Jag anser det inte alls ointressant så det får stå för dig ;)
 
mexitegel skrev:
Jag anser det inte alls ointressant så det får stå för dig ;)
Jag instämmer med hemmakatten att taxeringsvärdets storlek inte säger så mycket om fastighetens "värde".
Men som tecken på hur snabbt fastighetsvärdena kan ändras har det naturligtvis ett visst kuriosavärde.

Jag skall ge ett exempel:
En villafastighet i Göteborg som jag sålde år 2009 hade året innan, alltså 2008, åsatts ett taxeringsvärde som var 55% av försäljningsvärdet.

75% av marknadsvärdet?
Tror inte det, utom i en mycket statisk marknad.
 
Det är Skatteverket som har 75% av marknadsvärdet som riktvärde för taxeringen, inte tvärt om.
 
mexitegel skrev:
Så bra att det löser sig utan konflikter :). Det vore intressant att höra vad ni fick i förhållande till taxeringsvärdet då vi riskerar att hamna i en liknande situation framöver.
Vi får strax över dubbla marknadsvärdet, och ca tre gånger taxeringsvärdet.

Men som sagt, inget är påskrivet än, vad som helst kan hända.
 
  • Gilla
patek och 1 till
  • Laddar…
Oj! Med det upplägget skulle kommunen få lösa in allt jag äger, typ,
Grattis!
 
ekblom skrev:
Vi får strax över dubbla marknadsvärdet, och ca tre gånger taxeringsvärdet.

Men som sagt, inget är påskrivet än, vad som helst kan hända.
Se upp bara så det inte skrivs om det i lokaltidningen, då kommer den svenska avundsjukan fram och folk börjar knorra om vad kommunen gör med "deras" skattepengar, och då drar kommunpolitikerna öronen åt sig. Försök skriva på så snart som möjligt!
 
pelpet skrev:
Oj! Med det upplägget skulle kommunen få lösa in allt jag äger, typ,
Grattis!
Ja, det är ju ganska fördelaktigt. Men att flytta från ett hus man jobbat på i fem år, för att det ska rivas är inte helt lätt att komma över ändå. :)

b8q skrev:
Se upp bara så det inte skrivs om det i lokaltidningen, då kommer den svenska avundsjukan fram och folk börjar knorra om vad kommunen gör med "deras" skattepengar, och då drar kommunpolitikerna öronen åt sig. Försök skriva på så snart som möjligt!
Ja, det har jag också haft funderingar på, finns nog många som kan bli lite vresiga.
Det är dock inte bara skattepengar, ett samarbete med ett större fastighetsbolag.
 
Nästan alla kommuner har hus i olika omr...kolla om det kan gå att få köpa ett av dom i ett bra omr....
 
Enk Projektet skrev:
Nästan alla kommuner har hus i olika omr...kolla om det kan gå att få köpa ett av dom i ett bra omr....
Det ska jag ha i åtanke, tack.
 
Göran.W
Man ska ta med i beräkningen med att TS får ta med vad han vill.
Kan bli en bra slant till av det om man säljer det som går att sälja.
Inget hindrar ju att man säljer sanitets porslin, köks inredning, innerdörrar, fönster osv.
Allt går att sälja på blocket :)
Med lite arbete kan man skrapa ihop en bra slant.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Hej Ekblom! Hur gick det för dig med försäljningen av huset till kommunen?
 
ViktoriaH skrev:
Hej Ekblom! Hur gick det för dig med försäljningen av huset till kommunen?
Man kan väl summera det såhär: Politiker gör som dom vill och skiter i hur det påverkar andra.
Äger fortfarande huset, var förbannad i ungefär en kvart, men sen var man tvungen att fortsätta med sitt liv.
 
ekblom skrev:
Man kan väl summera det såhär: Politiker gör som dom vill och skiter i hur det påverkar andra.
Äger fortfarande huset, var förbannad i ungefär en kvart, men sen var man tvungen att fortsätta med sitt liv.
Antar att det inte blev något avtal om försäljning?
 
phattrance skrev:
Antar att det inte blev något avtal om försäljning?
Stämmer. Tråkigt att dom slösar ett halvår av ens tid.
Men nu är vi på g med utbyggnad av huset istället, kommer starta en tråd så ni får följa det istället. :)
 
  • Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
O
Underbart med en uppföljning av tråden! En stor eloge till TS!
 
  • Gilla
Ingper och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.