Kanske dumt att uttala mig idag när allt bara är svart men detta är ungefär: Vid planering synades dokument och kartor. Strandskyddet upphävdes när detaljplan för området upprättades och "vår" byggrätt skissades in. När vi nu lämnat in bygglov är "strandskyddslinjen" dragen strax innanför tomten... Alltså ligger vi inom strandskyddsgränsen. Så vi får förlita oss på dispens då det ligger ett "hus" där idag. Blir väl en egen tråd om detta senare :) Tips dock: kolla upp ALLA, alla kartor så slipper man ju bli besviken. Gamla handritade linjer skall man inte lite på :)
 
Hemmakatten
Det FINNS alltså redan en byggrätt på tomten OCH strandskyddet är upphävt då detaljplanen antogs. Men nu menar du att strandskyddet sträcker sig en bit in på eran tomt och att ni därför inte kan bygga huset där ni vill ha det. Stämmer det? På tomtkartan (detaljplanen) borde det dock finnas mark som inte är strandskyddad och därmed byggbar? Antar att ert hus då inte får den fina utsikt ni är ute efter.

Men, det finns möjlighet att nagga strandskyddet i kanten. Strandskyddslinjen är "bara" en rakt ritad linje på en karta och har ingenting med hur er tomt ser ut. Be tjänstemännen komma ut på plats o titta, ta en massa bilder, visa på att huset blir mycket mer naturligt placerad på den av er valda platsen. Skriv att det blir mindre åverkan på naturen om ni får lägga huset där ni vill, att ni då slipper att spränga/förändra markhöjd/gräva ut, att det är viktigt att bevara den kustremsa så orörd som möjligt. Att ni gjort allt, tom anlitat arkitekt för att få ett hus som gör så lite åverkan på naturen som möjligt.

Detta ovan är dock inte tillräckliga (formella) skäl för dispens från strandskydd (som länsstyrelsen beslutar om). Oftast har dock kommunerna fått på delegation att kunna ge dispens och varje tjänsteman/politiker vill att hus som byggs skall placeras så bra som möjligt. Skäl för strandskyddsdispen är dock att marken redan är ianspråktagen, dvs. att det redan finns hus eller anläggningar där. Det kan vara en brygga, uthus eller bostad (och det fanns det ju på er tomt). Annat skäl kan vara att kustlinjen/strandremsan redan är så utbyggd med hus att den redan är "förstörd" och att ett hus till varken gör till eller ifrån. Ett annat skäl kan vara att allmänheten ändå har tillträde till stranden genom väg dit eller att det finns badplats där och att ert hus inte kommer att förstöra den möjligheten.

Om jag förstått det hela rätt så sträcker sig strandskyddet endast några meter in på er tomt? Det borde vara enklare att kunna få bygga där eftersom ni ändå har en byggrätt på tomten.

Avslutningsvis kan jag berätta att vi fått dispens från strandskydd, så visst går det!:)
 
Lite tydligare: Den handritade och kopierade kartan ger vid uppförstorning vid handen att standskyddslinjen (som är ALLT annat än rak...) går i en vattengräns innanför hela vår tomt (en hamn på landsidan, tomten på en halvö)

Hur som helst säger nu länstyrelsen (jupp, viltfjälls är mitt i "right-now" generationen...) att kommunen i detta fall BÖR kunna ta det hela på delegation i samband med bygglovet. PUH!!! Spännande påskvecka blir det i alla fall och sen får vi se åt vilket håll vinden blåser :D
 
Inser nu varför allas husbyggen tar 2-4 år :)

Den 7 september fick vi ÄNTLIGEN BYGGLOV OCH STRANDSKYDDSDISPENS ;D.

Det har varit många turer och gråa hår. 5 månader är ju mer än lovligt segt och frågan är nu om man orkar banka igång ett "vinterbygge". Den som lever får se. Klart är i alla fall att nu när vi lärt känna tomten (med det lilla hus som står där) så kommer många fler idéer på plats och annat är kört i soptunnan: Varför ha ett stort badkar när man badar i havet varje dag även när det regnar :)
 
:D GRATTIS!!!! :D

Lycka till!

/pinebar
 
Hemmakatten
Grattis till bygglovet! Saker och ting går faktiskt att få igenom även om det ser svårt ut från början. :)

Har följt era ritningar från början. Det är ett mycket fint litet hus ni kommer att bygga. Skall bli oerhört spännande att få följa det.

Fast badkaret skulle jag låta vara kvar. Det är inte lika charmigt att kl 22.00 en januarikväll ta sig ett bad i havet som att krypa ner i ett varmt bad som mjukar upp ömma muskler. ;)

Vinterbygge avstår många från. Det blir dyrare eftersom allt hela tiden måste täckas och värmas och allt tar mycket längre tid. Byggarna kommer att vilja ha värmebod, toa mm. På sommaren är allt så mkt lättare. Ingen värmebod behövs, ett enkelt torrdass räcker bra. Alla är glada för värmen och arbetet går mycket fortare.

Om ni kan vänta till våren så gör det! Hösten och vintern kommer att gå fortare än ni tror.Ägna er åt planering, engagera hantverkare, byggare, snickare, plåtis, el mm. Ta in offerter på alla arbeten och allt material (från toastol till innertak), ha byggsamråd, välj KA, mm mm så att nallt är klart att sparka igång i vår.

Om ni skall ha egen brunn är det mkt bra att borra medan det är tjäle. Den tunga borrmaskinen förstör inte så mkt mark då.

Allt tar mycket längre tid än man tror....
 
Mitt föräldrahem var ca 6.70 invändigt på bredden. På det gick det bra med två rum plus korridor i bredd så att säga. Vet inte om det tillför nått men jag bodde så i 20 år så det funkar
 
Det är nära nu... :) Vi har rivit gamla huset på klippan och när grävmaskinen återkommer på måndag skall vi "äntligen" få se hur djupt det är till berg i klyftan där huset skall stå. Spännande, kanske får vi till en liten del källare utan att spränga allt för mycket. Och ja, det blir nog till att vänta till våren, börjar ju bli bistert att jobba ute nu :)
 
Blir nog en "källare" trots allt, en del sprängning också då tomten ser ut som ett sluttande plan av berg efter grävningen :)

Tillbaka till ritbordet igen alltså för att få till rätt funktioner på nu lite större möjlig yta :)
 
Kan du bredda lite så skulle det kanske gå att få ett annat flöde i huset
 
Tyvärr är huset (och det gamla huset som stod där) placerat i en klyfta. Och tomten ganska liten. Men man kan inte få allt. Med "utrymme under" i grunden så kanske vi i alla fall får lite mer förvaring. Får återkomma efter ritandet och funderandet och såklart efter sprängandet :)
 
Nya skisser på vår hemsida, nu med "källare" också vilket blir 190 cm högt cirka om allt går som det skall. Mycket med höjder och annat att tänka på :) Hur som helst åker de flesta funktioner just nu omkring på skisstadiet igen, mer yta=svårare att få allt att stämma...

Om någon har feedback är vi VÄLDIGT GLADA för den: email eller PM är utmärkt eller rakt nedan här. Obs, nya skisser på Huset på klippan vid havet
 
Ännu nyare skiss ute... :)
 
Hej!

Jag gillar faktiskt de första alternativet bättre.
I sovrummet tror jat t.ex att det är bättre med en garderobsvägg än en klädkammare om det är lite trångt.

Sedan undrar jag var matplatsen är och vad amöban mitt emot köket föreställer?

Om jag var tvungen att välja mellan bardisk och matplats, så skulle jag definitivt dumpa bardisken. Speciellt eftersom man sitter med ryggen mot utsikten när man sitter där och äter. Med ert läge skulle det vara ett krav för mig att kunna äta frukost och se utsikten samtidigt. Jag tycker helt enkelt att bardisken och köksön, som jag antar att amöban föreställer tar alldeles för stor plats på er lilla yta och att ni borde prova med enklare kökslösningar för att få rummet att bli luftigare.

Har ni t.ex provat hur det blir om ni sätter ett enkelt L-kök där soffan är och soffan där köket är? Då kan ni ha en matplats framför soffan.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

Jag gillar faktiskt de första alternativet bättre.
I sovrummet tror jat t.ex att det är bättre med en garderobsvägg än en klädkammare om det är lite trångt.

Sedan undrar jag var matplatsen är och vad amöban mitt emot köket föreställer?

Om jag var tvungen att välja mellan bardisk och matplats, så skulle jag definitivt dumpa bardisken. Speciellt eftersom man sitter med ryggen mot utsikten när man sitter där och äter. Med ert läge skulle det vara ett krav för mig att kunna äta frukost och se utsikten samtidigt. Jag tycker helt enkelt att bardisken och köksön, som jag antar att amöban föreställer tar alldeles för stor plats på er lilla yta och att ni borde prova med enklare kökslösningar för att få rummet att bli luftigare.

Har ni t.ex provat hur det blir om ni sätter ett enkelt L-kök där soffan är och soffan där köket är? Då kan ni ha en matplats framför soffan.

/pinebar
Tuff tomt, vilket läge !
Håller med ovanstående - skippa köksön !
Det är ju mer en sån där grej som man "vill" ha - snarare än en praktiskt detalj.
Har man bara 60kvm yta så skulle jag iaf inte ha tagit med en köksö - dom tar väldigt stor plats iom att man måste ha "gångar" på alla sidor om dom.

/K

PS: Förresten får man fråga vad ni har för budget för bygget ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.