Hej!

har sökt vid flera tillfällen angående min fråga här i forumet, och kan inte hitta någon bra tråd så jag skapar en ny.

jag tänkte införskaffa ledspottar till hallen, önskemål (av frugan) att det ska vara varmt ljus

hallen är ca 25 m2, jag har ingen aning om hur många spottar som rekommenderas till detta. den är ganska fyrkantig och har en trapp i ena hörnet.

bygghöjden är begränsad till ca 30mm (20mm reglar + innertak)

jag antar att ledspottar inte blir så varm så man måste tänka på det?

jag tänkte beställa från kina på typ aliexpress eller eventullt ebay,

vill gärna ha tips av er om vilka jag ska köpa
 
kom igen nu alla el-entusiaster på byggahus :)
 
Det är väl helt enkelt så att det saknas erfarenhet av Kinaprylar, men det finns ju en lång tråd där du kanske kan hitta rekommendationer:
https://www.byggahus.se/forum/belysning/197413-koptips-led-downlights-fran-kina.html

Jag tittade som hastigast på din länk och det ser ut att vara sedvanliga lampor med medföljande drivdon till varje. Då faller troligen dimring bort.

Såg inga uppgifter om ljusflöde men deras webbsidor är allt annat än trevliga att läsa. Antalet lampor och dess effekt beror på hur ljust ni vill ha. Lite skumt 25 lux eller läsljus 300 lux eller något däremellan. Mycket grovt kan du höfta detta mot ett ljusflöde, t.ex 100 lux * 25 m2 = 2500 lumen totalt, dubblera gärna denna siffra för säkerhets skull.
 
tack bo för ditt svar!

jag har kollat där i tråden och ska eventuellt skriva där själv innan beställning :)

lux och lumen, är det samma sak?
en 5W ledspot verkar ge ca 400 lumen, köper man säg 10 st dimbara kan man ju få upp till 4000 lumen max, är jag med?

är det 110V ledspottar jag ska ha?
och är det inbyggda drivdon i varje eller ska man ha utan?

som sagt helt novis ang detta...
 
Jag skulle gå till en lampaffär i stan för att se hur det ser ut i verkligheten, ifall downlight'sen är snygga, bländar, och så att jag får den färgtemperatur jag vill osv, detta trots att jag på papperet vet ung vad jag ska ha. Och givetvis skulle jag köpa prylarna där också. Ev kan reserv-LED vara bra ifall det annars inte går att garantera färgtempen.

Om det är nyinstallation skulle jag uteslutande titta på LED för konstant ström, som alltså drivs av ett centralt drivdon med inbyggd dimmer, i sin tur styrd med 1-10V-vred. Endast om jag t.ex måste återanvända en befintlig dimmer och befintliga ledningar är andra val aktuella.

Ljusflöde fi (lumen) är ett mått på hur mycket ljus som ljuskällan kan prestera. Belysningsstyrka E (lux) är ett mått på hur mycket av detta ljus som når en yta, t.ex bord eller golv. E = fi / area. Allt ljus från en lampa hamnar dock inte på golvet, utan det sprids på väggar och helt enkelt försvinner i reflektorn, så det är inte helt praktiskt att räkna på det. Arean blir alltså större ju längre ifrån ljuskällan man är. Man får istället använda dialux eller något annat program där armaturdata från olika tillverkare kan laddas in och simuleras.
 
tack för dina råd Bo!
eftersom det är nyinstallation ska jag alltså ha LED för konstantström och ett centralt drivdorn.

hur många lampor klarar ett drivdorn?

vart brukar man placera dessa drivdorn? är den avsedd att placeras i själva eldosan där dimmern sitter/vägguttaget?

sen då lampaffären... finns sådana fortfarande? eller är det typ bauhaus/krauta man anser som lampaffär?

MVH
 
camaro1969 skrev:
tack för dina råd Bo!
eftersom det är nyinstallation ska jag alltså ha LED för konstantström och ett centralt drivdorn.

hur många lampor klarar ett drivdorn?

vart brukar man placera dessa drivdorn? är den avsedd att placeras i själva eldosan där dimmern sitter/vägguttaget?

sen då lampaffären... finns sådana fortfarande? eller är det typ bauhaus/krauta man anser som lampaffär?

MVH
Beror på effekten på donen oftast, liten effekt litet don och mer effekt större don. det är ofta svårt placerade de där jävlarna då de större donen är lite avlånga tyvärr.
Jag placerade min i en garderob i ett rum som gränsar till hallen. Då mitt don inte fått plats i taket.


Jag kör iaf med 6 st ZEBRA DOWNL APP.DOS 3,5W 2700K i våran hall. Är ju inte kina priser på dem precis men jag tycker dem är bra och installerat dem på jobbet på flera ställen så då blev det ganska naturligt att använda dem,

De är ju för sig gjorda för apparatdosa så de blir ju tufft för dig på 30mm.

Du får regla ner mer ;)
 
Den länken ger mig en tom sida.
En "vanlig" dimmer har en max effekt, t.ex 315 W som den klarar.
En 230 V LED bör räknas i runda slängar som 10 x dess effekt, så varje 3 W LED ska räknas som 30 W.
Det ger max 315 / 30 = ca 10 st på en dimmer.

OBS. Glöm inte att återkoppla hit hur dimringen fungerar med den dimmer du valde!
 
Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
tack för dina råd Bo!
eftersom det är nyinstallation ska jag alltså ha LED för konstantström och ett centralt drivdorn.

hur många lampor klarar ett drivdorn?
Nu har du ju köpt spottar med egna drivdon, men det finns eg inget som hindrar att du klipper bort dem och ersätter med ett "riktigt", centralt drivdon. Om jag zoomar lite i den gryniga bilden på Aliexpress så ser donet ut att leverera 350 mA konstantström. Ett vanligt drivdon på den svenska marknaden är Hide-a-lite Jolly Maxi. Det klarar 25 W vid 350 mA. Även om det inte bör maxlastas så lär det i alla fall klara 6-7 st 3-wattare. Jag hade alla gånger valt en Jolly maxi istället för ett gäng kinesiska don i taket.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
oj, vad länken vart konstig, vi testar denna istället där man ser drivdonet om man scrollar ner lite.
http://www.aliexpress.com/item/Ultr...chweb1451318400_6148,searchweb1451318411_6450


centralt drivdon har jag hört talas om och det känns på något vis bättre.

det kanske blir 15 spottar totalt, eller då 14 om ett drivdon klarar 7 spottar

men jag vill kunna tända/släcka/dimmra med en vanlig dimmer.

kan man ha 1 dimmer kopplad till 2 drivdon som i sin tur driver 14-15 spottar?
 
Bob_the_builder
Ja, Jolly-don går att koppla ihop med medföljande synkkabel för att kunna styras med samma brytare.

Vad menar du med "vanlig dimmer" förresten? Jollyn har dimmern inbyggd och kan tex styras med en återfjädrande knapp (fjäder ingår till ELKO/Eljo-strömbrytare). Vill du istället ha "vriddimmer" finns det tex de 1-10 volts som nämndes tidigare.
 
detta med dimmers och spottar är inte direkt mitt område... har aldrig mixtrat med det tidigare... så vi tar det lite sakta tack :)

önskan är att jag ska kunna styra hela hallens takbelysning, säg 15st av dessa 3w spottar från 1 plats, alltså en knapp eller vriddimmer eller vad som nu rekommenderas.

vad blir då bästa lösningen för mig?
 
Bob_the_builder
Bäst (min subjektiva uppfattning):

1. Spottar gjorda för konstant ström. Jag TROR att de du länkade till är det, men man måste se drivdonet (det lilla) för att veta säkert. Jolly maxi kan leverera 350, 500 och 700 mA (samt några högre alternativ som knappast är aktuella).

2. Klipp bort drivdonen. Håll noga reda på plus minus om det inte är tydligt färgmärkt.

3. Montera spottarna i två SERIEKOPPLADE slingor. Plus från Jollyn till första lampans plus, första lampans minus till andra lampans plus osv. Avsluta vid Jollyns minus. Lämplig tråd är 0,75 mm2 RKUB (bilel-ledning).

4. De två Jollydrivdonen sätts om möjligt i en intilliggande garderob eller annars bakom en inspektionslucka i vägg/tak. De kopplas ihop med medföljande synkkabel.

5. Elektrikern ansluter fas, nolla och impulstråd till drivdonen och monterar en fjäder i din vanliga strömbrytare.

http://www.elbutik.se/dokument/E7452665-1.pdf
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.