Status
Tråden går ej att kommentera.
stake skrev:
Man skulle ju kunna tro att det var du som sålt huset. Jävla mes attityd. Om han inte får pengar på grund av konkurser eller vad det nu är så ska man iaf visa för säljaren att så uppför man sig inte. Har man rätten på sin sida ska man aldrig vika ner sig, det gör att såna idioter kan fortsätta sin bluffverksamhet och lura hederligt folk.

Funkar det inte rättsligt så hoppas jag verkligen att säljaren får ont så att budskapet går fram.
Det där är ju bara onödigt, läs och förstå anledningen till att liknande råd ges.

Om de (TS) inte får pengar eller upprättelse utan bara advokatkostnader, kommer du exempelvis att stå där och hjälpa till? Det är jäkligt lätt att råda andra när man inte behöver ta ansvar för konsekvenser.

Det är ett faktum att det var en sämre husaffär än vad det verkade när de köpte huset. Steget man ska ta måste man väga noga och det är inte bara att köra järnet framåt.

Bästa sättet att stoppa en bluffverksamhet är att inte bli kunder till en och här hade man kunnat undvika det genom en mer noggrann besiktning. Nu är det försent för det.

Vad är egentligen ditt konkreta råd till TS?
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
F
Stoppable skrev:
Skulle jag förvänta mig takpapp runt halva huset menar du? :) Jag startade bloggen för 3 dagar sedan och jag har inte tid att skriva allting på en gång tyvärr.

Nej det menar jag inte men att förvänta dig en isolerad källare med isodrän är naivt. Det finns effektiva och vedertagna sätt att dränera utan isodrän. Men du kan naturligtvis förvänta dig att utförandet är skapligt korrekt och det är det naturligtvis inte om dränrören ligger 150cm över plattan.

Om jag skall vara ärlig så ser jag inga bevis på bedragare som du skriver att det handlar om, inte ännu skall jag tillägga..... Att ha en så dåligt utförd dränering och samtidigt gnälla över en droppande kran blir lite löjligt om jag skall vara ärlig. Kan bara hålla med dom andra som rekommenderar att fokusera på dom stora dyra sakerna vad det nu kan vara ( dränering, diffspärr våtrum mm?). Hoppas att du inte tar det på fel sätt, menar inget illa.
 
S
charta77 skrev:
Det där är ju bara onödigt, läs och förstå anledningen till att liknande råd ges.

Om de (TS) inte får pengar eller upprättelse utan bara advokatkostnader, kommer du exempelvis att stå där och hjälpa till? Det är jäkligt lätt att råda andra när man inte behöver ta ansvar för konsekvenser.

Det är ett faktum att det var en sämre husaffär än vad det verkade när de köpte huset. Steget man ska ta måste man väga noga och det är inte bara att köra järnet framåt.

Bästa sättet att stoppa en bluffverksamhet är att inte bli kunder till en och här hade man kunnat undvika det genom en mer noggrann besiktning. Nu är det försent för det.

Vad är egentligen ditt konkreta råd till TS?
Att lägga 18-30.000kr på en besiktning kändes aldrig speciellt intressant så det var aldrig ett alternativ.
Egentligen så är ju en ockulär besiktning att kasta pengar i sjön verkar det som. (Vår kostade nästan 9000kr)
 
S
fsn skrev:
Nej det menar jag inte men att förvänta dig en isolerad källare med isodrän är naivt. Det finns effektiva och vedertagna sätt att dränera utan isodrän. Men du kan naturligtvis förvänta dig att utförandet är skapligt korrekt och det är det naturligtvis inte om dränrören ligger 150cm över plattan.

Om jag skall vara ärlig så ser jag inga bevis på bedragare som du skriver att det handlar om, inte ännu skall jag tillägga..... Att ha en så dåligt utförd dränering och samtidigt gnälla över en droppande kran blir lite löjligt om jag skall vara ärlig. Kan bara hålla med dom andra som rekommenderar att fokusera på dom stora dyra sakerna vad det nu kan vara ( dränering, diffspärr våtrum mm?). Hoppas att du inte tar det på fel sätt, menar inget illa.
Detta med kranen osv är bara klagomål, när det blir tillräckligt med klagomål så blir det dock en annan sak. Vår första lista som vi gav till vår advokat så hade vi över 30 punkter med fel. Stora som små.

Det är de stora sakerna vi siktar på och jag hoppas på en förlikning för att gå igenom en rättsprocess då förminskas mina chanser dramatiskt, men om de tvärvägrar - då jävlar :p
 
charta77 skrev:
Det där är ju bara onödigt, läs och förstå anledningen till att liknande råd ges.

Om de (TS) inte får pengar eller upprättelse utan bara advokatkostnader, kommer du exempelvis att stå där och hjälpa till? Det är jäkligt lätt att råda andra när man inte behöver ta ansvar för konsekvenser.

Det är ett faktum att det var en sämre husaffär än vad det verkade när de köpte huset. Steget man ska ta måste man väga noga och det är inte bara att köra järnet framåt.

Bästa sättet att stoppa en bluffverksamhet är att inte bli kunder till en och här hade man kunnat undvika det genom en mer noggrann besiktning. Nu är det försent för det.

Vad är egentligen ditt konkreta råd till TS?
Att stå på sig och inte låta det vara som vissa tipsat om. Om någon medvetet blåser en så anser jag att man gör någonting åt det. Och för det blir man kallad gängmedlem..
 
stake skrev:
Att stå på sig och inte låta det vara som vissa tipsat om. Om någon medvetet blåser en så anser jag att man gör någonting åt det. Och för det blir man kallad gängmedlem..
Är du lika bekväm med att själv få lägga ut ända upp till 6-700 000 kr efter att rättskyddet täckt sin del om det visar sig att målet avskrivs och köpare åläggs rättegångskostnader?
 
S
Då var ännu en uppdatering gjord. Kommer säkert göra någon här irriterad för det är en småsak men addera ihop alla dessa småsaker så blir det en enda stor hög.

http://fuskbygge2012.blogspot.se/
 
Stoppable skrev:
Att lägga 18-30.000kr på en besiktning kändes aldrig speciellt intressant så det var aldrig ett alternativ.
Egentligen så är ju en ockulär besiktning att kasta pengar i sjön verkar det som. (Vår kostade nästan 9000kr)
Ja, det är ju inget man kan göra åt nu. Det är lätt att vara efterklok.

Men där har du chansen igen, att inte bli efterklok. Du får många råd här som kanske går emot det du vill göra, en del för.

Väg dom, för och nackdelar.
 
Det finns massor av trådar här på BH som handlar om dolda fel som till största del beror på okunskap/snålhet/dumhet...om man inte är 100% säker på vad man ska köpa och ändå inte gör en riktig besiktning får man faktiskt skylla sig själv och på det viset ta konsekvenserna.......
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
S
charta77 skrev:
Ja, det är ju inget man kan göra åt nu. Det är lätt att vara efterklok.

Men där har du chansen igen, att inte bli efterklok. Du får många råd här som kanske går emot det du vill göra, en del för.

Väg dom, för och nackdelar.
Visst är det så och jag har redan börjat överväga vissa saker.
Dock fortfarande mycket information jag inte skrivit ut än och att bara släppa allt finns inte på kartan :)
 
Stoppable hur gör du för att hitta alla fel?
 
Jag måste säga att jag blir lite fundersam över vad det är för firma. OM det hade varit de vanliga bedragarna som avsiktligt blåser folk, då borde de inte överhuvudtaget befattat sig med vare sig felaktiga kranar eller dränering efter köpet.

Att det är lycksökare som vill tjäna pengar på snabba renoveringar låter solklart, men frågan är om de har uppsåt att luras. På det som skrivits hittils lutar jag mer åt att det är "entreprenörer" som i ren okunnighet, och med lite väl glappande säljsnack gjort en dålig renovering.
 
Stoppable..... Skriv en bok istället för bloggen....den kanske du kan sälja till folk som ska köpa hus för första gången , så dom slipper att hamna i samma situation som dig.
Om du tjänar du några pengar på boken kan det vara bra att ha till ev. dyra advokatkostnader....:cool:
 
  • Gilla
Stoppable
  • Laddar…
S
Cecar33: Ja vad ska man säga. Kommer upp nya saker ju mer man bor in sig i huset. Sen får man ju råd av andra som vet en kolla upp saker osv.

Hempularen: det är 2 medelålders gubbar som har en anställd. Det är en polack och enligt grannarna så gjorde han större delen av renoveringarna. Antagligen därför de inte kan svara ärligt på många frågor för de faktiskt inte vet.

Dessa " entreprenörer" skröt om att vårt hus var deras 25 objekt. De håller just nu på att renovera ett nytt objekt några kilometer härifrån. Gissa vem som ska gå på den öppna visningen?

Micro: Det finns nog otaliga sådana böcker redan och en författare kommer jag tyvärr aldrig bli :)
Jag fann komikern stor i din sista meningen och du lurade fram ett skratt. Tack för det!
 
LGG-01 skrev:
Bra och förhoppningsvis lite lugnande råd från "Lolle".

Har tittat i genom bloggen på bilderna från källare samt dränering.
Min fråga: När du tittade ner i källaren första gongen var det då nymålat och fint på väggar och golv och så vid först regnet efter det att ni flyttat in kom alla dessa fuktfläckar?
Hej Igen. Nu har jag två frågor: :)

1. Var min första fråga.

2. var fråga ett OT enligt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.