Märker nu att om jag vrider kranen på varmaste så kan det bli rätt varmt sen kallt igen och då känner man att vänster sida nära varmvattenröret blir kall också.

Det skulle väl då kunna vara en läckande backventil?

Hur identifierar man sånna?

Blandaren i duschen, kan den vara misstänkt?
 
  • Gilla
Dannepanne1981
  • Laddar…
Att varmvattenanslutningen blir kall är typiskt symtom på läckande backventil.

Man får gå runt och känna på varmvattenanslutningar till olika blandare (i första hand termostatblandare) efter att man har spolat varmvatten i köksblandaren. Lämpligast gör man detta efter att ingen har spolat något (varm)vatten under någon timme. Man kan snabba på processen genom att spola fram kallvatten i de olika blandarna.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att varmvattenanslutningen blir kall är typiskt symtom på läckande backventil.

Man får gå runt och känna på varmvattenanslutningar till olika blandare (i första hand termostatblandare) efter att man har spolat varmvatten i köksblandaren. Lämpligast gör man detta efter att ingen har spolat något (varm)vatten under någon timme. Man kan snabba på processen genom att spola fram kallvatten i de olika blandarna.
Menar du för att kolla om det blir varmt i varmvatten anslutningar till andra blandare?
Typ att varmvattnet tar fel väg?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en backventil på Biltema/Jula/xyz och sätt på VV. Klart!

[länk]
På vilken VV-ledning/blandare?
 
Demmpa Demmpa skrev:
På vilken VV-ledning/blandare?
På blandarens VV-anslutning, jag antar den är skruvad med koppling
 
Dannepanne1981 Dannepanne1981 skrev:
Menar du för att kolla om det blir varmt i varmvatten anslutningar till andra blandare?
Typ att varmvattnet tar fel väg?
Den blandare med felfungerande backventil kommer att få kall varmvattenledning/anslutning när kallvattnet går bakvagen in i varmvattenledningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På blandarens VV-anslutning, jag antar den är skruvad med koppling
Du menar på köksblandarens varmvattenledning?

På vilket sätt tar sig kallvattnet in i köksblandarens varmvattenledning när det tappas varmvatten i köksblandaren?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du menar på köksblandarens varmvattenledning?

På vilket sätt tar sig kallvattnet in i köksblandarens varmvattenledning när det tappas varmvatten i köksblandaren?
Naturligtvis på blandaren som läcker baklänges. Det är bara att spola i den kran man har problem och sedan gå runt och känna på rören i alla andra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Naturligtvis på blandaren som läcker baklänges. Det är bara att spola i den kran man har problem och sedan gå runt och känna på rören i alla andra.
Det är inte självklart för alla att backventilen ska monteras på den läckande blandaren.


Alla har inte utanpåliggande rördragning.
Många som har utanpåliggande rördragning har klämringskopplingar.
Det är bättre att köpa passande reservdel (backventil) till den aktuella blandaren.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På blandarens VV-anslutning, jag antar den är skruvad med koppling
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte självklart för alla att backventilen ska monteras på den läckande blandaren.


Alla har inte utanpåliggande rördragning.
Många som har utanpåliggande rördragning har klämringskopplingar.
Det är bättre att köpa passande reservdel (backventil) till den aktuella blandaren.
Den blandare som finns i duschen ser ut enligt bilden.
Resterande blandare är enklare med en varmvatten och en kallvatten -kran.

Om jag tar loss den från väggen så sitter backventilen där varmvatten kommer in?
Hur ser man om den läcker?
 
  • Kromad termostatblandare för dusch mot kakelvägg. Reflexer syns på metall. Ansluten till duschslang nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dannepanne1981 Dannepanne1981 skrev:
Den blandare som finns i duschen ser ut enligt bilden.
Resterande blandare är enklare med en varmvatten och en kallvatten -kran.

Om jag tar loss den från väggen så sitter backventilen där varmvatten kommer in?
Hur ser man om den läcker?
Spola i köket och medan vattnet rinner känn efter på vägen rören i duschen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Spola i köket och medan vattnet rinner känn efter på vägen rören i duschen.
Tack för tipset, om jag gör det så känner jag inget speciellt på duschblandaren. Varken varmt eller kallt men det är lite svårt att veta också tycker jag för det är ju rätt kallt pga att det är stål.
 
Dannepanne1981 Dannepanne1981 skrev:
Tack för tipset, om jag gör det så känner jag inget speciellt på duschblandaren. Varken varmt eller kallt men det är lite svårt att veta också tycker jag för det är ju rätt kallt pga att det är stål.
Det blir varmt eller kallt om det rinner bakvägen, jag lovar. Min tvättställskran i badrummet blev iskall på varmvattenledningen när den tjuvade kallvatten därifrån och kylde duschvattnet.

Edit: för mig blev duschen nästan kallare ju mer varmvatten man drog på. Ju mer man blockerade kallvattnet, desto mer tjuvdrog den kallvatten via handfatet. Värmekurvan blev väldigt ologisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.