Status
Tråden går ej att kommentera.
S
fsn skrev:
Nej, jag får nog delvis ge dig rätt. För många små skitsaker blir till slut både dyrt och drygt. Tycker dock inte fuktskadorna i köket pga diskmaskinsproblemet är en småsak och jag är jävligt nyfiken på fortsättningen på avloppet.

Om du nu inte vill lista allting här för att du inte har tid (vilket låter konstigt då du bevisligen tar dig tid att svara redigt på alla som kommenterar) så har jag ett förslag. I takt med att bloggen växer fram så redigerar du ditt första inlägg i tråden och skapar en lista med alla fel. Det kan bara handla om + nån minut i samband med uppdatering av bloggen.
Mycket bra förslag! På de forum jag brukar använda så kan man bara redigera några timmar på senaste inlägget. Men tack för förslaget!
 
Stoppable skrev:
Jag har inte tiden till att sitta och skriva ut samma information i två olika format. Jag kan göra mitt bästa men för de som faktiskt läser bloggen är det kanske inte så roligt att få reda på allting nu. Mot förmodan att de tycker om läsningen dvs.
Du svarar fortfarande inte på det om att det kanske inte är så roligt för dom som faktiskt läser bloggen..?
Tror du dom följer den av spänning, över vilka ev. mer fel och brister du kan tänkas bjuda på, eller att de som följer den är dina nära och kära, som känner dig?
Här är vi mer intresserad av att få alla kort på bordet, inte läsa en blogg, i all välmening. :)
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
S
FredrikR skrev:
Du svarar fortfarande inte på det om att det kanske inte är så roligt för dom som faktiskt läser bloggen..?
Tror du dom följer den av spänning, över vilka ev. mer fel och brister du kan tänkas bjuda på, eller att de som följer den är dina nära och kära, som känner dig?
Här är vi mer intresserad av att få alla kort på bordet, inte läsa en blogg, i all välmening. :)
Jag har hittills snittat 3000 sidvisningar per dag och många vänner har jag inte :)
Jag kommer göra som någon föreslog och försöka skriva det i första inlägget.
 
Stoppable skrev:
Jag har hittills snittat 3000 sidvisningar per dag och många vänner har jag inte :)
Jag kommer göra som någon föreslog och försöka skriva det i första inlägget.
Ja, och det är den här typen av inlägg som gör att vissa av oss tror att du mest är intresserad av besök på din blogg, inte att lägga alla kort på bordet, och därifrån få råd hur och om ni bör gå vidare.
 
AnneFi
I senaste inlägget på din blogg..
tycker du att det är säljarnas fel att de som dränerade inte hade någon tomtkarta?

det är inte direkt något som alla har att lämna över vid försäljning
 
S
AnneFi skrev:
I senaste inlägget på din blogg..
tycker du att det är säljarnas fel att de som dränerade inte hade någon tomtkarta?

det är inte direkt något som alla har att lämna över vid försäljning
Nej absolut inte. Men eftersom de hade nydränerat så borde de ha vetat om det själva :)
Men eftersom de ljög om dräneringen :)

Fredrik jag skrev ju att jag ska uppdatera första inlägget? :)
 
AnneFi
Men kunde ni inte ha kollat upp var avloppen gick för att underlätta för de som dränerade?

Det mesta är riktigt lätt att kolla upp.
Elen och telefon har jag ringt till mina leverantörer varpå det varit ritat sträck när jag kommit hem från jobb bara några dagar efter kostnadsfritt dessutom.

Nu har vi ju två stora brunnar precis utanför huset där avloppet går ut. avlopp samt dagvatten så vårt avlopp var inte så svåra att hitta.
Men tomtkarta har jag varit nere och hämtat på kommunen
 
Blir och ta bort bevakningen på denna tråd!
 
S
AnneFi skrev:
Men kunde ni inte ha kollat upp var avloppen gick för att underlätta för de som dränerade?

Det mesta är riktigt lätt att kolla upp.
Elen och telefon har jag ringt till mina leverantörer varpå det varit ritat sträck när jag kommit hem från jobb bara några dagar efter kostnadsfritt dessutom.

Nu har vi ju två stora brunnar precis utanför huset där avloppet går ut. avlopp samt dagvatten så vårt avlopp var inte så svåra att hitta.
Men tomtkarta har jag varit nere och hämtat på kommunen
Vi gjorde vad vi kunde. Kommunen hade ingen tomtkarta. Det avloppet kommunen beskrev var inte påkopplat till huset.
Huset var alltså inte kopplat till det kommunala avloppet även om det står så i kontraktet.
 
Stoppable skrev:
Vi gjorde vad vi kunde. Kommunen hade ingen tomtkarta. Det avloppet kommunen beskrev var inte påkopplat till huset.
Huset var alltså inte kopplat till det kommunala avloppet även om det står så i kontraktet.
Nej det har du inte gjort.....det ligger på dej att kolla att det är inkopplat på VA och inte läsa i kontraktet...det samma gäller rötterna i avloppet....hade du gjort din del av undersökningsplikten hade även det framkommit.....
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
S
Enk Projektet skrev:
Nej det har du inte gjort.....det ligger på dej att kolla att det är inkopplat på VA och inte läsa i kontraktet...det samma gäller rötterna i avloppet....hade du gjort din del av undersökningsplikten hade även det framkommit.....
Okej så när jag ringde kommunen och frågade om avloppet var påkopplat och de säger ja det är det. När jag sen lägger om avloppet och upptäcker att så inte är fallet. Vems fel är det så?

Varför har du så tråkig attityd? :(
 
Va var det som upptäckes med avloppet vid dräneringen? Säger man a måste man säga b, blev som sagt hyffsat nyfiken :)
 
Stoppable skrev:
Okej så när jag ringde kommunen och frågade om avloppet var påkopplat och de säger ja det är det. När jag sen lägger om avloppet och upptäcker att så inte är fallet. Vems fel är det så?

Varför har du så tråkig attityd? :(
Det är inte min mening men jag kan faktiskt inte hålla med dej på ganska många punkter....det är självklart helt upp till dej hur du väljer att tolka vad andra tycker och skriver....men tyvärr är det nog så att du har missat att kollat upp viktiga saker innan du köpte huset och då får man även ta konsekvenserna.....
Att ringa till en myndighet är inte något att luta sig mot heller....se till att du har allt skriftligt....
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Tråkigt med alla fel i din nya fastighet.

Mycket av det du skriver om faller dock under din undersökningsplikt. Läser du på om den förstår du många av kommentarerna om att du inte fullgjort den.

Ditt sätt att dela upp problem-/felbeskrivningen i nån sorts dokusåpaupplägg underlättar definitivt inte för dem som vill hjälpa dig med råd, men det kanske inte är ditt primära syfte?

Visst ska skojare klämmas åt men av den beskrivning du givit får man intrycket att det blir mest en väldig dyr regndans som du ägnar dig åt.
 
  • Gilla
Tippen och 6 till
  • Laddar…
S
Jag skriver i bloggen för att själv komma ihåg allt samt för att göra andra uppmärksamma om det.
Här på forumet kan jag lista upp i första inlägget om de problemen vi kommer "sikta" på, om man säger så.
Känns som många har vänt sig mot mig här och jag vet inte riktigt varför, får be om ursäkt om jag har gjort något fel men jag ska göra mitt bästa att sammanfatta alla felen i första inlägget.

Jag är väl medveten om att mycket faller under min undersökningsplikt men om man köper ett hus som inte har varit bebott i 15 år. TOTALRENOVERAR det och ej använder huset så tycker iallafall jag att man kan ha vissa krav, exv att en duschblandare som ALDRIG har blivit använd ska fungera vid första duschen.
Det må låta som gnäll eller liknande, men borde inte besiktningsmannen ha kollat exv fönster om det ramlar ner eller inte när man öppnar det?Borde han inte ha upptäckt att det inte fanns dränering runt hela huset? (han kollade nämligen och grävde fram lite av dräneringen och sa att det var okej - Det var TAKPAPP.)
Besiktningsmannen som JAG anlitade borde ha nämnt för mig att han har varit på andra objekt av samma säljare men att de husen aldrig blev sålda för det var så ofantligt mycket fel och fusk med de husen.
Med avloppet så kunde jag inte göra mycket mer än att spola i toaletten och där var allting okej, men visst jag kunde tagit en VA besiktning men enligt de jag pratade med så räckte en "vanlig" besiktning - brutalt fel och jag kommer aldrig någonsin anlita en besiktningsman igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.