Gallahad skrev:
[länk]

Jag slår nog till på en sådan.
Fast då kan du köpa en sån här istället: Portable Circular Carpentry Saw MKS 185 Ec
http://katalog.mafell.de/index.php?IdTreeGroup=13275&IdProduct=14
Tillsammans med skena (FSN) och vinkelmanicken (FSN WAN) så kan du såga vilka vinklar på snitt du vill upp till 185 mm djupa.
 
En cirkelsåg, eller sänksåg? Skillnaden har gått mig förbi.
Det blir lite mycket att såga foder och sockel med en sån.
 
OK, jag fick intrycket att du ville såga stadiga reglar och dyligt. För foder och sockel är nog en Nobex Champion bättre, klarar 180 mm höjd och 200 djup, är tyst och skräpar inte ner så mycket. Perfekt i vardagsrummet mao. Och relativt billig.
För att såga stora, långa och tunga reglar är den så klart sämre. Men som Pär H skrev ovan så får kanske Mohamed gå till berget i dessa fall och inte tvärt om. Sen tror jag det kan vara onödigt att dimensionera utrustningen för de absolut ovanligaste fallen, 99 av 100 ggr sågar du troligen inte 150x150. Och i det hundrade fallet går det fint att kapa de sista cm med en fogsvans. Bara lite tankar som stöd, köper du DW-kombin blir du säkert nöjd, jag skulle dock inte vilja ha en sådan.
 
Just i detta fallet så ska jag faktiskt såga 150x150. Jag har en hel lada att fixa till efter att förra ägaren härjat där.
Ett takbyte står också inför dörren och totalrenovering av ett hus så min plan var att skaffa en kombisåg och eftersom jag ändå ska köpa en så ville jag få fatt i en som jag kunde ha nytta av i ladan också, om det var möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.