Det handlar väl inte om att få personen dömd för hempuleri? Det handlar väl om att få rimlig kompensation för att anläggningen är i sämre skick än vad som har uppgetts vid försäljningen?

Av andra trådar som handlar om 'dolda fel' att döma så verkar det helt ok att ljuga hur mycket som helst som säljare eftersom köparen ändå måste kolla upp allt. Är det verkligen så? Har man inget ansvar alls för dom uppgifter man lämnar som säljare?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
Jag svarade på följande del av TS inlägg

Vad jag förstår är det olagligt att dra elen själv och är straffbart. Kan man få rätt mot säljaren i detta läge eller är det bara ta den på kinden och fixa det själv ?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
M
useless skrev:
Det handlar väl inte om att få personen dömd för hempuleri? Det handlar väl om att få rimlig kompensation för att anläggningen är i sämre skick än vad som har uppgetts vid försäljningen?

Av andra trådar som handlar om 'dolda fel' att döma så verkar det helt ok att ljuga hur mycket som helst som säljare eftersom köparen ändå måste kolla upp allt. Är det verkligen så? Har man inget ansvar alls för dom uppgifter man lämnar som säljare?
I lagens mening så är det ju köparen som har undersökningsplikt. Var det inte så att det syntes i proppskåpet att något var fel (bränt)?. En vanlig besiktningsman brukar inte besiktiga el eller avlopp/vatten. Jättesynd i TS fall, för man räknar ju såklart med att allt är OK om säljaren agerar så.
 
Det som var bränt kanske var helt inne i skåpet. Och du har (troligen) ingen skyldighet att titta I proppskåpet inom ramen för en normal undersökningsplikt. Utan det är om den normala undersökningen indikerar att något ser skumt/märkligt/tveksamt ut, som du måste ta till en fördjupad undersökning. Det finns ingen som kan svara rakt av på exakt var gränsen går för var som måste undersökas inom ramen för undersökningsplikten. Så det är fullt möjligt att det skulle ställas krav på både kontrollmätningar och att titta inne i dosor och central, ifall ett sådant här ärende skulle nå rätten.

Men "skumt/märkligt/tveksamt" kan vara så enkelt som att en kabel är dåligt klamrad, att ett uttag sitter lite snett, eller att en kabel som borde vara EKLK visar sig vara EKRK (står präntat i relief i plasten, annars är de rätt lika). Finns sådana tveksamheter (kabeln vore ett grovt fel) så kanske man bör inse att mer kan vara fel. Och kontrollera djupare.
 
Vilken husköpare har dom kunskaperna om inte ens besiktningsmänen har det? Det innebär att ju i praktiken att man alltid måste köpa en särskild elbesiktning när man köper ett hus med några år på nacken för det går väl alltid att hitta något uttag som sitter snett eller nån dåligt klammrad skx till en fönsterlampa?

Och, som sagt var, spelar det ingen som helst roll vad säljaren säger? Är det ok att säga att all el är omslagen av firma för fem år sen trots att man har hempulat allt under 20 år?
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Står det i frågeformuläret att det är gjort av fackman kan man ju tycka att det borde minska undersökningsplikten?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Finns inga skottsäkra undersökningar eller skottsäkra dokument. Oftast är det bara standardformulär och man gör som man alltid gör. Säljaren vet oftast ingenting och köparen oftast ingenting men sen när det väl blir nåt så vänder man upp och ner på varenda stavelse för att få rätt och då får man ju väga för och emot. Ska jag riskera utlägg på flera hundratusen i oväntade kostnader för att få rätt eller ska jag reparera det som är dåligt som varken köpare eller säljare visste nåt om ? Som köpare har man ett stort ansvar, vill man veta till 100% säkert att elen är i fullgott skick så får man ju ta in en som undersöker detta på egen kostnad. Vill man veta att det inte är mögel till 100% så får man ta in en som verkligen kryper överallt och ta även detta på egen kostnad. osv osv. Annars återstår det ju som sagt att bevisa att säljaren ljugit om något och ta det den vägen.
 
Att spisen bara fungerade delvis (trots att den är ny ?) var ju något som ni lätt kunde upptäcka för att väcka misstankar om elen, och som ni senare också upptäckte - men efter köpet. Det finns ju också tydligen en notering om att elen är "delvis gammal", och det kan man - om man vill - tolka som en varningssignal om att djupare undersökning är befogad.

Tror dock som alla andra - få det uppstädat och gå vidare.
 
Min erfarenhet är att det är "elektriker" som står för de icke fackmannamässiga installationerna. Många "elektriker" är dåliga på sitt jobb och jag har haft elektriker hemma vid två tillfällen som gjort felaktiga installationer som riktiga elektriker klagat på i efterhand. Det visade sig att elfirmorna skickat elmontörer istället för riktiga elektriker men dessa elmontörer saknar såväl erfarenheter och fullständiga kunskaper.

Det är för övrigt nya regler på gång från 1 Juli. De nya reglerna innebär t.ex. att auktoriserade elektriker inte längre får göra elinstallationer i hemmet själva utan att det måste ske via order från deras arbetsgivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
det är nog inte bara elektriker som står för taffliga jobb nuförtiden............
 
useless skrev:
Vad står det om elen i eran besiktningsmans protokoll? Hur länge har säljaren bott i huset? Kan 'fulelen' vara gjord före deras tid?
Det är väl troligen detta den gamla ägaren kommer säga, att hen inte visste något om det och att det då troligen är en äldre ägare som utfört jobbet.
 
c_olsson skrev:
Min erfarenhet är att det är "elektriker" som står för de icke fackmannamässiga installationerna. Många "elektriker" är dåliga på sitt jobb och jag har haft elektriker hemma vid två tillfällen som gjort felaktiga installationer som riktiga elektriker klagat på i efterhand. Det visade sig att elfirmorna skickat elmontörer istället för riktiga elektriker men dessa elmontörer saknar såväl erfarenheter och fullständiga kunskaper.

Det är för övrigt nya regler på gång från 1 Juli. De nya reglerna innebär t.ex. att auktoriserade elektriker inte längre får göra elinstallationer i hemmet själva utan att det måste ske via order från deras arbetsgivare.
Exakt min tanke.
Vissa hantverkare har en förmåga att ägna väldigt mycket tid åt att prata skit om andra hantverkares jobb.

Köp, dra om och lev lyckliga i alla era dagar :)
 
Säljaren har i sitt upplysningsformulär utfäst att elinstallationen är gjord av fackman . Detta måste säljaren ta ansvar för
och visa med faktura , då utfästelsen minskar köparens undersökningsplikt. Denna utfästelse ingår i din värdeberäkning
av objektet före köpet.
Du borde kunna nå en frivillig uppgörelse med säljaren om kompensation .
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått städa upp och felsöka i installationen i vårt garage, gjord av en elektriker på ett av de större installationsföretagen här i stan.

Nu upptäcktes problemet ca 25 år efter installation i och med att det plötsligt inte gick att tända lyset. Jag trodde först att det var en av trappbrytarna eller korskopplaren som var kass, men det visade sig vara en ledare i en dosa som inte var ordentligt ansluten, och när jag öppnade en annan dosa var det en tråd, med spänning, som var skalad ca 30 mm och hängde lös, utan att vara ansluten till nåt.

Så det finns nog alla typer av installationer, även om jag antar att det generellt är mindre problem med installationer gjorda av fackmän.

När vår elektriker skulle installera jordfelsbrytare vid centralen upptäckte han att ena fasen in inte var ordentligt dragen i huvudbrytaren, så det hade varit ordentlig varmgång där, även det en installation gjord av fackman nár huset byggdes.

Personligen skulle jag nog bara låta någon rensa upp och fixa och vara nöjd över ett löst problem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lars Ö skrev:
Det visade sig efteråt att en platta i köket inte fungerade så vi tog dit en elektriker som vart lite nyfiken på hur elen va dragen egentligen. När han börjar gå igenom huset så säger han att elen är inte dragen av en fackman och är ett hemmabygge då det sticker ut strömförande kablar och att det brunnit i elskåpet tidigare märks det och det är rent ut sagt livsfarligt.
Hur vet elekrikern att det är ett hemmabygge? Även elfirmor gör ibland dåliga jobb. Din elektriker kanske såg sin chans att få ett större jobb av dig och byta ut allt till senaste standard (vilket förmodligen vore bra) genom att använda ordet "hemmabygge" för att få dig att förstå att nuvarande anläggning t.o.m. kan vara farlig. Men det kanske var mer ett symboliskt yttryck än ett faktiskt konstaterande.
Det är ju rätt svårt att bevisa då obehöriga sällan lämnar något visitkort i anläggningen...
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.