Ska till och köpa mig en kap-geringsåg och helst med kly, med andra ord en kombisåg.

Har titta på Dewalten DW743N.

Kan någon ge mig tips om annat alternativ kanske?
Är DW743N för klumpig kanske?

Jag ska ha sågen nu närmast till att byta panel på huset, bygga om altan samt bygga om farstukvist x2.
Tanken är att lägga ca 8000:-

Var inne på att köpa en separat kap-gersåg och en separat bordssåg men tyckte de tog lite mycket plats i källaren.

Eller har man kanske inte så stor nytta av en klyvsåg?
 
För allmänna byggjobb så är DW'n svårslagen, jag har en föregångare till den dvs en ELU och den är suverän! Dessutom oerhört tålig, det enda jag bytt på den under 20 år är drivremmen och kabeln.
Rekommenderas helhjärtat.

/Kent
 
Kör med Bosch GSM 10S vilken är kanonbra och en separat Elektra Beckum byggsåg (inge vidare precision i den..)

Klyver mycket 2-tums virke och fick snabbt byta upp mej från en 1-fas maskin till en kraftigare 3-fas byggsåg. Skulle inte tro att en kombimaskin skulle pallat speciellt länge. Dock har jag gått om plats och MYCKET byggjobb framför mej.
 
Lite amatörkommentarer från min sida:
Jag har en DW743C, en föregångare till 743N. Jag tycker att den är OK storleksmässigt. Vikten är på gränsen till för hög. Det är lätt att göra dumheter vid lyft som straffar ryggen. Jag kan baxa iväg den till stugan utan större åthävor och ända ha plats kvar i bilen. Jag tycker att maskinen är vettig som BYGGsåg, med kap/ger- och klyvfunktion. Motorn är tyst och känns rätt så stark. 30T stdklingan är riktigt bra och jag har inte känt behov att jacka upp till en 60-80T för finsågning.

Tyvärr levererades sågen ej injusterad, vilket man får göra själv. Det tycker jag är svagt.

Tyvärr är klyvanhållet rent ut sagt dåligt. Det nyper dåligt trots att jag skruvar åt det ganska hårt. Jag mailade till Dewaltsupporten och de (eller snarare Black&Decker-gänget) ringde tillbaka och jag förklarade belägenheten. 5 minuter senare ringde SMS-service i Gbg och vi kom överens om att han skulle skicka över nya delar till anhållet. De nya delarna gjorde ingen skillnad, utan klyvanhållet är fortfarande svårt att få fast rejält. Dessutom är anhållet lite vekt iom att fästet är bara i framkant. Givetvis kan man ordna ett eget bättre anhåll eller jigg etc, men ändå! Ska man precisionssåga med DWn så gäller det att lära sig sågens egenheter och anpassa/kompensera sågningen därefter.

Skulle jag köpa den här typen av såg idag, så skulle jag kolla extra noggrant på Makita LF1000. Den är 5 kg lättare, har motorbroms och konstantelektronik. Prismässigt verkar de ligga på samma nivå kring 7300:-. Jag skulle kunna tänka mig att Makitan är snäppet vassare kvalitets- och precisionsmässigt än DWn. Detta sagt utan att ha testat Makitan. Försök om möjligt att provsåga maskinerna och jämföra bullernivåerna. DWn är trevligt tyst obelastad. När jag köpte såg så var inte Makitan releasad, så det fanns inte så mkt att välja på bortsett från olika Kinamaskiner.
 
Jag är med kent på denna, kolla på blocket efter en ELU. I princip samma maskin som den nya dewalten, med skillnaden att du nog kan få den för 2000 spänn. Suverän och hållbar, det enda jobbiga är att man måste ta bort klyvanhållet när man vänder maskinen, men det kanske man måste på alla kombivarianter...
 
Många bra svar.

Jag ska kika lite på Makita innan jag handlar då kanske.

Tack!
 
Såg att de säljer Makitan på Harald Nyborg för 6188, kanske kan vara ett tips.
 
u95hw skrev:
Såg att de säljer Makitan på Harald Nyborg för 6188, kanske kan vara ett tips.
Det är ju ett fantastiskt bra pris! Jag betalade för några år sedan 5995:- på K-Rauta för min DW743 mot normala 8990:- Det är väl bara att sätta sig i bilen till närmaste HN, även om det blir en längre resa! ;)
 
Hej!

Gemförde Makitan och Dewalten (LF1000 / DW743N).

Känns som om Makitan har bättre kapacitet på kapning, de sitter ju lite större klinga på den. (260mm)
Makitan har visserligen lite klenare motor. Men den är lättare dock.(32kg)

//Knaster
 
Vad ska man köpa för såg då,om man ska köpa en "vanlig" Kap-/Girsåg.

Funkar Boschen? eller ska man handla en Devalt?

Bosch PC8s (Grön) 3000:- Mycket hobby??

Devalt modell?? Med kullagrad teleskop är önskemålet.

//KNaster
 
Jag är supernöjd med min Makita LS0714L. Tillräcklig kapacitet i 98% av fallen, och det är just tack vare de felande 2% som den är så nätt och smidig.
 
Knaster skrev:
Vad ska man köpa för såg då,om man ska köpa en "vanlig" Kap-/Girsåg.

Funkar Boschen? eller ska man handla en Devalt?

Bosch PC8s (Grön) 3000:- Mycket hobby??

Devalt modell?? Med kullagrad teleskop är önskemålet.

//KNaster
Dom sålde nyss GCM8an för 2995:- på KRauta, minns inte hur länge deras erbjudande gällde.

PCM8an känns väl inte alltför rejäl, tyvärr.
 
Mikael_L
Knaster skrev:
Vad ska man köpa för såg då,om man ska köpa en "vanlig" Kap-/Girsåg.
....
//KNaster
Ställ hellre frågan i någon av de otaliga trådar som behandlar just kap/ger-sågar.
Här är några av de senaste trådarna. ( Jag får väl tipsa om att använda sökfunktionen. ;) )
http://www.byggahus.se/forum/verkty...9-billig-kap-och-geringssag-varfoer-inte.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/89531-val-av-kap-och-geringssag.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/82588-kap-gersag-cirkelsag-bra-val.html

I dessa trådar kommer det säkert upp en del synpunkter på både Boschen och DeWalten.

Edit:
Ursäkta, jag såg först nu att det var trådskaparen själv som ställde om frågan, i sin egen tråd må man väl vara tillåten att dra iväg åt vilket håll som helst. :surprised:

Jag har också en Makita LS0714 kap/ger. En trevlig och nätt maskin.
Skulle jag köpa en ny maskin idag så tror jag att dock att en Bosch GCM8S skulle ligga först på listan.

Om K-rauta fortfarande har den för 2995:- så finns det egentligen inget att tveka på. En grön bosch för samma går ju helt bort då. GCM8'an är liksom Makita LS0714 liten smidig och lätt. Men då jag skulle köpa nya 190mm klingor till MAkitan upptäckte jag att utbudet är rätt begränsat jämfört med den storlek som GCM8 använder, som ett exempel på nackdelar med Makitan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.