Försök att skapa en opinion mot att bygga hus på åkermark. Kan kanske fungera.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
S smafaglar skrev:
Hej!

Kommunen har köpt jordbruksfastigheten intill vår tomt. Nu ska de tomma ladugårdsbyggnaderna rivas och det planeras för flera bostadshus. Vi kommer få många nya grannar. Kommunen ska sälja tomten till extern byggare och berättar för mig att de har möjlighet att ställa krav på vad som får byggas och vill inkludera mig tidigt i processen. Stil på husen, avstånd till vår tomt, bevarande av gamla träd på kommunens mark nära vår, skydd mot oss i form av plank/häck, är exempel som de nämner.

Jag har ingen erfarenhet av att vara i den här situationen. Vi vill förstås inte få insyn eller känna oss inträngda av de nya husen.

Vad skulle ni säga att vi har för möjligheter att ställa krav/önskemål? Vilka anspråk är rimliga att ha i form av kompensation för försämrad utsikt, stök under byggperioden, ökad trafik och minskad avskildhet?

Vänliga hälsningar, Andreas
Tyvärr, ni sitter i skiten och värre än du kan tänka kommer det att bli. Begär ut alla handlingar o beslut som redan finns. Begär därefter ut vad kommunen erbjuder, som inte redan gått till exploateringsföretsget.

Det som redan är tänkt o beslutat o sånt exploatören köpt/har avtalat med kommunen, kan ni inte påverka.

Det kommer att bli svåra tider, från markarbete till störningar från bygge. Har du en villatomt o den kommer ha gemensam tomtgräns med de nya tomterna så begär en 6 m bred plantering av växtlighet o träd mind 6 m höga.

Ett par blev lurade av sin kommun. 3 nya tomter dikt an deras uteplats med pool. Skador för >100.000 kr och ett jäkla liv under byggtid och de nya tomterna har inkräktat i deras tomt. Husen är 1,5 plans med fri insyn över poolen, uteplatserna är i läge mot poolsidan. Varje samtal hörs tydligt, o en familj har ett utebad som dom har 6 i på helgerna under sommaren. De nya grannar är respektlösa, hundar som skäller dag som natt, går inte att vistas ute längre, och närmaste grannen har en motorgräsklippare på över 100 dB. Sen grillas det alltid närmast poolen, för där är ett lite högre staket som ger lä.

Mitt råd: sätt upp alla era punkter o sen kollar ni mot kommunens/ exploatörens, ev underentreprenörer, hur det hela är tänkt att ske.
sen, kan ni fundera på att det kan vara värt att sälja innan….
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
S smafaglar skrev:
Hej!

Kommunen har köpt jordbruksfastigheten intill vår tomt. Nu ska de tomma ladugårdsbyggnaderna rivas och det planeras för flera bostadshus. Vi kommer få många nya grannar. Kommunen ska sälja tomten till extern byggare och berättar för mig att de har möjlighet att ställa krav på vad som får byggas och vill inkludera mig tidigt i processen. Stil på husen, avstånd till vår tomt, bevarande av gamla träd på kommunens mark nära vår, skydd mot oss i form av plank/häck, är exempel som de nämner.

Jag har ingen erfarenhet av att vara i den här situationen. Vi vill förstås inte få insyn eller känna oss inträngda av de nya husen.

Vad skulle ni säga att vi har för möjligheter att ställa krav/önskemål? Vilka anspråk är rimliga att ha i form av kompensation för försämrad utsikt, stök under byggperioden, ökad trafik och minskad avskildhet?

Vänliga hälsningar, Andreas
Beroende på läge, storlek på tomt mm så kan du ha ett tillfälle just nu , innan planläggning påbörjas, att sälja din fastighet till ett ”överpris” till en exploatör (eller kommunen) som ser en möjlighet i att man på din fastighet skulle kunna bygga tex 10 ytterligare radhus inom denna nya detaljplan. Men för att de ska kunna bli möjligt bygger det oftast på att din fastighet tas med in i detaljplanearbetet tidigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Är ni flera så gå ihop och begär samrådsmöte om planeringen, det med samråd måste det vara om någon begär det och enligt lagarna. Då kommer allt fram om hur dom tänker sig och ni har möjlighet att påverka det hela. All ska då protokolföras skriftligt. Sen det med vägarna är riktigt, men där är nog lite som kan påtalas, behövs den standard som är kostsam, behövs trottoarer på båda sidor e.t.c. o.s.v.
 
Ett förslag som kan underlätta er tillvaro, kan ju vara att kommunen sätter krav på exploatören att upprätta ett plank, "tyngre buskage" eller liknande för att dels markera var er mark börjar/slutar samt att det ska sättas innan markarbete påbörjas så att ni i viss mån även slipper en del av bullret och omaket med allt som hela processen innebär.
 
Claes Sörmland
Problemet med detaljplaner är att de är just planer. Att få uppförandet av ett plank på kvartersmark genomfört är således inget som man kan kräva genom att detaljplanera för det. Det är fortfarande fastighetsägaren som bestämmer vad den vill bygga och inte på sin mark, kommunen prövar endast om inkomna lovansökningar är i överensstämmelse med planen.

På allmän plats under kommunalt huvudmannaskap är det faktiskt ett tvång för kommunen att utföra det som ritas in i detaljplanen varefter bebyggelsen växer fram. Men i verkligheten gör kommuner som de vill och struntar de i planket så har man som granne inget att sätta emot. Man är således rätt utelämnad om man inte äger marken själv, genomför åtgärden själv och har rätt att genomföra den enligt detaljplanen.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska jag ge lite tips om detaljer, så se till att det ritas in markhöjder med tillhörande bestämmelser om hur högt husen får ligga i planen och vilka markändringar som är acceptabla.

Det gjordes inte i detaljplanen i mitt område och det var ju trevligt och flexibelt för de som vill nybygga tomterna men det ser för jävligt ut när de förstör hela det naturliga landskapet. Särskilt när husen ligger på höjder och schaktningen går bananas. Byggnadsnämnden i min kommun bryr sig inte hur det ser ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Det var inte aktuellt att lösa in oss pga fastighetens skick och marknadsvärde fick jag som svar. Jag får hem planhandläggaren till oss igen för ett möte. Ni har gett mig en hel del att fundera över här i tråden och jag tänkte skriva ihop en lista på sånt jag ska komma ihåg att ta upp.
 
S smafaglar skrev:
Det var inte aktuellt att lösa in oss pga fastighetens skick och marknadsvärde fick jag som svar. Jag får hem planhandläggaren till oss igen för ett möte. Ni har gett mig en hel del att fundera över här i tråden och jag tänkte skriva ihop en lista på sånt jag ska komma ihåg att ta upp.
Fel svar!ni förlorar kanske 1 miljon, vem ska ta den kostnaden?
Spela in samtalet! Och få skriftligt PM om det ni fått info o bekräftelse om.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Claes Sörmland
En planhandläggare har inget som helst mandat att förhandla om innehållet i en detaljplan som kommunen senare beslutar om. Så det finns ingen anledning att spela in och liknande, det spelar helt enkelt ingen roll vad denne kommunmedarbetare säger vid besöket.

Det viktiga är istället att försöka få kommunmedarbetaren att förstå era önskemål och att ni är så galna att ni kan tänkas överklaga denna nya detaljplan till det bittra slutet om de inte tillfredställs. Nej, hota är dålig psykologi i detta läge - man får framföra sin vilja att ta strid på något annat sätt. Det gäller att medarbetarna på kommunen tänker win-win. Det är den lösning de helst väljer - minst konflikt så. Och konflikt gillar ju vi svenskar inte.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En planhandläggare har inget som helst mandat att förhandla om innehållet i en detaljplan som kommunen senare beslutar om. Så det finns ingen anledning att spela in och liknande, det spelar helt enkelt ingen roll vad denne kommunmedarbetare säger vid besöket.

Det viktiga är istället att försöka få kommunmedarbetaren att förstå era önskemål och att ni är så galna att ni kan tänkas överklaga denna nya detaljplan till det bittra slutet om de inte tillfredställs. Nej, hota är dålig psykologi i detta läge - man får framföra sin vilja att ta strid på något annat sätt. Det gäller att medarbetarna på kommunen tänker win-win. Det är den lösning de helst väljer - minst konflikt så. Och konflikt gillar ju vi svenskar inte.
Tjänstemän är myndighetspersoner.
Problemet är att många är jäviga eller mutade, precis som ledamöter.
Säger en sak, gör en helt annan.
När DP är lagakraftvunnen finns ingen återvändo.
 
F FruNilsson skrev:
Tjänstemän är myndighetspersoner.
Problemet är att många är jäviga eller mutade, precis som ledamöter.
"Många"? Som i det stora flertalet?

Källa på det?
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
"Många"? Som i det stora flertalet?

Källa på det?
Att tro eller efterfråga en källa som du gör, finns inte på kartan något i skriftlig form, så det kan du nog glömma. Hur skulle det se om det fanns, det är den tystasde delen i vår värld med korruption eller mutning.
Inget ska komma fram, kommer det fram så är nog skandalen ett faktum och det finns tidningsmurvlar som snokar överallt för att få ett scoop.
 
J jonaserik skrev:
Att tro eller efterfråga en källa som du gör, finns inte på kartan något i skriftlig form, så det kan du nog glömma. Hur skulle det se om det fanns, det är den tystasde delen i vår värld med korruption eller mutning.
Inget ska komma fram, kommer det fram så är nog skandalen ett faktum och det finns tidningsmurvlar som snokar överallt för att få ett scoop.
Det tror inte jag heller att det finns. Men någon grund tycker jag behövs för att kunna säga att "många" tjänstepersoner och förtroendevalda i kommuner är korrupta.

Det förekommer helt säkert, kanske främst på politikernivå. Men jag tvivlar på att det gäller majoriteten. @FruNilsson får gärna utveckla.

Till skillnad från dig tycker jag att mediegranskningen av små och mellanstora kommuner är mycket bristfällig. I den mån det finns lokala tidningar är journalisterna sällan kompetenta nog att granska mer än det uppenbara.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att tro eller efterfråga en källa som du gör, finns inte på kartan något i skriftlig form, så det kan du nog glömma. Hur skulle det se om det fanns, det är den tystasde delen i vår värld med korruption eller mutning.
Inget ska komma fram, kommer det fram så är nog skandalen ett faktum och det finns tidningsmurvlar som snokar överallt för att få ett scoop.
T o m justitieministern har tagit upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.