Status
Tråden går ej att kommentera.
eviljava skrev:
Man kan köra dessa program parallellt istället för seriellt. Då testar man samtidigt att inga säkringar löser ut bara för att t.ex. tvättmaskinen och torktumlaren råkar gå samtidigt. Ca. 2h är väl normala tider för dessa maskiner? Alltså behöver den totala testtiden egentligen inte ta längre tid.

Ofta finns det ju även snabbprogram som kanske duger fint om man bara vill testa att sakerna fungerar?
Du inser nog inte vart resonemanget leder.
Att ett "snabbprogram" funkar är ingen garanti för att vittvättsprogrammet fungerar.
Man kan helt enkelt inte testa allt.

Men just fastighetsköp är av tradition så definitivt.
Rimligare vore att köparen hade en viss reklamationsrätt under till exempel ett kvartal,
för att kunna klara ut alla småfel (och småfusk).

Köparen har väl egentligen sämre rättigheter när han/hon köper ett hus för tre mille än vid köp av en bil för hundra loppor.
 
O
KnockOnWood skrev:
Du inser nog inte vart resonemanget leder.
Att ett "snabbprogram" funkar är ingen garanti för att vittvättsprogrammet fungerar.
Man kan helt enkelt inte testa allt.

Men just fastighetsköp är av tradition så definitivt.
Rimligare vore att köparen hade en viss reklamationsrätt under till exempel ett kvartal,
för att kunna klara ut alla småfel (och småfusk).

Köparen har väl egentligen sämre rättigheter när han/hon köper ett hus för tre mille än vid köp av en bil för hundra loppor.
Kul med reklamationsrätt på ett hus.... Det är alltid småfel på ett hus... Du hinner testa det viktiga. Om du köper en begagnad tvättmaskin så kan du inte heller testa alla program, ska du ha reklamationsrätt då åxå?
När du köper ett hus idag så har du möjlighet att reklamera dolda fel i upp till 10år... När du köper en bil så har du inga möjligheter att reklamera den. (allt detta är väldigt förenklat)
 
S
Tackar återigen för svaren! Väl medveten om att det kan bli en långdragen process. Även om det skulle komma att kosta oss så har vi råd att ta lån för att täcka kostnader osv.

Efter erfarenhet mot säljarna så kan jag säga att påtryckningar fungerar. Uppdaterar bloggen lite senare idag så ska ni få se en liten delseger faktiskt redan är vunnen mot dessa svinen.
 
KnockOnWood skrev:
Du inser nog inte vart resonemanget leder.
Varför tror du inte att jag inser det?

KnockOnWood skrev:
Att ett "snabbprogram" funkar är ingen garanti för att vittvättsprogrammet fungerar.
Det är det ingen som har påstått heller. Jag replikerade bara på ditt inlägg som handlade om att det tog lång tid att köra en cykel för tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.

Att man på något sätt skulle hinna testa samtliga permutationer av tillgänglig funktionalitet är det nog ingen som tror.
 
Men då har jag en / flera frågor till TS.

Om du är medveten att du med stor sannolikhet kommer förlora både pengar och striden eller kanske får ytterst lite rätt osv samt att du riskerar att i efterhand komma på att du du försummat fru och barn.
Varför driver du detta så hårt?
Varför är det så viktigt att få rätt?

Samt varför lägger du inte pengarna du riskerar att förlora på att exempelvis dränera om osv?

Som tidigare sagts allt detta i välmening, då jag tycker du råkat illa ut.

/ e
 
S
Ecceback skrev:
Men då har jag en / flera frågor till TS.

Om du är medveten att du med stor sannolikhet kommer förlora både pengar och striden eller kanske får ytterst lite rätt osv samt att du riskerar att i efterhand komma på att du du försummat fru och barn.
Varför driver du detta så hårt?
Varför är det så viktigt att få rätt?

Samt varför lägger du inte pengarna du riskerar att förlora på att exempelvis dränera om osv?

Som tidigare sagts allt detta i välmening, då jag tycker du råkat illa ut.

/ e
Varför detta återkommande tema med att försumma min sambo och barn? Om något så har vi kommit väldigt nära varandra.

Är inte säker på att jag kommer förlora;, men jag har i bakhuvudet att jag inte ska förvänta mig någonting.

Största anledningen till att jag driver detta så hårt är att även om jag vinner eller förlorar så kommer jag sänka det företaget på ett eller annat sätt.
Det är största anledningen.
 
[h=1]Tror Stoppable redan har bestämt sig för att det är värt att ta denna strid.....

Köpte hus i 2012 - Värsta året i mitt liv.......tills nu.....åren 2013-20?? kommer inte bli bättre....
[/h]
 
S
Enk Projektet skrev:
[h=1]Tror Stoppable redan har bestämt sig för att det är värt att ta denna strid.....

Köpte hus i 2012 - Värsta året i mitt liv.......tills nu.....åren 2013-20?? kommer inte bli bättre....
[/h]
Det kommer inte kunna bli värre. Finns inget mer som kan gå sönder i huset. Haha.
 
Stoppable skrev:
Det kommer inte kunna bli värre. Finns inget mer som kan gå sönder i huset. Haha.
Hmm....inget mer som kan gå sönder??? du kommer att bli förvånad....
 
Från en lapp på en anslagstavla:
Le och var glad ty det skulle kunna vara värre
Jag log och det vart värre
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Ja så går det ofta så som Ingper och hempularen skriver.
Advokater och jurister i all ära men dom är yrkesmän som är ute efter att tjäna pengar vilket dom gör oavsett hur det går i rätten. Det finns många tydliga fall vilka inte handlar om fuskbygge etc. men man hör ofta att man begär Leif Silbersky som advokat och han är inte billig och mycket uppmärksamhet blir det när han är med men hur ofta vinner han något mål, tror han snittar långt under de flesta brottmåls advokaterna. Men han har sin näsa med hela tiden och kammar hem rejält med pengar trots allt. Så någon övertro på jurister i byggrättsliga frågor är naivt att tro att det finns. Det vittnar om för liten livserfarenhet det är först efteråt som det visar sig hur det förhåller sig med familjelyckan, inte innan det långa segdragna eländet börjat. Alla verkar vara hjältar innan eländet drar igång men väldigt få om ens någon kommer ut som vinnare, kanske en liten dyrköpt delseger men till ett pris som vid överskrider värdet på det som vanns. Dä känner man sig inte som någon vinnare eller hjälte. Det har sagts tusen gånger på BH men det bör sägas igen lägg krutet på att kolla och besiktiga huset du vill köpa innan inte efteråt,eftersom det är enda gången man har händerna fria att välja.
Nu tycker jag nog du är väl hård i tonen. Livserfarenhet kommer ju med livet precis som det låter och alltså kommer det hela tiden nya personer med liten livserfarenhet som kommer köpa hus. Detta är ett problem som man borde lösa på ett bättre sätt än att folk ska skaffa sig bättre livserfarenhet. Kanske om folk protesterar (stämmer mäklare/besiktningsman) att det leder till att mäklarnas ansvar förstärks, kanske måste besiktningsmännen uttrycka sig tydligare. Kanske får man enligt lagstiftning ett papper från mäklaren med en lista på saker som ligger på köparen av huset liknande villaägarnas lista som måste lämnas över och signeras liknande om man avsäger sig den här kostnadskalkylen att man måste skriva på att man är informerad.

Om du läser på BH ser du ofta inlägg som börjar med "Hej, har precis köpt mitt första hus och..." Alltså kan man säga det tusen gånger på BH-forum men det räcker inte. Här sitter folk som ägt både 3 och 4 hus och det är klart, jag skulle också göra annorlunda idag och min hus-livserfarenhet börjar närma mig deras.

Visst kan en jurist lura dig att tro att du har chans för att tjäna pengar precis som alla yrkesgrupper. Men det är just det som är skillnaden mellan en bra och en dålig jurist och är man inte förblindad av aggresioner vilket iaf inte jag är kan man nog genom ett par möten få en bra bild av sina chanser. Jag är bättre på mitt jobb än vad jag är på juridik och därför är det otroligt energikrävande att försöka förstå mig på vad som gäller i rättspraxis, dessutom är jag ju enormt partisk. Läser man här får man bilden av att ni i era jobb då också luras för vem är inte på jobbet för att tjäna pengar?

[mina problem handlar dock inte om dolda fel]
 
S
Enk Projektet skrev:
Hmm....inget mer som kan gå sönder??? du kommer att bli förvånad....

Jag har som sagt bara skrivit en bråkdel hittills av allt som har gått fel :)
 
Stoppable skrev:
Jag har som sagt bara skrivit en bråkdel hittills av allt som har gått fel :)
Har vi månne en utmanare till Daniel78?
Jag hoppas verkligen inte det, han och hans familj förtjänar allt stöd de kan få och jag hoppas verkligen ingen hamnar i samma sits!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Lane skrev:
Nu tycker jag nog du är väl hård i tonen. Livserfarenhet kommer ju med livet precis som det låter och alltså kommer det hela tiden nya personer med liten livserfarenhet som kommer köpa hus. Detta är ett problem som man borde lösa på ett bättre sätt än att folk ska skaffa sig bättre livserfarenhet. Kanske om folk protesterar (stämmer mäklare/besiktningsman) att det leder till att mäklarnas ansvar förstärks, kanske måste besiktningsmännen uttrycka sig tydligare. Kanske får man enligt lagstiftning ett papper från mäklaren med en lista på saker som ligger på köparen av huset liknande villaägarnas lista som måste lämnas över och signeras liknande om man avsäger sig den här kostnadskalkylen att man måste skriva på att man är informerad.

Om du läser på BH ser du ofta inlägg som börjar med "Hej, har precis köpt mitt första hus och..." Alltså kan man säga det tusen gånger på BH-forum men det räcker inte. Här sitter folk som ägt både 3 och 4 hus och det är klart, jag skulle också göra annorlunda idag och min hus-livserfarenhet börjar närma mig deras.

Visst kan en jurist lura dig att tro att du har chans för att tjäna pengar precis som alla yrkesgrupper. Men det är just det som är skillnaden mellan en bra och en dålig jurist och är man inte förblindad av aggresioner vilket iaf inte jag är kan man nog genom ett par möten få en bra bild av sina chanser. Jag är bättre på mitt jobb än vad jag är på juridik och därför är det otroligt energikrävande att försöka förstå mig på vad som gäller i rättspraxis, dessutom är jag ju enormt partisk. Läser man här får man bilden av att ni i era jobb då också luras för vem är inte på jobbet för att tjäna pengar?

[mina problem handlar dock inte om dolda fel]
Jag har skickat lite tips via PM så kolla din låda. Kan skriva mer när jag har mer tid i helgen om du har nytta av det. Jag är inte oäven att bolla lite för att någon ska slippa taxa på 2500kr/h för lite preliminära funderingar. Om man tror att min kunskap och erfarenhet räcker i ärendet. Bara jag har tid och möjlighet så svarar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Har sett ditt PM, ska svara i helgen så jag hinner tänka klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.