1066Hastings skrev:
Ja du min vän att leta upp en 20 år gammal källa. Du får helt enkelt lita på vad jag säger.
Jag frågar för att källan är ju A och O

Under medeltiden fanns folk som påstod att jorden kommer att träffas av en meteorit och gå under. Dessa källor hade ju inget värde alls och så skedde inte

Men om NASA plötsligt säger att jorden kommer att träffas av en meteorit och gå under skulle du då hävda att är nonsens för du har hört det förut flera gånger?

Det är inget bra sätt att resonera.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Man ska väl alltid ha bra dränering och skydd för väder, oavsett vad.

Jag är 50 år idag, kommer ihåg många av dessa, kommer ni ihåg?

Lista över felaktiga miljöförutsägelser från 1966 till 2019, markerande bristen på uppfyllda klimatkatastrofvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
H HeadQuaker skrev:
Man ska väl alltid ha bra dränering och skydd för väder, oavsett vad.

Jag är 50 år idag, kommer ihåg många av dessa, kommer ni ihåg?

[bild]
Jag kommer tex ihåg Ozonhålet som växte. Men så tog man tag i utsläppen av freoner genom Montreulprotokollet och hålet krympte. Nu växer det igen och det visar sig bero på att Kina börjar använda freoner igen i större skala.

Annars måste man alltid se till källan och värdera underlaget. Bättre underlag än vi har nu har vi aldrig haft. Och då är det ointressant om andra haft fel tidigare.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Sunt förnuft är det enda som behövs. Men tyvärr är det inte så vanligt.

Det mesta att tänka på är redan nämnt i tråden så jag lägger inte så mycket fokus på det.

Tänkte dock nämna att mannaminnet tyvärr är kort. 1900-talet och 2000-talet har varit förvånansvärt fria från olika former av extremer, både när det gäller vulkaner (som påverkar skördar och väder) och vädret som bara händer.

1867-69 så svälte norra Sverige och Finland för att snön låg kvar till midsommar under två år. Sedan tog frosten grödorna redan i början av augusti. Det tredje året så torkade skörden bort.

Franska revolutionen kom sig bland annat av flera års svält som berodde på att solen blockerades av aska från Laki på Island.

Krakstoas utbrott 1883 kylde av jordens temperatur fram till 1888 med dåliga skördar och konstigt väder som följd.

Mellan 1100-talet och 1400-talet var det flera perioder med mycket svår torka.

1314-1316 så regnade spannmålen bort, ibland långa ihållande regn, ibland slagregn. Dessa betecknades som syndafloden.

Jag vill med detta bara visa på att man oavsett global uppvärmning eller ej måste vara beredd på att katastrofer kommer. Det kan regna flera år i sträck, solen kan bli förmörkas i flera år, eller man kan ha otur med att det blåser nordlig vind två år i sträck följt av ett tredje år med torka. Man måste vara förberedd på att detta kan hända.

Så när vi bygger då måste vi ha rejäla marginaler, för regn, för kyla, för snö, för värme och för torka. Det sistnämnda glömmer folk gärna, om marken börjar torka upp för mycket så rör sig och spricker hus som normalt "flyter" i exempelvis lera.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
- - - Förövrigt ligger Roms hamn en bit upp på land medan hamnen i Alexandria ligger ute i vattnet. Som sagt vad det går upp och det går ner.
Jo, fast i de fallen beror det nog mer på plattektonik och jordbävningar än på klimatförändringar.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vilken källa påstod det?

Annars det väl inte jättesvårt att räkna ut vilken havsvattenhöjning det blir om all is smälter och då landar man på ca 100 meter. Mer knepigt att försäga hur snabbt kan gå.
Det där stämmer inte. Man måste också räkna med att en stor del av vattnet på Grönland och Antarktis bildar insjöar, samt att havsbottnen sjunker av trycket ifrån den ökade massan. Då blir det genast knepigare. T.ex. inlandet på Grönland ligger ca. 300 meter under havsnivån som ett resultat av att istäcket pressat ner marken.
 
F Finndjävel skrev:
Det där stämmer inte. Man måste också räkna med att en stor del av vattnet på Grönland och Antarktis bildar insjöar, samt att havsbottnen sjunker av trycket ifrån den ökade massan. Då blir det genast knepigare. T.ex. inlandet på Grönland ligger ca. 300 meter under havsnivån som ett resultat av att istäcket pressat ner marken.
Jo det stämmer alldeles utmärk och det har hänt tidigare och verifierats. Sedan kommer det också bli handhöjning på ställen som Antarktis och Grönland pga minskat tryck från isen. Men när tex Grönland reser sig ur havet så pressar det undan vatten som då tar vägen någon annan stans=högre havsvattennivå. Medeldjupet i haven är 3700 meter så hundra meter vatten till lär knappast trycka ner botten annat än marginellt.
 
Åter till ämnet så kan man ju tänka sig att fler värmeböljor gör att behovet av luftkonditionerade byggnader ökar. Kanske vi snart får se flerbostadshus med luftkonditionering i Sverige?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Åter till ämnet så kan man ju tänka sig att fler värmeböljor gör att behovet av luftkonditionerade byggnader ökar. Kanske vi snart får se flerbostadshus med luftkonditionering i Sverige?
Ac är planerad till mars-april. Innan sommaren drar igång. Mitt hus blir fruktansvärt varmt.

Flerbostadshus borde ha någon form av ventilation. Lägenheten jag bodde i var ibland över 35 grader, sol in hela dagen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Åter till ämnet så kan man ju tänka sig att fler värmeböljor gör att behovet av luftkonditionerade byggnader ökar. Kanske vi snart får se flerbostadshus med luftkonditionering i Sverige?
Det borde vi redan ha haft i då fall. Värmeböljorna nu är ju inte så extrema egentligen. Tittar man på värmerekorden så är de lite nyare än köldrekorden i snitt, men värmerekorden under sommaren är till största delen från 30- och 40-talen. Det är framförallt på vintern som temperaturerna har ökat i Sverige. Men det är väl inte lika roligt att skriva det i tidningarna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sommaren 2018 var väl ändå en extrem värmebölja. Främst då med tanke på varaktigheten. Det klart värsta jag upplevt i mitt 55-åriga liv. Har för mig att man bedömer risken för värmeböljor 10-falt högre nu med bara ca 1 C uppvärmning av planeten.
 
R Rkarlsson skrev:
Flerbostadshus borde ha någon form av ventilation. Lägenheten jag bodde i var ibland över 35 grader, sol in hela dagen.
Någon form av ventilation bygger man alltid med men jag har ännu inte sett en kylinstallation till den i Sverige. I flerbostadshus då.

Jag skulle gladeligen betala lite mer i hyra eller avgift för att slippa 35 C inne på sommaren :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Längden på värmeböljan var längre än vad som oftast sker ja.

Jag ville bara påpeka att extremerna kanske blir lite mer frekventa, men att man bör varit beredda på dem även innan.

Jag funderar iofs på AC hemma, men det är för att få redundant uppvärmning.

De största skadorna kommer ju från vind och där ligger vi ju på mindre stormar än förr och mindre kraftiga också. 1872 steg Östersjön 3m. 1902 var också illa. Och några till. Egentligen är det ju Gudrun och Per som dricker ut här, mycket kraftiga med bara två års mellanrum men få stora stormar i övrigt under senare år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Någon form av ventilation bygger man alltid med men jag har ännu inte sett en kylinstallation till den i Sverige. I flerbostadshus då.

Jag skulle gladeligen betala lite mer i hyra eller avgift för att slippa 35 C inne på sommaren :)
Ja det är ju ett måste men de kyler ju inte så mycket =)
Det sjuka var i de huset att hyresvärden la inte många timmar på det trots det var kommunalt. Jag hade gärna haft lite högre hyra för någon typ av kylande effekt.
Klimatet var vintertid 18 grader, sommar 35 och ibland med :p Portabel ac gjorde ju bara gott när den var igång, men de blir lika varmt efter 10 minuter.

Jag tycker 15 tusen är väl investerade pengar i min villa för att få ett kyligare hus sommartid =)
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nu hra jag inte följt tråden.

Men både i göteborg och Sthlm finns det byggen där Länsstyrelsen avrått och där staden/kommunen sen byggt iaf. Stora bostadsområden.

Sen går miljöpartiet ut och säger att vi borde gemensamt stötta Göteborg om vattnet höjs.
Nä. Då får man fan först se till att bygga så man säkrar mot just vattenståndshöjningar.

Med tanke på att Bohuslän består av lera är det ju roligt att se hur mycket man skiter i var det är lämpligt att bygga och bygger ändå.

Fördelen med rika länder är att man kommer kunna med investeringar hantera vatten (se Holland, Belgien). Klimatförändringar drabbar främst fattiga länder som inte har resurserna att mitigera dem.

Domedagsscenariona kommer INTE drabba Sverige. Utom möjligtvis i plånboken.

Sen kan ju tillochmed en skeptiker som jag säga att det ser illa ut med klimatet. Men vafan. Det var inte så många år sen vi inte hade rinnande vatten inomhus, och nu har vi bebyggt halva planeten så det här grejjar vi,
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.