är ju inte helt problem frit att köpa från kronefogden vet om 2 fall där det har vart mängder med strul i flera år
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är ju inte helt problem frit att köpa från kronefogden vet om 2 fall där det har vart mängder med strul i flera år
Jo det var därför det bara var två spekulanter på plats varav den ena bara för att få veta hur det gick till....
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Ja stackars den som var skuldsatt och fick flytta under tvång och bara få en tredjedel av det egentliga värdet av huset
Ja absolut, jag hade en del funderingar kring det, men eftersom hon som ägde huset hade gått bort och det var banken som förlorade (för en gångs skull) så kände jag att det ändå var moraliskt ok.
 
  • Gilla
MichelleW och 22 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fint att du delar med dig! @Smelly

Det vore roligt att få lite bilder på husets skick in- och utvändigt så man kan förstå vad du fick för dina pengar! Och tomten så klart!
Tack, ja, hela storyn och en del bilder finns i en tråd här på forumet. Det är några sidor så korka upp en flaska rödtjut och plocka fram snacksskålen och trevlig läsning :)

https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-exekutiv-auktion-till-lantlig-idyll.329148/
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den enes död är den andres bröd...
Ja bokstavligt talat i detta fallet eftersom jag köpte av ett dödsbo.
 
  • Gilla
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
Har inte köpt av kronofogden än iaf.. men vi har köpt två "dödsbo-hus".. på rad - och eftersom jag tycker man köper ett hus "som grisen i säcken".. så betalar vi bara det huset är värt för oss där och då.. och sedan existerar inga dolda fel i vår värld.

Felmonterade saker, läckande saker, panna som visar sig vara icke ok efter inflyttningen.. säljare/dödsbo som stängt av värmen för att tjäna pengar.. vilket resulterade i att bjälklaget vred sig i några rum.. saker som skulle ha ingått i köpet och försvann.. mögel..

Nä.. inget o orda om.. köpt och är köpt (grisen i säcken).. bara stå ut med (eller renovera själv och gå vidare).

Som sagt.. tror inte på dolda fel och budgeterar för det värsta redan vid köp av ett hus!

Hade jag haft lite extra pengar på nån konto, så hade jag helt klart kunnat investera i några kronofodenhus också.. både för egen räkning och i spekulativt syfte. Helst då ifrån dödsbon.. (i övrigt spelar husets historia roll.. finns alltid olika skäl till varför någon hamnar hos KF och jag är lite blödig av mig.. så det hade varit viktigt för mig att veta/förstå innan jag beslöt mig för att bjuda..)
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo det var därför det bara var två spekulanter på plats varav den ena bara för att få veta hur det gick till....
läget med skulle jag säga var på en på gotland minst 100 personer på den
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M maria01 skrev:
läget med skulle jag säga var på en på gotland minst 100 personer på den
Kan du skriva det igen, och förtydliga?
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 8 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Ja bokstavligt talat i detta fallet eftersom jag köpte av ett dödsbo.
Har själv stor erfarenhet av både hur Kronofogden arbetar med exekutiva försäljningar och lagstiftningen som styr.
Jag vågar utifrån denna djupa kunskap påstå.att det definitivt inte var första auktionen på detta ditt hus.
Anledningen till mitt påstående är att Kronofogden styr sitt försäljningspris efter värdering.
Är inte budet minst 80% accepterar de helt enkelt inte budet vid första aktionstillfället.
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och när Kinberg Batra anställer finns det bara en sökande och det råkar vara den bäst lämpade ☺️

Det spelar ju viss roll hur det säljs. Men du har på ett sätt rätt såklart...
Vilket parti var det nu som nästan enbart hittade kandidater till toppositioner som generaldirektörer, diplomater etc., som 'råkade' ha en partibok från ej nämnda parti?? 🤔💰
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror jag skippar alla smarta kommentarer och vad kronofogden gjort innan eller vad de brukar göra. Jag tänker inte heller ge mig in på prat om dödsbo, eftersom vi lever och vi lever vidare tills vi dör, så är naturens gång. Så då återstår endast: Grattis Smelly! Kul för dig 😉
 
  • Gilla
fatsuG7 och 5 till
  • Laddar…
M
V varpan1 skrev:
Ja stackars den som var skuldsatt och fick flytta under tvång och bara få en tredjedel av det egentliga värdet av huset
Det där är ett baklängesresonemang, vinner man en auktion så är man ju trots allt den som varit villig att betala mest, om man inte hade bjudet så hade ju säljaren fått ännu mindre pengar eller inga alls!
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Har själv stor erfarenhet av både hur Kronofogden arbetar med exekutiva försäljningar och lagstiftningen som styr.
Jag vågar utifrån denna djupa kunskap påstå.att det definitivt inte var första auktionen på detta ditt hus.
Anledningen till mitt påstående är att Kronofogden styr sitt försäljningspris efter värdering.
Är inte budet minst 80% accepterar de helt enkelt inte budet vid första
Redaktionen Redaktionen skrev:
Alexander på Byggahus.se köpte ett hus från Kronofogden. Se hur han lyckades få ner priset till en tredjedel av vad de begärde.

Du kan läsa artikeln här: Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedel
Det är inget konstigt. När jag köpte mitt hus var det en till som budade, vi var 3 där. Om han vetat att jag var beredd på att gå upp till värderade priset hade jag fått det ännu billigare. Han slutade buda en bra bit under värdet så jag fick fortfarande det sjukt billigt. Allt beror på var huset är och hur marknaden ser ut just då. 5 år senare gick husen i området på över det värderade priset vid Kronofogdens auktioner.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Jag känner två som gjort likadant så det kan inte vara helt ovanligt.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Alexander på Byggahus.se köpte ett hus från Kronofogden. Se hur han lyckades få ner priset till en tredjedel av vad de begärde.

Du kan läsa artikeln här: Köpte hus hos Kronofogden – så prutade han ner priset till en tredjedelS
Ska man köpa något så ska man inte behöva det, inte vilja ha det etc då kan man göra bra köp. Bara när man måste eller bara vill ha det som man får betala överpris.
Bra gjort! Bra vågat!
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.