Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det krävs alltid mekanisk ventilation av något slag i ett nybygge.
Vad har du för källa för ditt sista påstående?
Glömde sista frågan.

Markradon kan innebära att radonhalten precis ovan marknivå ör betydligt högre än 200 bq som är gränsen för inomhusluften.

Faktum är att 60-70 bq inte alls är ovanligt vid marknivå om du lägger dig ner på din tomt.
 
M MsTake skrev:
Låter orimliga att ett företag på en direkt fråga från en konsument kan påstå att det inte finns någon radon och sedermera låta konsument stå för alla tilläggskostnader som tillkommer pga att det trots allt finns oavsett vad som avtalats.
Inte alls. Avtalet var ju redan påskrivet när påståendet kom om jag förstår gången rätt?
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att huset ännu inte är byggt så som framkommit i tråden inga jätte kostnader för att säkra mot radon.

Utgå från att säljaren kommer förneka att han visste om radon problemet.
Hur vet du att säljaren visste om radon problemet?
Du har ett problem, för att få ersättning från en trilskande säljare så innebär det en tur till domstolen Det kostar tid, pengar och framförallt energi. Allt detta behöver ni när ni nu ska bygga villa.

När det gäller försäljning av fastigheter utan byggnad vet jag inte hur lagen ser ut. Generellt så har köparen en väldigt långtgående undersökningsplikt. Säljaren har inte alls lika långtgående upplysningsplikt.

Men mitt råd är skippa att bråka om det.
tänk på att även vid total entreprenad så kan det tillkomma kostnader. Nästan säkert att det kommer tillkomma kostnader för grunden oavsett radon eller radon.


Sen är radonets fara ganska överdriven, så länge du inte röker.
Eventuellt radon utomhus kommer variera hela tiden. Vilket innebär att det är omöjligt att gissa sig till. Men visst ska vi skrämmas så en perfekt dag på rätt ställe kunna vara flera tusen bq.
Dock räcker det med en vindpust så är allt borta.
Inomhus ska man alltid tänka på ventilationen oavsett radon.

Bygg på och njut av du snart har ett nytt hus att flytta in i!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovan. Det är verkligen inga stora extra utgifter om man gör det från början.
Oroa dig inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det som står i kontraktet ingår, allt utöver är tillägg. För mig är det ganska klart. Står det inte att grund utförs med radonmatta, ventilation eller likvärdigt så ingår inte det. På samma sätt, står det att det är ett 1-plans hus så går man betala extra om man vill ha 2 plan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Glömde sista frågan.

Markradon kan innebära att radonhalten precis ovan marknivå ör betydligt högre än 200 bq som är gränsen för inomhusluften.

Faktum är att 60-70 bq inte alls är ovanligt vid marknivå om du lägger dig ner på din tomt.
Säkert, men kan ligger väl inte där och sniffar sådär särskilt många timmar per dygn.

Känns som att risken är större att träffas av ett kraschande luftskepp när man ligger där på marken
 
  • Gilla
  • Haha
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Tror det var en merkostnad på 2000kr för oss att preppa plattan med slang innan gjutning av 187m2 så man kan koppla på cirkulationen om det behövs.

Nu var det våra livs sämst investerade pengar som vi redan visste om då det är ett omvänt högriskområde men slangen ligger där.

Högsta dagen på sista året var på 50bq och sista månaden 20bq och sista veckan 18bq med digital mätning.

Tror långtidsmätning med spårfilm var på 23bq att komplettera slutbesiktningen med.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det som står i kontraktet ingår, allt utöver är tillägg. För mig är det ganska klart. Står det inte att grund utförs med radonmatta, ventilation eller likvärdigt så ingår inte det. På samma sätt, står det att det är ett 1-plans hus så går man betala extra om man vill ha 2 plan.
Där jag bor får du inte ens bygglov om du inte kan visa hur du löser radonfrågan i riskområden. Iaf enligt min handläggare jag hade 2018.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sharkey97 skrev:
Ok!
Källa! Menar du att vi var 4 andra personer som satt uppkopplade digitalt och hörde hussäljaren säga att det inte finns någon Radon där vi ska bygga när kommunen frågade om det hade gjorts någon kontroll om det finns Radon?
Vad svarade säljaren egentligen? Frågan var ju om det gjorts kontroll. I så fall bör det ju finnas nån sorts protokoll. Det borde du kunna begära att få se, och om det med ett protokoll går att bevisa att säljaren blåljugit kanske det går att driva frågan om ersättning, om inte annat för att företaget (jag gissar att det inte är en privatperson) inte vill få badwill.
 
Om det är ett högriskområde för radon så borde det framgå av detaljplanen vilka åtgärder som är lämpliga? (Och det kommer vara upp till byggherren, dvs trådskaparen, att redovisa vilka åtgärder som vidtas, och beroende på vad som står i avtalet om entreprenaden eventuellt stå för dem i form av tillägg. Smartast är givetvis att vidta åtgärderna och sedan debatera vem som borde stå för dem, givet att man löser det ekonomiskt att ev. få stå för det i slutändan.)
 
Jag funderar också på exakt vad som gjorts och sagts här. TS säger att säljaren inte gjort nån undersökning men säger att det inte finns radon. Om man vet att det inte gjorts nån undersökning, borde det vara en rimlig uppföljning att fråga "hur vet du det utan att ha kollat?"

Å andra sidan, säger kommunen att det är ett "högriskområde". Betyder det att det absolut finns radon på tomten? Om TS nu vill att det ska göras åtgärder, har TS kollat huruvida det faktiskt finns radon?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
S sharkey97 skrev:
Hej!

Vi har köpt ett nyckelfärdigt hus där det nu har framkommit att på den fastighet som huset ska byggas på är högrisk område för Radon.
Hussäljaren har inte gjort någon sådan undersökning i samband med den geotekniska undersökningen och i samband med att ha lämnat prisbild till oss.
I samband med det tekniska samrådsmötet så kommer denna fråga upp och husförsäljaren säger att det inte finns någon radon där vi ska bygga men kommunen och våran KA säger att det är känt att där vi ska bygga är högrisk område just för Radon..
Det tar mig själv max 5 sek och googla fram att det är just så.
Nu vill vi att att det antingen läggs radon matta eller rör i bädden för att stoppa / vädra ut radonet.
Vi behöver få in råd / tips på vem som ska stå för denna extra kostnad.

Vänliga hälsningar

Michael
Märkligt när det är kommunens tomtmark, de brukar undersöka marken och rekommendera/kräva åtgärder för radon.
Det finns gränsvärden Max 200 och EU vill ner till 100.
Är det mycket radon räcker det inte med radonskyddat utan då ska det byggas radonsäkert, bl.a. ska bottenplattan vara högre/tjockare.i Gå in och läs på t.ex. Boverket. Ring även kommunen för att höra om marken är undersökt, finns det dokumentation på det? Har säljaren missat det eller har säljaren undanhållit det?
Beror på hur ert kontrakt ser ut, är det ett kontrakt där allt ingår, ingen klausul mot radon eller tillkommande markarbete så får husföretaget stå för det. Ring en jurist, t.ex. villaägarna, gratis rådgivning om du är medlem, de har även en byggteknisk rådgivning.
Du kan sätta ner puckar på din tomt, finns på nätet, det står även beskrivning hur man mäter, kostar inte så mycket. Radonkartor är en indikation, det är säkrast att mäta på egna tomten för att få mer exakta världen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Finns en enkel lösning på problemet om entreprenad inte är påbörjad
Ni ber kommun skriva in i sitt bygglovsbeslut att grundläggning skall göras på ett sätt som förhindrar mark.radon att tränga upp i huset.

Att lägga markduk av rätt sort och gulslang för att kunna vädra ut markbädd under plattan är mer regel än undantag på många byggen, är en merkostnad på nån tusenlapp och många kommuner har det som krav att man skall lägga ner det för att man enkelt kan åtgärda om det visar sig att mark-radon skulle tränga upp.
 
Vi har ett gammalt hus från 1927 i ett område med markradon. När vi renoverade källaren la vi (byggaren) in radonrör i ca 80% av golvytan och satte in en radonsug. Det gjorde susen, från ca 350 bq till ca 10bq i källaren efter det.
Hyfsat billigt och radonsugen drar inte mycket el då den varken värmer eller kyler..
Så mitt förslag är att du kollar upp vad det kostar då det inte är så dyrt så behöver du inte fundera på vem som ska betala..
Håller med om att om det var en googling bort så faller det på dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Boende45 skrev:
Glömde sista frågan.

Markradon kan innebära att radonhalten precis ovan marknivå ör betydligt högre än 200 bq som är gränsen för inomhusluften.

Faktum är att 60-70 bq inte alls är ovanligt vid marknivå om du lägger dig ner på din tomt.
Och hur länge skall man ligga med munnen mot marken innan det blir hälsofarligt menar du? Tre veckor? Tre månader?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.