Jag var orolig över vikten på min altan och bad en konstruktör räkna på den.

Jag har CC30 med 45x220 bjälklag/skruvregel + 34x170 trall. Spännvidd ca 3,5m.
Ena delen av bjälklaget är fäst i husfasad och den andra en bärlina av 2x45x220 som är skruvlimmade med upplag av 200x200 stolpe var 2200mm. Men jag vill kunna använda altanen också och då kan det ju utan tvekan stå 10 glada tjockisar på typ samma ställe. ponera att du har din pol (oavsett vad den väger) och addera ett par vuxna m.m.

Är marken under seg att gräva i så förstår jag inte hur du ska orka gräva hål för plintarna och makadam. Kommer bli än mer drygara grävning Imo. Att ställa den på backen borde innebära snabbare grävning även om det är större volym, plus mindre konstnader för virke och snyggare lösning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
C Christer Bill skrev:
12ton snarare... Finns exempel på forumet som har liknande konstruktioner. Vikten är inga konstigheter, jag har beräknat för 25ton och överdimensionerat på dom beräkningarna med nästan det dubbla...

Det är sidokrafterna jag är lite osäker på.
Jag tolkade det som att det var en typ av spabad/badtunna som du skulle ha. Tänkte att den rymmer ca 2m3 med vatten. Plus egenvikt och några badande. Kanske missförstod.
 
Enligt TS väger poolen 12 ton. Det ger en ganska normal ovanmarkspool som är 3,6 m i diameter och 1,2 m djup.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag hade också (likt många andra) mycket hellre grävt ur och ställt poolen på marken än att försöka bygga en altan där den ska stå. Jag ser ingen fördel alls med altanbygget, det är både osäkrare och fulare i min mening.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Enligt TS väger poolen 12 ton. Det ger en ganska normal ovanmarkspool som är 3,6 m i diameter och 1,2 m djup.
Tack, för att du läste :) helt rätt om vilken pool det är.

Tyvärr typ ingen som läst och svarat på frågan... Många andra svar, men inte på orginalfrågan...

Men jag kommer nog sätta några snedstag som stabiliserar sidleds...
 
  • Haha
Carlk
  • Laddar…
M
Förstår din frustration att inte få svar på frågan. Men att sänka ned poolen i trädäcket är så mycket bättre ur alla perspektiv. Men för att svara på din fråga så behövs det väldigt lite för att hålla sjuvkrafterna i styr så länge belastningen är 90gr vertikal. Skulle nog säga att risken för att den ska glida iväg är relativt liten. Hela konstruktionen i sig gör ju att den har svårt att röra sig i sidled.

Jag hade en 80cm djup badpool på mitt trädäck innan jag byggde en "riktig" 7x4m nedsänkt i altanen. Mina reglar har 60cc med 28-120-trall. Inga problem öht.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
C Christer Bill skrev:
Tack, för att du läste :) helt rätt om vilken pool det är.

Tyvärr typ ingen som läst och svarat på frågan... Många andra svar, men inte på orginalfrågan...

Men jag kommer nog sätta några snedstag som stabiliserar sidleds...
Om du på det nedre upplaget/bjälklaget förbinder med tvärgående reglar eller kör krysstagning (krysskolvning) så blir det mycket mindre risk för att de viker sig i sidled .
Likadant med med övre .
Trästomme och kryssningsspjälor under konstruktion på en byggarbetsplats, med sågspån, detaljzoom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du på det nedre upplaget/bjälklaget förbinder med tvärgående reglar eller kör krysstagning (krysskolvning) så blir det mycket mindre risk för att de viker sig i sidled .
Likadant med med övre .
[bild]
Det var ett riktigt bra tips!
 
Tomture61
C Christer Bill skrev:
Det var ett riktigt bra tips!
Blir böjstyvare också .
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir böjstyvare också .
På vad sätt blir det där bättre än kortlingar?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
C Christer Bill skrev:
Tack, för att du läste :) helt rätt om vilken pool det är.

Tyvärr typ ingen som läst och svarat på frågan... Många andra svar, men inte på orginalfrågan...

Men jag kommer nog sätta några snedstag som stabiliserar sidleds...
Det är givet att en felaktigt dimensionerad och infäst konstruktion kan kollapsa. Om det funkar under dina specifika förutsättningar bör en fackman svara på om du inte besitter denna kunskap själv.

Du har fått värdefulla tips om hur du kan förbättra ditt bygge, där en samstämmiga kör föreslår att inte ställa din 12 tons-pool på decket, utan ha en separat bärande struktur för denna, alternativt ställa den på marken.

Det verkar som du ändå vilja fullfölja din ursprungliga idé. Du bör då dimensionera för en utbredd last som motsvarar trycket motsvarande en vattenpelare av poolens höjd, plus lite extra, kanske sitter någon på poolkanten, eller står precis bredvid. Detta behövs i poolens närhet. En bit bort kan du gå ner dimension.

Det finns åtskilliga sätt att förstyva konstruktionen på, krysskolvning är ett som nämnts som du gillat (trots att det inte heller svarar på din fråga). Ett annat är att lägga till ett skjuvplan. Ett tredje är att öka dimensionerna ytterligare. Men dina förutsättningar ger en ineffektiv struktur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är den 1.2 djup blir det definitivt mer än 1 ton/kvm, bara vattnet väger ju 1200kg om den är fylld + poolens egenvikt + trall mm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
A AG A skrev:
På vad sätt blir det där bättre än kortlingar?
Kortlingar vs krysskolvning gör samma sak .
Har krysskolvningar i mitt hus , lättare att dra tex rör till vattenradiatorer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Är den 1.2 djup blir det definitivt mer än 1 ton/kvm, bara vattnet väger ju 1200kg om den är fylld + poolens egenvikt + trall mm
Man ska inte fylla hela vägen. Altanen är fyrkantig och poolen är rund... Så det blir inte full belastning på hela altanen, det är beräknat 1ton/m2 hela ytan men bara 10m2 av 25m2 är belastade. Naturligtvis blir det mer Last under själva poolen men resten stöttar iaf...
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kortlingar vs krysskolvning gör samma sak .
Har krysskolvningar i mitt hus , lättare att dra tex rör till vattenradiatorer.
Kortlingar låter enkelt och smart, tänker sätta dom mellan bärlinorna under skruvbalken, kanske sätta någon spikplåt oxå som håller ihop allting...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.