J jocke31 skrev:
Alla äldre jag känner (80+) betalar med kort, swishar och betalar sina räkningar digitalt. Jag har också hört att några säger att man ska ha kontanter hemma, men jag förstår inte alls vitsen med det när jag ska handla på ett ställe som bara tar kort eller Swish. Är tanken ”När kriget kommer” eller vadå?

Det finns helt enkelt inga som helst fördelar med kontanter i dagens Sverige, som jag ser det. I vissa länder är fortfarande ”cash king”, men knappast i Sverige år 2021.
Nej, kontant betalning är ju alltid misstänkt. När polisen spanar efter kriminalitet, som t ex nyligen avslöjad cannabisabrik i västergötland, så var kontantbetalning av ett dieselaggregat ett spår.
 
De stora fördelarna med kontanter är systemstabilitet och anonymitet.

Tyvärr är det inte så stora fördelar att kontanterna kommer klara sig, eftersom att fördelarna med digitala betalningar är så mycket större.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Alla ställen jag känner till tar kort, och många tar inte kontanter, t ex många fik och lunchrestauranger och butiker. Vad är vitsen med att ta ut kontanter i en automat istället för att betala med kort?
Jag har bara varit med om när jem&fix fick den korkade ideen att ta bort kontanter pga pandemin. De har tagit tillbaka kontanter då många äldre handlade där.
Och jag skulle betala kontant när de införde det, hade fått pengar för något och ville bara bli av med de. Så byggmax fick de pengarna istället och jemfix blev utan den dagen.

Sen har jag faktiskt varit med ett fåtal ggr där betalsystemen kollapsat. En gång på maxi, kundvagnen full och vi fick vänta rätt länge innan de fick igång betalsystemen men självscanningen kom inte igång då.
Mc donalds drive in har jag varit med om när det kollapsat med :p
 
Enda stället man behöver kontanter idag är på turistorter i södra Europa som vägrar kort. Tom tiggarna tar numera swish
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag har bara varit med om när jem&fix fick den korkade ideen att ta bort kontanter pga pandemin. De har tagit tillbaka kontanter då många äldre handlade där.
Och jag skulle betala kontant när de införde det, hade fått pengar för något och ville bara bli av med de. Så byggmax fick de pengarna istället och jemfix blev utan den dagen.

Sen har jag faktiskt varit med ett fåtal ggr där betalsystemen kollapsat. En gång på maxi, kundvagnen full och vi fick vänta rätt länge innan de fick igång betalsystemen men självscanningen kom inte igång då.
Mc donalds drive in har jag varit med om när det kollapsat med :p
Om kassan lägger av kan du inte betala med kontanter heller.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Jag har bara varit med om när jem&fix fick den korkade ideen att ta bort kontanter pga pandemin. De har tagit tillbaka kontanter då många äldre handlade där.
Och jag skulle betala kontant när de införde det, hade fått pengar för något och ville bara bli av med de. Så byggmax fick de pengarna istället och jemfix blev utan den dagen.

Sen har jag faktiskt varit med ett fåtal ggr där betalsystemen kollapsat. En gång på maxi, kundvagnen full och vi fick vänta rätt länge innan de fick igång betalsystemen men självscanningen kom inte igång då.
Mc donalds drive in har jag varit med om när det kollapsat med :p
Jag var med om att kortbetalningara kollapsade på Systembolaget. En fredag. Samtidigt som butiken en tunnelbanestation bort var stängt pga rökutveckling. Där kan man snacka om kaos...
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Tror jag kan minnas 2 tillfällen då kortbetalningarna bråkat de sista 5 åren. Då har jag betalat med Swish.

T ex resebyråer och hotell i Sverige har inte accepterat kontantbetalningar de senaste 10 åren. Ingen vill ha en kontantkassa på x antal miljoner kronor. Värdetransport- och bankrånen har i princip upphört helt sedan kontanterna fasades ut.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om kassan lägger av kan du inte betala med kontanter heller.
Möjligtvis inte i ett stort gigantiskt köpcenter.
Men mindre ställen går det utmärkt, de skriver kvitton för hand och kör in det när de funkar igen.
Dressmann hade det problemet förra helgen, kassan var helt död. De körde i för sig med swish men även kontanter. Fick ett lagligt handskrivet kvitto :)
 
J jocke31 skrev:
Alla äldre jag känner (80+) betalar med kort, swishar och betalar sina räkningar digitalt. Jag har också hört att några säger att man ska ha kontanter hemma, men jag förstår inte alls vitsen med det när jag ska handla på ett ställe som bara tar kort eller Swish. Är tanken ”När kriget kommer” eller vadå?

Det finns helt enkelt inga som helst fördelar med kontanter i dagens Sverige, som jag ser det. I vissa länder är fortfarande ”cash king”, men knappast i Sverige år 2021.
Mina gamla föräldrar, numera hädangångna, har iofs kort att betala med, men inte Swish, bankid, smartphone eller ens dator.
Med tanke på alla bedrägerier var det skönt att slippa vara orolig.
 
K Kirre2 skrev:
Mina gamla föräldrar, numera hädangångna, har iofs kort att betala med, men inte Swish, bankid, smartphone eller ens dator.
Med tanke på alla bedrägerier var det skönt att slippa vara orolig.
Du tycker att det känns lugnt med gamla som går omkring med kotanter?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tycker att det känns lugnt med gamla som går omkring med kotanter?
Nej, men ingen kan ringa och lura av dem allt de äger och har eller få dem att teckna olika abonnemang.
Eftersom mina föräldrar betalade med kort ganska ofta hade de inte så mycket kontanter på sig.
Skillnad med en annan tant i min närhet som tog ut 20 000 åt gången och hade i handväskan. Men det gick bra.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Tråden är så lång så man kan inte läsa allt. Ta ett blancolån på handpenningen, genomför köpet och ändra sedan amorteringstakten om ett tag. Banker har blivit galna efter flera bankers penningtvätt. Tyvärr är ju alla banker lika dåliga men idén är att inte berätta så mycket...
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
En liten uppdatering från en som suttit åt h-vete för länge med att ta fram information och försöka korta ner den till minsta möjliga sidantal, utan att utelämna någonting av potentiellt intresse för en lånehandläggare. Det visar sig dock vara omöjligt att komma under 100 sidor, om alla transaktioner över 5000:- ska synas. Alltså är det ju kört enligt tidigare givna premisser. Men har hon bett mig om underlaget så ska hon fan i mig gå igenom det också.

Utöver sammanställningen finns det över 500 sidor i portföljen som jag gladeligen kan smälla upp antingen på skrivbordet eller rätt upp i nyllet på handläggaren.

Inte en enda heroinaffär eller finansiering av terrorism syntes på kontoutdragen. Heller ingen människohandel eller jihad-turism. Det ser faktiskt ut som att det är en helt vanlig knegare som sparat av sin lön och flyttat kapitalet mellan de banker som erbjudit högst ränta. Men vi får väl se vad banken säger. Allt ovanstående gick att utläsa på 5st A4-sidor som jag tidigare delgav banken, men det räckte ju inte.

Jag önskar att den här helgen hade fått gå till att vara glad över husköpet, packa lådor och planera renovering, istället för att våndas över den här cirkusen. Men men..
Bild på flera uppslag av pappersdokument med bilagor märkta från bilaga 1 till bilaga 6.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 9 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
En liten uppdatering från en som suttit åt h-vete för länge med att ta fram information och försöka korta ner den till minsta möjliga sidantal, utan att utelämna någonting av potentiellt intresse för en lånehandläggare. Det visar sig dock vara omöjligt att komma under 100 sidor, om alla transaktioner över 5000:- ska synas. Alltså är det ju kört enligt tidigare givna premisser. Men har hon bett mig om underlaget så ska hon fan i mig gå igenom det också.

Utöver sammanställningen finns det över 500 sidor i portföljen som jag gladeligen kan smälla upp antingen på skrivbordet eller rätt upp i nyllet på handläggaren.

Inte en enda heroinaffär eller finansiering av terrorism syntes på kontoutdragen. Heller ingen människohandel eller jihad-turism. Det ser faktiskt ut som att det är en helt vanlig knegare som sparat av sin lön och flyttat kapitalet mellan de banker som erbjudit högst ränta. Men vi får väl se vad banken säger. Allt ovanstående gick att utläsa på 5st A4-sidor som jag tidigare delgav banken, men det räckte ju inte.

Jag önskar att den här helgen hade fått gå till att vara glad över husköpet, packa lådor och planera renovering, istället för att våndas över den här cirkusen. Men men..
[bild]
All heder till dig! Själv hade jag gett apan på banken långa fingret och gått till nästa ställe. Var i liknande situation för några år sedan med SEB. Slutade att jag byte till ålandsbanken. Bästa jag gjort!
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Det är suspekt med människor där bankerna får ägna sig åt inlåning i stället för utlåning. För egen del har jag ett Eget AB där jag kan ta runt 200k netto utdelning från, så det är ju ganska enkelt att peka. Jag har inte heller ständigt jagat bästa räntan utan hållit mig till Hoist och Marginalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.