Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så om jag grusar 10 meter väg utanför min dörr äe det plötsligt allmän plats?
Nej det är din privata uppfart. Gränsen mellan kvartersmark och allmän plats anges i detaljplanen enligt PBL.

Sen har ju brottsbalken också något som heter allmän plats som är ett bredare begrepp än PBLs allmän plats. Medan PBLs detaljplaner anger vad som ska upplåtas som allmän plats när planen vinner laga kraft så syftar brottsbalkens allmän plats på varje plats, utomhus eller inomhus, som är upplåten för eller annars regelbundet besöks av allmänheten.

(EDIT: Historiskt skiljer man i planerna på gatumark (det som idag ingår i allmän plats) och tomtmark (dagens kvartersmark) i bygglagstiftningen och syftet med det var att reglera ansvaret för marken mer än vem som fick beträda den. D v s gatumarken förvaltades av kommunen och tomtmarken förvaltades av enskilda markägare.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så om jag grusar 10 meter väg utanför min dörr äe det plötsligt allmän plats?
Då är det väl en uppfart. Det är skillnad på väg och uppfart.
 
Claes Sörmland
Sen är det ju inget som hindrar att man ställer i ordningen en väg av något slag för allmänhetens begagnande på sin tomtmark. Det är ju t ex väldigt vanligt i storkvarter (typ radhusområden) eller kring flerbostadshus att man ordnar det så.
 
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
Då är det väl en uppfart. Det är skillnad på väg och uppfart.
Jaså? Är en uppfart inte en väg?
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är din privata uppfart. Gränsen mellan kvartersmark och allmän plats anges i detaljplanen enligt PBL.

Sen har ju brottsbalken också något som heter allmän plats som är ett bredare begrepp än PBLs allmän plats. Medan PBLs detaljplaner anger vad som ska upplåtas som allmän plats när planen vinner laga kraft så syftar brottsbalkens allmän plats på varje plats, utomhus eller inomhus, som är upplåten för eller annars regelbundet besöks av allmänheten.

(EDIT: Historiskt skiljer man i planerna på gatumark (det som idag ingår i allmän plats) och tomtmark (dagens kvartersmark) i bygglagstiftningen och syftet med det var att reglera ansvaret för marken mer än vem som fick beträda den. D v s gatumarken förvaltades av kommunen och tomtmarken förvaltades av enskilda markägare.)
Påståendet jag ifrågasätter är att så fort det är en väg så är det en allmän plats. (F ö är mitt exempel inte en "uppfart", men det är akademiskt.)
En väg är en fysisk anordning som är utformad för transportering av varor eller människor. Bara för att den skapas innebär det inte att det automatiskt skapas en legal entitet benämnd allmän plats. Vilket tycks vara svårt att förstå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har rätt i att man kan anlägga en väg över sin tomt som inte är allmän plats. Men lämnar du den utan grind, avvisande skyltning o s v så lär den falla under brottsbalkens breda definition av allmän plats. Men inte PBLs allmän plats.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt i att man kan anlägga en väg över sin tomt som inte är allmän plats. Men lämnar du den utan grind, avvisande skyltning o s v så lär den falla under brottsbalkens breda definition av allmän plats.
Ok. Men jag avser allmän plats inom "markbestämning/användning" för DP. Inte inom hela den definition du skriver om.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok. Men jag avser allmän plats inom "markbestämning/användning" för DP. Inte inom hela den definition du skriver om.
Det kan bara ändras genom att detaljplanen ändras av kommunen.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan bara ändras genom att detaljplanen ändras av kommunen.
Det är det jag framhåller, men många här tycks mena att det räcker med att det görs en fysisk väg för att ska det bildas en "allmän plats".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.