Låter som att det blir dyra julklappar i år, både maskiner till dig och dyra skärbrädor. :)

Tänkte bara föreslå att titta på handverktyg? Eller är tanken att massproducera? Kan annars göra mycket vettigt med bra handhyvlar.
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Låter som att det blir dyra julklappar i år, både maskiner till dig och dyra skärbrädor. :)

Tänkte bara föreslå att titta på handverktyg? Eller är tanken att massproducera? Kan annars göra mycket vettigt med bra handhyvlar.
Har varit oerhört snäll iår tyckte tomten.
Massproduktion är tanken men en bra handhyvel skulle vara bra de med. Länka gärna till någon bra?
 
Microkatten
Skall du massproducera och vill ha nya prylar tycker jag du först köper en rikt/plan Hammer a3-31 för 32237,50 skr och en bandsåg Hammer N2-35 för 11495 skr. Med mängdrabatt får du dessa för 42 kkr.

Med en spånsug för 5 kkr, en fogsvans för 199 kr och några tvingar så har du nu allt du behöver för att producera tusentals skärbrädor. :D

Sedan sparar du ihop ytterligare 20000 kr och köper en bättre fräs, ett antal handhyvlar, stämjärn och andra handverktyg.
 
N Nyfiknast skrev:
Har varit oerhört snäll iår tyckte tomten.
Massproduktion är tanken men en bra handhyvel skulle vara bra de med. Länka gärna till någon bra?
https://www.hyvlar.se/ om du vill handla i Sverige. Annars finns det ett par kinesiska märken som brukar rekommenderas i forumet, Har ingen själv.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Skall du massproducera och vill ha nya prylar tycker jag du först köper en rikt/plan Hammer a3-31 för 32237,50 skr och en bandsåg Hammer N2-35 för 11495 skr. Med mängdrabatt får du dessa för 42 kkr.

Med en spånsug för 5 kkr, en fogsvans för 199 kr och några tvingar så har du nu allt du behöver för att producera tusentals skärbrädor. :D

Sedan sparar du ihop ytterligare 20000 kr och köper en bättre fräs, ett antal handhyvlar, stämjärn och andra handverktyg.
Nu ska vi inte blanda ihop saker. Produktion är inte samma som förtjänst :)
 
Microkatten
Frustrator Frustrator skrev:
Nu ska vi inte blanda ihop saker. Produktion är inte samma som förtjänst :)
Nej, vem har sagt det? Förtjänsten gör nog snarare de som tillverkar och säljer maskinerna och verktygen! ;)
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Nej, vem har sagt det? Förtjänsten gör nog snarare de som tillverkar och säljer maskinerna och verktygen! ;)
Jag som snedläste ditt inlägg :) Du skrev spara, jag läste tjäna.
(Jag jag dagdrömmer att ngn skulle köpa mina skärbrädor, lådor och möbler så jag kunde leva på det istället).
 
Microkatten Microkatten skrev:
Skall du massproducera och vill ha nya prylar tycker jag du först köper en rikt/plan Hammer a3-31 för 32237,50 skr och en bandsåg Hammer N2-35 för 11495 skr. Med mängdrabatt får du dessa för 42 kkr.

Med en spånsug för 5 kkr, en fogsvans för 199 kr och några tvingar så har du nu allt du behöver för att producera tusentals skärbrädor. :D

Sedan sparar du ihop ytterligare 20000 kr och köper en bättre fräs, ett antal handhyvlar, stämjärn och andra handverktyg.
Hyveln kostade ju en hel del, är det något särskilt som motiverar priset?

Bandsågen ser intressant ut helt klart. Men 1.0kw känns lite även fast det sågas tjocka bitar på filmen.

Vad har man för för/nackdelar med bandsågen jämfört med en klyv/justersåg?
Hög såghöjd.
Mindre materialspill då bandet är smalare än ett sågblad.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag som snedläste ditt inlägg :) Du skrev spara, jag läste tjäna.
(Jag jag dagdrömmer att ngn skulle köpa mina skärbrädor, lådor och möbler så jag kunde leva på det istället).
En dröm är just en dröm, något man kanske sällan aktivt arbetar mot utan mer en fantasi som man tänker på ibland.
Ett mål är något mer konkret. Det är en fast destination och tillskillnad mot en dröm där man tänker att det vore trevligt om det var på ett visst sätt så är man påväg någonstans om man har ett mål och val man gör är för att ta sig närmare målet.

Förstår man den skillnaden så kan man applicera det på det mesta t.ex träning, ekonomi, arbete osv och inse att man kan påverka mer än man tror.

Det är sällan man får rätt slags positiva push från omgivningen för att ta sig mot sina mål så man får själv vara generatorn för sin motivation.

Vill du något så gör det
 
N Nyfiknast skrev:
Vad har man för för/nackdelar med bandsågen jämfört med en klyv/justersåg?
Du kan frihandsklyva plankor som inte har någon rak kant att köra mot ett anhåll. Det kan du på en justersåg med jättelång slaglängd också men då snackar vi väldigt stor maskin.

Jag snickrar mycket och klyver i princip allt massivt virke på bandsågen. En skärbräda skulle jag först använda cirkelsåg eller kap ger för att kapa planken till rätt längd + lite, sen bandsåga upp alla plankorna till stavar, sen hyvla dom, sen limma ihop dom följt av bordsågen för att kapa stavarna som sen ska vändas upp till ändträ. Ny limning följt av att göra ytorna plana o fina, sen sågning till rätt storlek på bordsågen.
 
Microkatten
Här finns en bra genomgång av bandsåg vs bordsåg.

Personliga preferenser, budget, plats och vad man skall göra avgör ju ofta vilka maskiner och verktyg som passar individen. Inte så lätt att veta innan man hållt på ett tag. Jag hade i alla fall ingen susning om det mesta när jag började med snickeri för några år sedan.

Hade jag börjat om idag hade jag startat med att köpa en professionell rikt/planhyvel. Jobbar man med solitt virke är rakt virke grunden som allt annat bygger på. Jag förstod inte det som nybörjare.

Visst kan man få rakt virke på annat sätt. Själv riktar jag med handhyvel och planar med en liten planhyvel ("lunchbox"). Gör jag mindre jobb så fungerar det alldeles utmärkt. Makitas planhyvel är bra för att vara så liten och relativt billig. Men om jag skall rikta och hyvla virke till tio fönster så blir det lite drygt. Varken jag eller planhyveln är så snabb. Och har man en maskin av sämre kvalitet som inte hyvlar rakt, ger märken, stoppar upp osv så blir det inte så roligt till slut.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag säger det samma.
Skillnaden mellan en billig och en dyr rikt/planhyvel är repeterbar precision.

Man kan handhyvla allt med mycket god precision om man har tid. Det är inte ens särskilt svårt. Problemet är att tidsåtgången blir enorm. Gamla tiders snickare hade ofta en dräng eller lärling som hyvlade virket åt dem och arbetade närapå gratis. Den tiden när tjänstehjonsstadgan gällde och drängar anställdes årsvis för mat och kläder och en sovplats och litet fickpengar är lyckligtvis förbi och därför är rikthyveln och planhyveln (eller en kombination av dessa) grunden för allt snickrande i dagens värld.
Ju bättre kvalitet på hyvelmaskin destu mindre tid går åt till handhyvling och om man har en ordentlig maskin av skaplig kvalitet med gjutjärnsbord och kraftig stomme också den helst av gjutjärn behöver man inte handhyvla alls förutom någon enstaka gång då man har något arbetsstycke som rent praktisk inte ryms på hyvelmaskinen.

Det är bra att du siktar mot dina mål.
Heja Heja!
Låt bara inte marknadsförarna leda dig på avvägar.
 
P
Dewalthyveln kan jag avråda ifrån, dreven i den är i plast som lätt kan dras runt om det börjar gå tungt.
Jag har själv en sådan hyvel som står i ett hörn o skäms..
 
Mycket nyttig läsning ni kommer med, tackar innerligt för alla tips och råd.

Finns det några alternativ till rikt/planhyvel än den för strax över 30 lax? Det blir en för stor post på bara den maskinen.
Kan denna vara något?
Metabo Rikt- & planhyvel HC 260 C - 2,8 DNB 400 V 3-fas. 2,8kw 11000kr

Och vad tror ni om justersågarna från duab?
Kostar bara någon tusenlapp mer än makitas klyvsåg och har mer effekt och väger endel vilket ska ses som positivt har jag lärt mig
 
Gör inte samma misstag som de flesta av oss har gjort med maskiner som ”duger för mig”. Det leder till ett evigt missnöje och eviga uppgraderingar. Om skärbrädor är primärt, satsa på hyveln. En Hammer A3-41 MED silent power-kutter kommer du inte att behöva uppgradera. Kompletterar du med en blocket-bandsåg av äldre modell, en spånsug och en handklinga med skena, så kommer det att kunna bli skärbrädor. Du kommer att behöva bygga lite jiggar till skensågen, men det är ju en del av tjusningen med hobbysnickeri. Hjälp att baxa maskiner kan du ropa efter här på forumet. Lite svårare i nuvarande pandemi, dock. Var bor du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.