Jag tror ni kommer må mycket bättre av att ha en mäklare som bryr sig och som ni kan lita på. Och inte minst av att sälja till en köpare som är seriös. Även om den här köparen skulle genomföra affären, vilket som flera påpekat är osannolikt, så skulle det nog kännas mycket bättre att sälja till någon som står för sitt ord. Eftersom inte handpenningen är betald enligt kontraktet så har ni inga skyldigheter gentemot köparen.

Ni har inte gjort något fel i den här situationen och så är det ni som sitter och mår illa, nej på dom bara!
 
andeol skrev:
Skicka ett mail till han där ni kräver att han avsäger sig mäklararvode och ensamrätt till försäljningen oavsett utgång. Kräv att ni ska ha det i handen inom två arbetsdagar, annars anlitar ni ett ombud som driver frågan.
Ja, är det verkligen det rätta i detta läge att skicka ett mejl.??

Mäklaren kan ju skylla på, inte sett, inte fått, varit bortrest osv. Om man ska vara säker på att det är varskott så är det nog rekommenderat brev med mottagningsbevis som gäller (eller delgivningsman:confused:)
 
Redigerat:
elin o john skrev:
Hej, skickat vad som hänt till fmi, men inte fått svar än. Tänkte nån här kanske kunde ge råd. tack för era svar.
När vi hade problem med mäklare förra året så pratade jag med FMI, och jag tyckte de var tydliga med att de kan inte göra något i en pågående fastighetsaffär. De hade inte direkt några tips om var vi skulle vända oss heller. Som jag uppfattade det så menade de att de kan bara utreda mäklarens agerande i efterhand. Han på FMI som jag pratade med var väldigt tydlig med att han tyckte vi skulle reda ut själva fastighetsaffären först, och först när det var löst anmäla mäklaren för vad vi ansåg vara felaktigheter.

Mitt råd är också att försöka få kontakt med någon jurist som är kunnig inom fastighetsjuridik.
 
roland53 skrev:
Ja, är det verkligen det rätta i detta läge att skicka ett mejl.??

Mäklaren kan ju skylla på, inte sett, inte fått, varit bortrest osv. Om man ska vara säker på att det är varskott så är det nog rekommenderat brev med mottagningsbevis som gäller (eller delgivningsman:confused:)
Ingen anledning att lägga energi på det här i onödan tycker jag, man kan ju sms:a också förstås men han svarar ju inte i telefon. Det viktiga är att han får informationen, inte att TS kan bevisa att han fått den. Men det är självklart upp till TS hur dom vill göra.
 
andeol skrev:
Ingen anledning att lägga energi på det här i onödan tycker jag, man kan ju sms:a också förstås men han svarar ju inte i telefon. Det viktiga är att han får informationen, inte att TS kan bevisa att han fått den. Men det är självklart upp till TS hur dom vill göra.
Kan kanske synas oviktigt för stunden, men vid en senare tvist/skadestånd/mäklaranmälan kan det vara viktigt att kunna bevisa hur och vad som kommunicerats....
 
Fast oh mäklaren selektivt slutat svara i telefon, så lär h*n vara lika ointresserad av att lösa ut rekade brev. Då återstår delgivningsman, som dels kostar en hel del pengar, dels tar ett antal veckor (i bästa fall).

I många sammanhang duger vanligt brev, men det är bra om man via vittne kan bevisa att man postat brevet till den adressaten.
 
hempularen skrev:
Fast oh mäklaren selektivt slutat svara i telefon, så lär h*n vara lika ointresserad av att lösa ut rekade brev. .
I en tvist så anses han delgiven även om han inte löser ut rek.brevet.
Vet inte exakt vilka lagar som gäller, men i den kommun jag bor kör kommunen med detta.
-Anses delgiven X antal dagar efter skickat rek. brev.

En annan metod som jag observerat är att exakt samma innehåll skickas i 2 olika brev med några dagars mellanrum. Då kan man tydligen inte hävda att det kommit bort på posten :eek:
 
Jag tänker så här, det finns tre möjliga utfall:

Mäklaren går med på kravet: Allt är frid och fröjd och ingen behöver tvista med någon.

Mäklaren meddelar att han inte går med på kravet: Endera säger han bara nej, eller så erbjuder han nån typ av lösning, eller åtminstone nån förklaring/bortförklaring. Oavsett så är det inte någon försämring mot tidigare.

Mäklaren struntar i det: Enda skadan som skett är att de har förlorat två till dagar. Sen kan de fundera på delgivningar, jurister och annat.

Gissningsvis så vill mäklaren förhala alltihopa i förhoppningen att köparen gör rätt för sig, det är ju absolut enklast för honom.
 
Hemmakatten
Kanske också idé att kolla med Inskrivningsmyndigheten att ni fortfarande har lagfart på huset?
 
Göran.W
Får ni inte tag i mäklaren dyk upp på någon av hans visningar och ställ honom mot väggen.
Jobbigt för mäklaren men som man bäddar får man ligga.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Får ni inte tag i mäklaren dyk upp på någon av hans visningar och ställ honom mot väggen. Jobbigt för mäklaren men som man bäddar får man ligga.
Att jag inte tänkte på det tidigare, det är ju en klockren lösning. Ni bör ej heller prata om erat ärende framför andra så ni skulle enkelt kunna säga "vi tar det nu eller efter visningen" Antingen tar ni det ute på gatan i hans bil eller åker till hans kontor och pratar han lär inte komma undan med det.
 
Göran.W
Glöm inte spela in samtalet för säkerhetskul
 
Hemmakatten skrev:
Kanske också idé att kolla med Inskrivningsmyndigheten att ni fortfarande har lagfart på huset?
Har inte "köparen" klippt och klistrat så ska det inte finnas någon risk. Köpebrev måste inkomma med originalsignaturer med bevittning för att lagfart ska kunna beviljas. Men visst... förstår att tanken uppkommer.... :/

Vad gäller hela sitautionen känns det otroligt bisarrt.. Jag hade skickat mail till mäklaren med kopia till kontorschefen. Skriv sedan ut samtliga mail. Hade även gått till kontoret och bett någon assistent/kollega stämpla ankomst på ett brev med exakt samma innehåll om hävning av "köpet". Hade samtidigt krävt att få kontaktuppgifterna till "köparen" och lämnat exakt samma brev/mail till denne. Därefter, säg upp förmedlingsuppdraget, anmäl mäklaren för att inte följa god fastighetsmäklarsed, samt sätt igång en ny försäljning.
 
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är, det måste ju finnas ett mäklarkontor som ni kan åka till eller har ni bara försökt nå honom via telefon?
 
Hur har det gått??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.