Visst kan det hetta till lite här ibland men jag känner att det ändå är med glimten i ögat. ;) Jag tror att det ger mycket till våra tankesmedjor när man brottas med funktion-estetik-bevarande-återställandefrågor. Dessutom är vi ju lite huskramare och det kan bli känslosamt!
 
lavin skrev:
OT: Jag har också hittat den tvättstugan, ser fräsch ut. Jag är rädd för att en vitmålare ska köpa det här huset när jag är klar och gå över alla mina linoljemålade snickerier "med många liter vit färg". En kulturgärning vore gjord om man kunde få lantlivsredaktionen att köra en serie om 1900-tals möbelsnickerier så att de förstår vad det är de målar över med slipgrund V.
Jag har nyss fått veta att de som köpte vårt hus tänker måla över panelen vi satt upp i hallen både uppe och nere och spegeldörrarna med vit färg. Motiveringen är att grått är trist!! Jag vet att vi sålt huset och det står dem helt fritt att göra vad de vill men det gör ändå ont i hjärtat att veta att det vi lagt ner så mycket arbete på inte är nåt värt i deras ögon. Vi har målat med ca 7% grön umbra på panelerna och kanske 15% på dörrarna. Bilderna nedan visar hur vi hade det.
 
  • hallen nere1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hallen efter 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hall ovanvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TorpAnders skrev:
Våra hus fick WC med handfat inkämt på obefintliga ytor bla i en kattvind för ca 10 år sedan, före det var det hinkvatten från brunn, bad i bykstugan och utedass.
Så vi kommer att våldföra oss på den konstruktionen och riva eländet för nytt i tillbyggnad.
Ja, det är iofs svårt att argumentera om vad som är lämpligast. Andemeningen var att man får ta ställning till om en årsring är värd att bevara eller ej och det valet verkar du ju ha gjort.
 
Ja Sophie, sälj aldrig hus. Köp fler. :) Är det inte mer än 15% på dörrarna, se mycket mörkare ut...? och golven, vad har du där?
 
Nej det är väl det som är problemet när man fäster sig vid husen...när det inte bara är ett boende.

Kan vara 25%... :) jag minns faktiskt inte riktigt och som vanligt har jag inte skrivit ner det!! Och golven är jag nästintill säker på att det har samma färg som dörrarna...är nog bara som det ser mörkare ut på fotona.
 
Går det att sälja ett hus med ett linoljeservitut? Bara ett litet lögndetektortest... "känner du igen några av de här? (förhörsledaren lägger upp inredningstidningar på bordet, om de plockar Elle bazaar eller lantliv så får de inget lån, gård och torp funkar)

Kanske att man kunde installera ett litet övervakningssystem på visningen, eller ett presentkort till Gysinges webshop?

Fransmännen säger att tycke och smak ska man inte diskutera, men finns det bättre diskussioner egentligen? I allt annat riskerar man ju komma fram till ett rätt svar, och då är ju diskussionen slut! Och usch så tråkigt det vore! Jag tänker fortsätta

Jag undrar över det här med plastmatta. Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska in kakel på andra våningen på träbjälklag och tycker att det är kul att se att det är fler som har liknande tankar om detta. Funderar på om människor med byggnadsvårdsambitioner generellt har en annan syn på plastmattor? Fördomen säger att detta material borde vara tabu för nostalgiska museiromantiker...
 
lavin skrev:
Jag undrar över det här med plastmatta. Jag förstår inte varför det nödvändigtvis ska in kakel på andra våningen på träbjälklag och tycker att det är kul att se att det är fler som har liknande tankar om detta. Funderar på om människor med byggnadsvårdsambitioner generellt har en annan syn på plastmattor? Fördomen säger att detta material borde vara tabu för nostalgiska museiromantiker...

Jag kommer att välja en retro våtrumsmatta denna gång, främst för att jag är emot kortlivade golvvärmesystem.
Och i detta hus kommer det inte in golvvärme...
Annars så har jag egen erfarenhet från tidigare hus/renoveringar av både installation och läggning av el och vattenburen golvvärme på uppreglade klinkersgolv.

Snyggt och skönt ja , men det finns alltid en gnagande känsla att det är fel grejer på fel plats över en lång tid...
 
Valet av plastmatta är för oss, till största delen, för att få ett vattentätt system som fungerar på trästomme. Materialet är ju ingalunda tidstypiskt varken för 17- eller 1800-tal ;). Vi är helt enkelt rädda om vårt hus och allt jobb vi lägger ner på det!! Med lite kosmetik så får man fixa lite retro-känsla trots plasten.
 
Sophie skrev:
Jag har nyss fått veta att de som köpte vårt hus tänker måla över panelen vi satt upp i hallen både uppe och nere och spegeldörrarna med vit färg. Motiveringen är att grått är trist!! Jag vet att vi sålt huset och det står dem helt fritt att göra vad de vill men det gör ändå ont i hjärtat att veta att det vi lagt ner så mycket arbete på inte är nåt värt i deras ögon. Vi har målat med ca 7% grön umbra på panelerna och kanske 15% på dörrarna. Bilderna nedan visar hur vi hade det.
Man vill ju verkligen inte veta något om vad som hände sen. Särskilt inte efter ett sådant jobb. Jag blev tvångsinkallad till (den något speciella....) köparen av vårt charmiga 1700-talstorp för att komplettera flyttstädningen med att torka av en lampa (!) och fick då förmånen att konstatera att stugan efter en vecka 1) blivit fullständigt inrökt, 2) försetts med 42-tumsteve, horribelt möblemang och världens största parabol som täckte hela söderväggen. Den lite vildvuxna trädgården hade dessutom förvandlats till fotbollsplan av ett monster till åkgräsklippare. Trevligt.
 
lyfter denna tråd med en liten anekdot och fråga:

när vi letade hus som mest var vi och kikade på ett par väldigt gamla hus där gamlingar fötts och dött i samma kåk. en kåk var riktigt "charmig" där hade ägaren som var ungkarl hela livet helt enkelt borrat ett hål i panelen för handfat och pissoar så gick det ut ett litet rör en bit ut från ytterväggen och fritt fall på gräsmattan under =) kanske ett alternativ för er som vill vara byggnadsvårsextremister ;-)

sedan jag har en gammal träkåk som är reveterad och står på en naturstensgrund. Huset är gammalt och har en del mindre sättningar som inte har rört sig på 20 tal år. sättningar uppstådde när det byggdes ett helt bostadsområde runt tomten och hydrogeologin ändrades.

vi har nu ett badrum på övervåningen som är gjort på 60-70talet och tätskicket håller nog inte tätt längre. Impulsen var givetvis kakel men då kom ju frågan om golvvärme upp en sak som jag verkligen inte vill ha.

i badrummet finns det endast badkar och ingen dusch. så nu lutar det åt plastmatta på golvet och träpanel. men någon som har förslag på hur det kan se ut just runt själva badkaret där jag misstänker att det inte kan vara så bra att ha träpanel just på grund av stänk från badkaret. (dusch har vi i källaren).

har läst på lite och gysinge hävdar ju att träpanel i badkar är generellt ett bra material då det "andas" och rör sig med fukten osv. trä är oxå bra om man vill montera upp saker elelr flytta på saker då det inte förstör tätskiktet så länge det bara fästs i panelen. jag är dock allergisk på allt vad pärlspont heter jag har en orginalpanel i trappen som jag funderar på att reproducera och använda i badrummet oxå.
 
Jag har sett en schysst lösning i en gammal blank inredningstidning där duschdraperiet (möjligen 2 st) gick runt badkaret. Håller med om att det kan bli lite för mycket pärlspånt ibland. Vi har tagit ner ett helt tak, det räckte med väggpanelen....
 
Redigerat:
Lyfter tråden igen och bifogar en bild på vårat pågående badrum/tvättrum som s-a-k-t-a går framåt. Mattläggning, väggmatta och pärlspåntväggar klara. Nu återstår att skrapa klart taket sätta taklist och måla, med linoljefärg. Måla väggar. Installera porslin och ledningar som går utanpå vägg osv osv. Dörrarna till duscharna låter vi göra i vinter. Annars så följer vi skissen som finns tidigare i tråden, förutom att väggarna fick gå ner i golvet på mattläggarens inrådan. :)
PS för den obsevante(jag vet att det finns många såna på forumet) så ÄR det en kraftig lutning i taket, närmare bestämt 18 cm på 4 meter....golvet är i våg.DS
 
  • Badrum stora huset 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum stora huset 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där börjar ju se riktigt trevligt ut, vill minnas att bilderna var riktigt fina. Vilken kulör skulle det bli på väggarna?

Själv fick jag ge mig på plastmattan. Sambon som är plattsättare köpte inte mina argument och minsann när han fuktskyddar, då blir det ordentligt gjort.

jaja, kalksten är riktigt vackert och jag fick in en duschkabin modell större istället. Älskar ångbastu. Så det blir inget nostalgiskt i inredningen, försöker hålla mig till klassiskt vackert och neutralt. Grå svensk kalksten på golvet, vitt väggkakel, stor porslinsho och tvättmaskin/torktumlare bakom tyg. Tyg funkade bra sist så det kör jag på igen. Funderar på att bygga skåp av pärlspont, minns någon gammal bild från ett badrum helt i marmor från ett av de första badrummen i privatbostäder. Vill minnas att det var som skafferier i pärlspont i dessa. Grå pärlspont är bland det vackraste jag vet.
 
Någon grå nyans hade jag tänkt. 15 % grön umbra kanske, jag ska provmåla lite bräder. Blir det jolmigt får jag prova att bryta med kimröksgrått. Annars kanske jag skulle prova kromgult. Får se vad som passar till golvet. Rummet är ganska mörkt. Taket blir vitt, målat med linoljefärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.