entren och få mer utrymme mot fönstersidan för ett vackert klaffbord som man kan fälla upp alltefterom vänkretsen kommer på oväntat besök. Om det skulle gå skulle jag även skippa L-delen mot fönstersidan. Kanske skulle jag där ha en köksömodul på låsbara hjul som arbetsyta. Den skulle man kunna skjuta in i köket vid kalas.
Eller så har man som vi har i vårt lilla kök nu ett stadigt klaffbord som vi använder som arbetsbord också. Funkar finfint!
Fint att ni fick bygglov förresten!
En föregångare i det lilla boendet är Ralph Erskine, det är hans låda jag har som avatar. Kolla här Erskine-Tovatt Arkitektkontor
Han hade dubbelsängen upphissad i taket mm.
 
Nu finns ritningarna vi går till SAMRÅDET med på Huset på klippan vid havet tillsammans med helgens uppdateringar!

Ä-N-T-L-I-G-E-N på gång!!!
 
Det såg riktigt trevligt ut
 
Tack!

Å nu har jag försökt att fixa till navigartionen mellan sidorna så man KAN så något nytt. Hoppas att det funkar!
 
I
En fråga: är det tänkt som sommarhus eller åretrunthus?

I senare fallet lär byggnadsnämnden ha en del att säga om toaletten och handikappregler.

I övervåningen är ingången till duschen lite väl trång för min smak.

Annars ser det väl hyfsat ut, sett som sommarhus, om man gillar öppen planlösning och stekos i möblerna :)
 
Som åretrunthus. Toaletten får det funderas på, den blev just flyttad men vi försöker såhär :)

Ingen dusch på övre plan men en toalett och ja, den är LITEN men det går att bredda lite. Vi får se. Ändrade på hemsidan så man ser vilken våning som är vilken, du kanske tänker på duschen i källaren bakom bastun, där blir nog aldrig något :)

Stekos i möblerna formligen älskar vi! ;)
 
Kul att få följa era funderingar och ert bygge! Knepigt med så fasta förutsättningar, men jag tor att det kommer att bli kanon till sist :).

Jag gillar hundsängen i sovrummet! På alla mina planlösningar finns en valplåda med min vovve och sju valpar inritade, men av någon anledning kommer den aldrig med när min man lägger in ritningarna i Sketchup ;).
 
Så har man då också klarat av BYGGSAMRÅDET och självklart hade man även där skjutit en bra bit över målet... :) Det är ju "lätt" att bygga hus ju!

Planlösningen är nu ändrad ytterst lite och nu har startskottet skjutit, blir säkert en del ändringar under resans gång men nu känns planlösningen BRA. Får kanske starta upp en annan tråd nu.
 
Hemmakatten
Kanonhus! Följer projektet med intresse.:)
Bra att ni tog bort köksön. Med öppen planlösning köper man en köksfläkt med ordentligt sug så slipper man matos i rummet. (Fungerar utmärkt vet vi som har öppen planlösning och bra köksfläkt.) Om ni funderar på att någon gång i framtiden ha öppen spis/kamin på övervåningen så är det enklast och billigast att låta göra tre pipor i skorstenen från början.
 
Tack tack Hemmakatten!

3 pipor har/är med i funderingarna. Vill ju inte missa MIN vedeldade bastu i källaren (som byggs när vi blir miljonärer på annat än lån...) men två pipor i dagsläget där man kan välja var man vill ta hål för kamin/bastukamin är tanken. Sen få vi se. Tre pipor förstår jag som att då blir det mura och inklädnad och då är det en tungtung sak å kanske ännu mer jobb men som sakt, jag undersöker ännu alla möjligheter :) Bredden på plan ett i förhållande till fönster samt öppning mot terass är väl det som sätter gränsen.

Någon som har minimått på en 3-pipa eller modulsystem för detta får gärna hojta!
 
Trevligt att se att det funkar att bygga ett året-runt-hus på en så begränsad byggyta. Tar själv gärna emot fler goda råd och tips från byggare med "små" hus. Verkar som om jag har ungefär samma detaljplansregler på min egen tomt. Och så här i planeringsstadiet är alla tips guld värda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.