H hempularen skrev:
Det är väl iofs så att om detta är en totalentreprenad, helt utan friskrivningar från säljaren. Då skall funktionen levereras, vilket då ev. även innebär att radon måste hanteras.

Men jag har aldrig hört talas om en totalentreprenad som inte har olika begränsningar i åtagandet för markarbeten. OM man har fått en sådan totalentreprenad så borde den vara ohyggligt dyr, eftersom entreprenören då i princip måste ta betalt för allt elände som överhuvudtaget kan hända, oavsett om det faktiskt händer.
Man kan konstatera att chansen att entreprenaden inte skulle ha några begränsningar när det gäller ett nyckelfärdigt hus? Där man om något vill presentera en så billig kalkyl som möjligt.
 
S
H hempularen skrev:
Det är väl iofs så att om detta är en totalentreprenad, helt utan friskrivningar från säljaren. Då skall funktionen levereras, vilket då ev. även innebär att radon måste hanteras.

Men jag har aldrig hört talas om en totalentreprenad som inte har olika begränsningar i åtagandet för markarbeten. OM man har fått en sådan totalentreprenad så borde den vara ohyggligt dyr, eftersom entreprenören då i princip måste ta betalt för allt elände som överhuvudtaget kan hända, oavsett om det faktiskt händer.
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
 
S sharkey97 skrev:
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
Det vore intressant att veta exakt vad säljaren svarade på kommunens fråga om radonkontroll. OM det är så att kommunen på något sätt krävt att radonkontroll görs och det mörkas kanske du kan ha ett case. Om inget annat är det intressant att se ett protokoll från en sådan kontroll (man kan ju leka med tanken att de faktiskt gjort en nån sorts mätning som inte visade på några förhöjda radonhalter).
En annan sak att kolla kan ju vara om kommunen skrivit något om radon i bygglovshandlingarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sharkey97 skrev:
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
Vad står det i bygglovshandlingarna? Är det ni som ansökt om bygglov eller byggfirman?
 
S sharkey97 skrev:
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
Så i avtalet under grund och markarbeten så finns det inga tillägg? Då säger jag grattis! För det är under den punkten det brukar vara friskrivningar Av enkla naturliga förhållanden! Resten är huset, den biten har inte så mycket med radon att göra. Dessutom just när det gäller huset så ska det egentligen dyka upp något mer.
Sen finns det massa mer text.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vart tar luften den suger vägen? Skickas den ut så ska ju den luften ersättas med luft som delar av året behöver värmas upp. Även om inte radonsugen värmer luften så måste den ju komma någonstans ifrån?
Luften kommer underifrån huset, från mellanrummet i gruset under betongplattan, så den är kall och pumpas ut genom väggen ut i friska luften.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i bygglovshandlingarna? Är det ni som ansökt om bygglov eller byggfirman?
Tycker att det borde vara ganska tydligt om ett bygglov har någon slags villkor. Jag bara gissar... Men det är intressant vem sökte bygglovet.

När man ts nu skrev under alla avtal, då borde väl bygglovet vara klart? Om det då står någonting om radon då borde säljaren ha en liten uppförsbacke! nu gissar jag ännu mer.
 
coconut
S sharkey97 skrev:
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
Det finns inte heller det omvända att det finns specificerat vad som faktikst ingår. T. ex X antal ton makadam, att marken grävs ut Y meter, max Z kubik bergspräning eller liknade?
 
T
S sharkey97 skrev:
Notering!

Om det är någon som ha rmissat det så är detta en totalentreprenad med allt ifrån grävning, till att gjuta platta, till att resa huset och sedan lämna över nyckeln till husköparen efter det huset är beskitad och kommunen har gett sitt godkännande. Jag har läst avtalet och med min lekmana kunskaper inte se några friskrivningar
Jag är rädd att du har missförstått vad en totalentreprenad är. Ja, det betyder att "allt ska ingå", även underentreprenörer. Men det som ingår är bara det som skrivit i kontraktet.
Tex så står det att gjutning av platta och markarbeten ingår. Då brukar det också stå hur mkt fyllnadsmassa som ingår och hur tjock platta som ingår. Skulle det då behövas mer fyllnadsmassa så tillkommer det, samma sak med plattan. Så är också fallet med radonmatta, står det inte att det ingår så gör det heller inte det. Sen behöver det inte alltid så i klartext utan kan vara fint formulerat på annat sätt.
Skulle säga att en totalentreprenad har tre stora fördelar, du har bara en part att processa emot, du behöver inte själv leta bra underentreprenörer och sammordna dom. En extremt stor nackdel är att går totalentreprenören i konkurs efter och du har garantiärenen på tex elen så kommer du inte få garantin då du har jobbet mot totalentreprenören. Det kan också vara en fördel ifall en underentreprenör går i konkurs så är det inget som påverkar din garanti då den är mellan dig och totalentreprenören.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.