Nyfniken skrev:
Ett äldreboende är väl den bästa granne man kan ha?

Inga mopeder, inga studsmattor, inga pooler, ingen uteservering med alkoholtillstånd. På sin höjd någon ambulans då och då.
Nej, det är sant. Men en ambulans kan vara nog störande. ;)
 
Nyfniken skrev:
Ett äldreboende är väl den bästa granne man kan ha?

Inga mopeder, inga studsmattor, inga pooler, ingen uteservering med alkoholtillstånd. På sin höjd någon ambulans då och då.
En tanke man ska ha i bakhuvudet innan man tar ett beslut är hur länge kommunen har tänkt driva det som äldreboende, om man ens har tänkt det nu..
I flera kommuner lägger man ner äldreboenden till förmån för flyktingboenden, och då tror jag nog att det kan bli rejält svårsålt.

Nej, jag hade försökt förhandla till mig ett bra pris och flyttat därifrån.
 
Nidhögg skrev:
En tanke man ska ha i bakhuvudet innan man tar ett beslut är hur länge kommunen har tänkt driva det som äldreboende, om man ens har tänkt det nu..
I flera kommuner lägger man ner äldreboenden till förmån för flyktingboenden, och då tror jag nog att det kan bli rejält svårsålt.

Nej, jag hade försökt förhandla till mig ett bra pris och flyttat därifrån.
Risken för det är nog inte så stor i detta fallet, men självklart bra att ta med i beräkningarna!
 
ekblom skrev:
Sen vem som bestämmer marknadsvärdet är väl en bra fråga.
Well,.. det gör marknaden. :) Dvs, man låter en mäklare, gärna flera, värdera huset.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
O
Man får verkligen hoppas att marknadspriset innebär vad fastigheten är värd om det inte skulle vara fråga för expropriation :)
Det är en viss skillnad i pris annars....
 
Odjuret skrev:
Man får verkligen hoppas att marknadspriset innebär vad fastigheten är värd om det inte skulle vara fråga för expropriation :)
Det är en viss skillnad i pris annars....
Hur menar du nu? Att kommunen bestämmer att markaden säger x kr istället för y som markande faktiskt säger?
 
Det är inte ovanligt att dom jämför sålda hus i närheten som är ungefär lika stora och tar ett genomsnitts pris på dessa när dom vill värdera huset.
Dom ska även ta en oberoende värderingsman till detta.
 
Nu har ju kommunen hittils bara bjudit in till förhandling, självfallet försöker de komma så billigt undan som möjligt medan ekblom vill få ut så mycket som möjligt. Det är som vanligt :). Tills dess att expropriationen är beslutad så är det öppet för förhandling. Det är inte kommunen som beslutar om köpeskillingen i det här läget, det gör du.
 
Det gäller för TS att ha is i magen..då det kan komma skrämskott från kommunen.;)
 
Micro skrev:
Det gäller för TS att ha is i magen..då det kan komma skrämskott från kommunen.;)
Försöka får man ju göra i alla fall. :)
 
ekblom skrev:
Försöka får man ju göra i alla fall. :)
Håller tummarna för dig , inte alls roligt att behöva flytta om man inte vill igentligen.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Hej, jag har precis läst den här tråden, och har inget att tillföra i sak.
Men jag har lite funderingar:

Hur kan en kommun vara så vårdslös med skattemedlen att man köper upp och river två fungerande enfamiljsvillor för att anlägga ett hem för gamla + "grönområde? I mina ögon är det ren kapitalförstörelse.
Nog har väl kommunen tillgång till mark för detta utan att behöva riva befintlig bebyggelse?

Grannfastigheten köptes (vet inte om det var expropriation eller försäljning, i fastigheten huserade socialdemokraterna och ABF tidigare) för några år sedan
Detta luktar politiskt mygel. Försöker kommungubbarna skyla över en "skum" affär med SAP?

Sedan undrar jag verkligen om det är ett giltigt argument för expropriation att bygga ett äldreboende.
Det är ju inte frågan om järnväg eller motorvägar, där man är mer låst till ett visst läge.
Kommunen har väl alla möjligheter att köpa upp fastigheter på allmänna marknaden, som vilken annan spekulant som helst?
Annars bör ju kommunen, som nämndes ovan, ha tillgång till mark utan att behöva riva befintliga villor. Vilket verkar sanslöst nu i bostadsbristens dagar.


Tillägg:
Ekblom, du bör kunna se priset för grannfastigheten på t. ex. http://www.booli.se/
Växla till "Slutpriser" och leta upp fastigheten på kartan!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ja, jag tror också tveksam till att expropriation är möjligt. Men hittills har ju kommunen bara sagt sig vara intresserade av att köpa fastigheten och det är ju inte olagligt :)
 
Nockonwood och mexitegel, jag har också funderat i de banorna ska fråga juristen i morgon. :)
 
Och just placeringen beror nog på att det ligger ett demensboende mitt emot tänka platsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.