TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är en definitionsfråga. Jag kan anlägga väg eller "trottoar" på min fastighet ("tomt").
Men det invaliderar inte bestämmelsen fastighet/tomt eller ändrar det "legala" användningsområdet för den arean.

Vad som styr är, som nämnts, DP och andra legaliteter. Vilket inte är helt klart utrett vad gäller TS fall. (Även om det dykt upp info som tyder på att det handlar om annat än mark för typ "bostadsändamål". Men legalt behövs mer fakta.)
Vad det är för typ av mark då kan jag inte se på kartan i tidigare inlägg...
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Jo, det skulle jag nog påstå att det gör. Trottoaren är inte tomtmark. Däremot skulle du kunna återställa den till tomt om detaljplanen godkänner det.
Kan du utveckla det? Gärna med referenser.
 
Cheesen
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Om man äger marken och någon annan bebygger den utan lov så är det väl svartbygge? Läge för advokat och länsstyrelse?
"Ta bort svartbygget modell trottoar från min fastighet."

Detta med 4,5 meters gränsen för bygglov för bebyggelse är också något att betänka även om trottoaren inte bebyggs.
 
Cheesen
spikplanka spikplanka skrev:
Om man äger marken och någon annan bebygger den utan lov så är det väl svartbygge? Läge för advokat och länsstyrelse?
"Ta bort svartbygget modell trottoar från min fastighet."

Detta med 4,5 meters gränsen för bygglov för bebyggelse är också något att betänka även om trottoaren inte bebyggs.
Det är inte så enkelt. Svartbygget ägs av någon och du får inte göra åverkan på annans egendom. (Egenmäktigt förfarande)
 
Cheesen Cheesen skrev:
Svartbygget ägs av någon och du får inte göra åverkan på annans egendom.
Begär handräckning?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Poängen är att med paragrafkonst få någon offentlig part att plocka bort svartbygget. Då är det inte fastighetsägaren som gjort något.
 
Sannolikt är väl marken allmän plats, inte tomtmark. Annars hade kommunen inte haft den här möjligheten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
[länk]

En trottoar kommer alltid att anses vara allmän plats, därmed ingen tomt.
Om man däremot gräver bort trottoaren på sin fastighet och sätter ett staket i fastighetsgräns så utökar man sin tomt...
Misstänker att kommunen vill undvika det scenariot i TS fall.
Men du verkar förutsätta en DP där marken är definierad som allmän plats.
Vilket är frågan.
 
Cheesen
TRJBerg TRJBerg skrev:
Men du verkar förutsätta en DP där marken är definierad som allmän plats.
Vilket är frågan.
Vägar och gångvägar är definierade som allmän plats i Sverige
 
Z Zell skrev:
Anledningen till att kommunen börjat ta kontakt tror jag är för att de nu börjat asfaltera om gatorna o trottoarerna o lägger ny kantsten. De vill väl göra det på sin mark. Jag är ju positivt till arbetet de gör även om jag är osäker på hur väl motiverat arbetet är (det började väl se lite slitet ut o var med på ngn underhållsplan men inga potthål)
En asfaltering av din garageuppfart/gårdsplan vore en bättre ersättning än den lilla summa de nu har erbjudit för din tomtmark.

Kanske kan vara nåt att använda som motbud i din kontakt med kommunen, förutsatt att du har en garageuppfart/gårdsplan som du vill ha asfalt på?
 
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
Vägar och gångvägar är definierade som allmän plats i Sverige
Fast gången är väl: först definiera platsen som allmän, SEDAN anlägga vägen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast gången är väl: först definiera platsen som allmän, SEDAN anlägga vägen.
Du får anlägga vägar lite hur du vill i Sverige. 90% av landets vägar är enskilda vägar. Men dom är fortfarande allmän plats.
 
TRJBerg
Cheesen Cheesen skrev:
Du får anlägga vägar lite hur du vill i Sverige. 90% av landets vägar är enskilda vägar. Men dom är fortfarande allmän plats.
Så om jag grusar 10 meter väg utanför min dörr äe det plötsligt allmän plats?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Allmän plats är väl mark som är detaljplanerad som just det. Men en väg är inte tomt. Man får knata runt i skogar och på vägar. Men de är inte allmän plats i den betydelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.