konichiwa girl skrev:

Den här tvättstugan tycker jag är toppenfin och känns som om den har några lösningar som skulle kunna passa in i ett badrum.

Bara en notering (länken till Annets tvättstuga i lantliv): Vad konstigt att den gick mot vitt, när den var med i tidningen lantliv. Dom förnyar sig ständigt... ;)
 
Hehe, japp... Fast i en tvättstuga kan det ju vara motiverat! Lite lättare att se skräp och smutsfläckar mot det vita... :)
 
Trevlig diskussion, bra ideer, men nu tänker jag röra om lite. :) Är verkligen badrum/tvättstuga i gammal stil byggnadsvård? Ni som ibland irriterar er på att det diskuteras icke-byggnadsvårdssaker i det här forumet menar jag...

Ett nygammalt badkar med lejontassar mitt på golvet, en stor blandare i krom med två rattar som det står varm/kallt på, rutigt golv, inbyggd tvätt/torktumlare etc. Det blir ett mysigt badrum i gammal stil, men för mig känns det påklistrat. Badrum fanns inte, för att inte tala om tvättstuga med tillhörande maskiner.

Vi tänker satsa på enkla, rena material som inte sticker ut för mycket men som definitivt är "modernt" och kommer skilja sig från övriga huset. Så långt bort från modern vulgo man kan kommer men med moderna enkla material med kvalitet och ett gott hantverk. Återanvända det vi kan. Jag kan tycka att de allra mest gråvita badrummen i lantliv snarare känns vulgära än vackra och romantiska.
 
Mja, det beror väl på lite, tycker jag. Badrum har ju funnits i närmare hundra år i alla fall. Jag har lite svårt för att man skapar anakronismer, det ska tillstås. Men jag tycker samtidigt att tillägg och moderniseringar ska smälta in i miljön och jag tycker att bästa sättet att göra det är att använda stilelement så att det ser ut som om det skulle kunna vara ett tillägg gjort på, säg, trettio- eller fyrtio- eller femtiotalet.

Jag tycker att ett trettiotalsbadrum går alldeles utmärkt att 'rekonstruera' (jag har bott i inte bara en utan två lägenheter från tiden med bevarade badrum. De hade förutom rutigt golv även en stor blandare i krom med två rattar som det stod V/K på, med vridbar lång pip avsedd för både handfat och badkar. Inga lejontassar dock, men väl helinkaklat). Vi kommer till exempel att sätta in WC, porslin och blandare som påminner om de som fanns i huset, som vi dessvärre inte kunde använda.

Tvättstuga har vi faktiskt, ute på gården. I det står ett badkar (för mattvätt) och ett stort vedeldat kokkärl. Tvättvaggan i trä står ute i lidret. Kakelmönstrad masonit på väggarna i ena rummet, panel i det andra. Och så en maskin som sattes in på åttiotalet. Lite roligt ställe, fast mer "SAW"-känsla än lantromantik... :D

Vi har ju haft den här diskussionen massor av gånger tidigare, och jag tror att det framför allt handlar om att vi har olika förhållningssätt till samtida tillägg och förändringar; i förenklad form "smälta in" vs. "göra tillägg synliga". Jag tycker nog också att man ibland måste låta den egna smaken få råda. Vi kommer med stor sannolikhet att sätta in en "retro"spis från Smeg. Inte för att det ska smälta in, utan för att det är bra spisar och i vårt tycke förbaskat snygga sådana.

Jodå, jag kan nog tycka att det funkar som byggnadsvård. I samma bemärkelse som att man diskuterar nytillverkade bakelitströmbrytare, dolda eller synliga rördragningar, att måla element för att få dem att smälta in eller låta dem vara vita et cetera.

Vad gäller att dölja tvättmaskinerna... skulle jag nog göra det oavsett "stil", när det ska stå i ett badrum.
 
Haha... Där kom reflektionen jag väntat på!
Hade det i åtanke när jag lade min fråga under "Byggnadsvård";
Att någon skulle ställa frågan vad som är byggnadsvård i det här fallet och ev ifrågasätta vad min fråga hade i forumet om byggnadsvård att göra.

Är helt medveten om att det kanske inte handlar om byggnadsvård i ordets rätta/sanna bemärkelse men hade jag skapat tråden under "vanliga" badrum hade jag fått en massa förslag på lösningar i högblanka material med ekmöbler osv...

Således var det en helt medveten handling från min sida och jag fick nu istället precis de tips och råd jag hoppats på till ett modernt/funktionellt badrum men i "gammaldags" stil.
Så även om jag nyttjat forumet på fel sätt så har andra förstått vad jag menar med det och det tackar jag för! ;)

(Är det någon som kan tipsa om andra typer av sidor/forum där en sådan här fråga passar bättre så tar jag gärna emot tips!)
 
Jag kan inte påstå att jag byggnadsvårdar när jag tillfogar en helt ny funktion till huset, i mitt fall ett badrum. Åretruntboende med 5 personer blir lite jobbigt utan det. Vi provade i drygt ett år.......innan badrummet i bagarstugan var klart. Det är dock befriat från romantiskt tjafs :p. När det är frågan om stil så kan jag personligen lättare fördra ett badrum "i gammal stil" än ett med blanksvart marmor och italienskt badkar mitt på golvet i ett gammalt hus. Att lägga tvättstuga och badrum /bastu i en separat byggnad är ju jättebra men kanske inte så kul i december månad...... Så visst är badrum lite kinkigt i äldre byggnader med många originaldelar kvar. Kök likaså om man ser till dess funktion före 1900.
 
Att ha kvar upplevelsen av ett gammalt, genuint hus tycker jag är en del av byggnadsvården, jag tycker att ett hus är en helhet och inte bara en rad funktioner.

För att få den helhetskänslan tror jag att det är bättre att ventilera sina tankar i byggnadsvårdsforumet, annars får man som sagt bara massa kommentarer om saker man inte är intresserad av.

OT: Jag har också hittat den tvättstugan, ser fräsch ut. Jag är rädd för att en vitmålare ska köpa det här huset när jag är klar och gå över alla mina linoljemålade snickerier "med många liter vit färg". En kulturgärning vore gjord om man kunde få lantlivsredaktionen att köra en serie om 1900-tals möbelsnickerier så att de förstår vad det är de målar över med slipgrund V.
 
Det är klart det är byggnadsvård - Annas skulle ju inte Gysinge ta upp det i sin serie byggnadsvårdsböcker ;)

Vanligt badrum utgjordes kanske av en kanna och tvättbord:
http://www.skalaminimal.se/agneta/inspiration.html

Men badrum har även funnits mer än hundra år (Bilder från Hallwylska) även om det kanske inte var något för gemene man.
http://hwy.lsh.se/default.asp?id=2161&refid=2071

Tycker nog att det kan vara här. Är själv sugen på att hitta lite badrumsmöbler av gammalt snitt, både skåp/överskåp, pallar mm., och ser gärna inspirationsbilder...
 
Det intressanta med Hallwylska är att de där kranarna är utbytta. Man ser det på den röda och blå "plutten" på ovansidan, ursprungskranarna hade inte det - därav behovet att hugga ut "varmt" och "kallt" i marmorn. Där ställs man inför ett litet byggnadsvårdsdilemma; nämligen hur man ska ställa sig till senare tiders tillskott som ju är ett stycke vvs-historia det också.

Gård & Torp har skrivit ett par artiklar om badrum i äldre hus, annars tycker jag att dessa är intressanta (mer om förhållningssätt):
http://www.shbygg.se/documents/pages/p502_t223.pdf
http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=2269&lang=1&mp=2
http://www.vvs-forum.com/index.php?use=publisher&id=2811&lang=1&mp=1
 
Dr_Jerkyll skrev:
Trevlig diskussion, bra ideer, men nu tänker jag röra om lite. :) Är verkligen badrum/tvättstuga i gammal stil byggnadsvård? Ni som ibland irriterar er på att det diskuteras icke-byggnadsvårdssaker i det här forumet menar jag...QUOTE]

Håller med dig helt, stämmningen är onödigt vass här inne ibland!?
Jag tycker att den här avdelningen på forumet ger så mycket ideer och tips oavsett om man är en "äkta" byggnadsvårdare eller en vanlig husägare med nybyggd eller med en äldre kåk.
Det gäller allt från rent byggtekniska konstruktionsfrågor till inredningsfrågor med dragning åt det nostalgiska.

Vi själva fladdrar runt mellan båda ytterligheterna i vårt 1860 tal hus. (som tidigare ägare renoverat sönder i omgångar.)
Vi försöker ha en betoning på att bygga så naturligt och friskt som möjligt och med en tillbakalutad inställning till om det är äkta eller inte..
Men just toa och tvätt känns som en sak man inte vill pruta på. Allt var inte bättre förr...

Vi har annars en bykstuga på gården med pannmur och tvättkar, där tvättades det och badades när jag var liten men även skållning och plockning av höns gjorde man därinne liksom en del andra sysslor...
Att gå ut dit på morgonen och dra igång en brasa för att vaska av sig innan man åker till jobbet lockar inte längre så vi ska bygga nytt och dra in vatten i tvätteriet i huset. I någon form av sekelskiftesstil för att det helt enkelt passar gården/huset bäst.
Det är i alla fall "estetisk byggnadsvård" i mina ögon.
 
TorpAnders: Jag kan väl invända att jag inte alls håller med. Jag som torkar mig med pinnar och blad, nej, skämt och sido även om jag helst inte drar klorblekt papper hursomhelst...

För den som tolkar byggnadsvård som musealt återställande till en viss tidsperiod kan det nog kallas att fladdra runt. Men om man respekterar de årsringar (förändringar) ett hus har fått genom tiden och dessutom antar att man kan lägga på en egen årsring så ser jag inte konflikten i att diskutera ett badrum. Hur man löser moderna behov i kontrast till kulturvärdet är för mig tätt förknippat med byggnadsvård. Det är väl inte allt för många som tar över hus som stått orörda i 100-200 år och de flesta fastigheter har därför redan lösningar på sanitetsfrågor, kök mm.

Om man dessutom påtalar att det handlar om att få det estetiskt tilltalande är det väl ingen konflikt i sig heller, pastichen blir ju uppenbar, därför ärlig och vettig?

Jag tror eller är övertygad om att olika urtolkningar av byggnadsvård ger upphov till viss diskussion och att vissa striktare (eller kanske med utbildade/upplärda?) byggnadsvårdare uppfattas som om dom sätter sig på höga hästar för att dom vågar eller vill utrycka sin vision av byggnadsvård. Äh, skall inte dra igång denna diskussion på denna plats med.
 
Hahaha. Here we go again, eller? :) Nej, jag håller med dig TorpAnders. Jag har tidigare påpekat att byggnadsvård inte är samma sak som restaurering tillbaka till något tidigare skede. Tyvärr inbegriper det ju ofta rätt hårdhänta ingrepp i ett hus. Så länge man moderniserar varsamt är det inte mer fel eller rätt att välja ett visst estetiskt uttryck, modernt eller att återskapa något som smälter in, det beror på vilket förhållningssätt man har. Personligen tycker jag ju dock att man ska undvika de allra värsta anakronismerna. Jag vet att jag kan vara vass i formuleringarna, men jag upplever faktiskt ibland att jag tolkas som betydligt striktare än vad jag egentligen är...
 
Anders R:
"Det är väl inte allt för många som tar över hus som stått orörda i 100-200 år och de flesta fastigheter har därför redan lösningar på sanitetsfrågor, kök mm."

Våra hus fick WC med handfat inkämt på obefintliga ytor bla i en kattvind för ca 10 år sedan, före det var det hinkvatten från brunn, bad i bykstugan och utedass.
Så vi kommer att våldföra oss på den konstruktionen och riva eländet för nytt i tillbyggnad.

Konichiwa G:
"Jag vet att jag kan vara vass i formuleringarna, men jag upplever faktiskt ibland att jag tolkas som betydligt striktare än vad jag egentligen är..."

Jag vet vad du menar...att i text få ut vad man känner och menar är inte helt lätt och det kan ofta bli lite "torrt" eller strikt. Det är en allmän nackdel med webb och mail, det går gärna fort och stunden bestämmer var tangenterna jobbar.

Hursom... den dagen (golv och grund inkl syllrep var på tapeten) jag hittade hit så fick jag en kick och hade väldigt svårt att logga ur pga allt matnyttigt som serverades..sedan dess så är man fast!
 
Jag ställer frågor om tex färg i denna avdelning trots att det finns andra ställen att placera frågorna på. Detta för att jag vet att det "hänger" folk här som vet vad jag menar och är ute efter, inte för att jag tycker att mina frågor nödvändigtvis har med byggnadsvård att göra.

Så till badrum: Vårt hus fick förmodligen inte något badrum förrän på 90-talet, det finns i vart fall inget gammalt att spara. Idag har det våtrumsmatta och tapeter och ungefär samma lösning kommer det att bli vid en kommande renovering (fast mycket snyggare förhoppningsvis). För mig är det den bästa lösningen ur byggnadsvårdssynpunkt eftersom jag tycker att den rent tekniskt verkar vara bättre och säkrare än kakel och klinker. Jag tycker dessutom inte alls att det skär sig med resten av huset eftersom det är en ny funktion i ett eget rum. Pärlspont i tak och gamla foder blir dock kvar även fortsättningsvis.

Att skapa någon sorts variant på ett 30-talsbadrum förstår jag inte vitsen med, såvida man inte råkar vara särskilt förtjust i just den stilen (och det är man ju såklart :)). Annars tycker jag att ett tydligt modernt badrum kan passa in minst lika bra.

Vi har ett 30-talsbadkar (plåt) som passar perfekt i storlek, men jag vill hemskt gärna klämma in lite färgat sanitetsporslin också. Hur det ska gå ihop rent estetiskt vet jag inte än...
 
Jag tog trettiotalsbadrum som ett exempel bara. :) Det är inte så bra att försöka återskapa ett 1800-talsbadrum eftersom sådana inte existerat. Att försöka återskapa ett 30-talsbadrum går lite bättre i den bemärkelsen (eller för all del fyrtio-, femtio- och sextiotalsbadrum et cetera).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.