Ja, vad hände i detta bisarra fall?
 
hej igen o god jul alla!
Här kommer en liten uppdatering:
För säkerhets skull tömde vi hela gården före tillträdet på kontraktet. Ingen dök upp. Dagen efter tillträdet sa vi upp mäklaren per mail o sms (snart 1 månad sen o hon har inte bekräftat än...). Senare samma dag försöker mäklaren ringa vår bank för att få våra låneuppgifter. Dom på banken vet om vad som händer så dom vägrade svara, varpå hon börjar ringa o terra deras huvudkontor samt flera på lokala kontoret. Hon skickar dessutom ett mail till den tilltänkta köparen med betalningsuppmaning på x miljoner till hennes konto... (försök till bedrägeri??) Sen tillträdesdagen har hon inte hört av sig till oss.
Köparen påstår han kommer o köper i januari, vi fixar o målar i huset o dyker han inte upp i början av året så lägger vi ut det igen.
Fått höra på omvägar att gården stått som såld i hennes skyltfönster sen oktober.

Så är läget nu...
 
Antar jag inte får skriva ut hennes namn här men hon är sveriges mest anmälda mäklare om man googlar.
 
Hur gick tankebanorna när ni valde denna mäklaren?
 
Vi visste först nu att hon haft så många anmälningar. En annan i vår familj har anlitat henne för andra tjänster o varit nöjd. Längre tankebana än så hade vi nog inte, tyvärr. Trodde inte heller hon skulle "våga" bete sig hur som helst. Ganska litet ställe o vi har en stor och utbredd släkt o bekantskapskrets. Men dåliga rykten mm rinner väl bara av henne.
 
Firmanamnet är helt OK att varna för här. Men inga personuppgifter (PUL).
 
Man blir lite kluven när man läser erat inlägg. I ett sådant här viktigt ärende så bör ni säga upp mäklaren i rekommenderat brev och inte via mail och sms och spara bevis att ni skickat, ni har annars inga bevis som håller juridiskt, nu är inte jag jurist men jag tror inte mail eller sms duger som bevis i en rättegång. "Fått höra på omvägar att gården stått som såld i hennes skyltfönster sen oktober." Har har ni inte åkt förbi hennes kontor alls de senaste 3 månaderna? Som sagt säg upp mäklaren skriftligen omgående.
 
Ännu en update för er som kanske undrar.
Trodde läget var lugnt nu o mäklaren lagt ner, men icke. Banken ringde igår o fråga vad som händer?? Tydligen försöker mäklaren fortfarande sälja vår gård till samma köpare som förr men prissänkt 1 miljon?! Och skulle skicka en faktura till oss för hennes arvode!
Fattar inte vad hon håller på med? Vi har inte hört ett ord från mäklaren sen 28/11 (tillträdesdagen på kontraktet) och det sista vi hörde av den sk köparen var i början av året när han kom med samma låga bud (vi svarade blankt nej) som mäklaren försöker med nu. Stinker fan om både mäklare o köpare och ska komplettera anmälan till fmi och fmf med detta även om det inte verkar hända något. Någon som vet om man kan polisanmäla?
För dom som inte orkar googla el följa länkarna roland53 lagt upp så heter mäklarföretaget Axel Holmgrens fastighetsmäklare (kvinna som driver företaget, skriver inte ut namnet men efternamnet är samma som en typ av bostad). Varnar också för sk köparen, han är finlandssvensk och efternamnet är samma som en svart fågel som ansågs föra olycka med sig + i. Rotar man på google har han varit delaktig i flera konkursade byggföretag och säger själv att han byggt flera statoil stationer i europa. Så alltså en varning även för denna man, dyker han upp som spekulant vid din husförsäljning så tänk dig för!
 
Bor ni långt från mäklarfirman och dess verksamhetsområde?
Om inte hade jag åkt dit och tagit ett snack med henne. Finns hon inte på kontoret så åkt på en visning där hon skall visa annat hus.
Polisanmälan skall givetvis göras, men kanske även kontakta lokaltidningen för att få ut storyn så inte fler drabbas av denna mäklare.
 
ullberg
Jag hoppas allt löser sig för er.

Då vi har landställe i trakten är jag tacksam för informationen. Vi har förvisso inga planer på att sälja, men om vi får det vet vi vem man inte ska anlita i alla fall.

/U
 
flera av inläggen med tips innan har handlat om att ta hjälp av en jurist. Nu tror jag TS verkligen bör göra detta. Detta känns som det kan gå åt hel...e annars. Kolla i din hemförsäkring om du har rätt till jurisdisk vägledning. om inte snälla ta den kostnaden och hitta någon som är kunnig på fastighetsförsäljningar. Själv hade jag åkt till en visning, visst man vill vara typiskt svensk, och inte gå i diskussion. Men efter allt detta då f.n skulle jag nog bli mer av en sydeurope! jag skulle inte ens ge henne möjlighet att komma undan. Åk på en visning ni tror det kommer mycket folk på. Försök även få dit lokalblaskan: Som ni givetvis gett storyn innan. Sedan när allt folk kommit lyfter ni inför alla allt med mäklaren sakligt och lugnt (viktigt) tror nog kanske inte att mäklaren vill dra sig undan då. Eller så är det det hon gör. Detta är nu förutsatt att allt TS skriver är korrekt återgivet. Är lätt när man är iriterad att tolka in saker mäklaren gör som fel medans man själv är felfri (inget ont menat till dig TS) därför tror jag först på en jurist som är proffisionell och kan gå igenom allt innan man ställer till scenen på visningen.
 
Jag är lite förvånad eftersom det handlar om en stor grej, att ni inte har åkt till hennes kontor, någon gång måste hon vara på plats.
 
En googling på mäklarens namn visar ett par inte så smickrande tidningsartiklar. Ingen lätt person för TS att trampas med. Att prata med jurist kanske inte skulle vara så dumt ändå.
 
Ja det var ju läsning. Hon är Sveriges mest anmälde mäklare, 21 anmälningar, fälld 3 ggr.

Det vill säga hon förefaller vara en av de mest oseriösa i en bransch, som av många uppfattas som oseriös.

Skaffa juristhjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.