Som rubriken lyder. Nån som har erfarenhet av liknande eller vet hur vi ska göra?
Efter många förseningar skulle vi till slut skriva kontrakt med köparen som hade sagt h*n skulle köpa vår fastighet i ca 2 månader. Eftersom köparen är utomlands skulle vi skriva köpekontrakten på distans. Så vi åker in till mäklaren o skriver på och alla tre ex skickas till köparen för underskrift. Detta var för en månad sen. Köpekontrakten har inte kommit tillbaka, handpenningen har inte kommit in och mäklaren svarar inte såvida vi inte använder någon annans telefon. Mäklaren tog bort annonsen och slutade visa iom att vi skrev på. Har sagt att vi vill att h*n fortsätter visa men har inte hänt nåt. Tillträdet på kontraktet är om drygt en vecka. Vad händer om köparen dyker upp med papper o pengar o vi inte hunnit flytta? Kan vi bli skadeståndsskyldiga pga detta? Mår så jävla illa åt allt, nån som vet hur man kan lösa?
//Elin och John
 
Vad säger kontraktet om när handpenningen ska vara betald?
 
Hp ska vara betald oktober 2013, inget närmare datum än så. Men köparen motsatte sig det efter drygt 1 vecka efter vi skickat. Mäklaren skickade då en bilaga där vi tror h*n satte 15/11 eftersom köparen sagt h*n kunde betala då. Men vi har egentligen ingen aning för vi fick inte läsa o skriva på innan h*n skickade det till köparen. Enligt mäklaren hade inte det behövts ens. "Köparen kunde ju skriva ett datum själv på kontrakten o skriva sin namnteckning bredvid"
 
Detta förfarande är ju lika dumt som att lämna över reg.beviset på en bil till köparen och hoppas att han skickar in pappren för ägarbyte.
Såhär gör man bara inte
Mäklaren måste ha gjort ett stort fel här!!
Varför inte kolla med någon mäklarsammanslutning och anmäl ev. mäklaren.
 
"Någon mäklarsammanslutning" är i det här fallet rimligtvis Fastighetsmäklarinspektionen. Kontakta dem för anmälan, så kan ni nog få tips om var ni bör vända er för att reda ut denna soppa.
 
Hej, skickat vad som hänt till fmi, men inte fått svar än. Tänkte nån här kanske kunde ge råd. tack för era svar.
 
Jag tror inte ni ska räkna med att detta är den som kommer köpa huset.

Har köparen inte betalat HP har denne brutit kontraktet. Du har rätt att häva kontraktet eftersom köparen inte fullgjort sin del, du kan också rikta skadeståndsansvar om du får ut mindre vid nästa försäljning samt för extra mäklarkostnader.

Dyker köparen upp med pengar på tillträdesdagen så är det lämpligt att ni förhandlar fram ett nytt kontrakt och att handpenningen sätts in direkt.

Men den där mäklaren låter som en märklig typ, har ni pratat med dennes chef?
 
mexitegel skrev:
du kan också rikta skadeståndsansvar om du får ut mindre vid nästa försäljning samt för extra mäklarkostnader.
Det blir nog svårt att få ett skadestånd. Då måste det föreligga ett köpekontrakt, och vad jag förstår, så är det huvudproblemet, att ett underskrivet kontrakt INTE returnerats.
 
@roland53: Ja, hur tänkte jag där? Det har du rätt i :). Men det besvarar också TS fråga om risk för skadestånd.
 
Det enda som ni riskerar vad jag kan se är om någon utnyttjar kontraktet i bedrägligt syfte, även om någon skulle försöka med det är det ju inte säkert att det lyckas. Som mäklaren påpekar så kan ju köparen fylla i vad han vill i kontrakten med era signaturer, även ändra köpeskillingen.
 
mexitegel skrev:
@roland53: Men det besvarar också TS fråga om risk för skadestånd.
Jag uppfattar det som att TS är rädd för att han åker på ett skadestånd?.
Ja, nu sitter ju köparen på kontraktet och om det nu är så som mäklaren hävdar, att han inte behöver betala handpenning förrän den 15/11, ja då är det nog säkrast för TS att sitta still i båten till dess, för att inte drabbas av skadeståndskrav. Som det ser ut nu kan knappast köparen drabbas av skadestånd.
Om ingen handpenning 15/11 = kontraktet förfallet, men säljaren har ju inte sett!!! kontraktet och vet inte säkert !!!.
Märklig historia
 
Till att börja med så tycker jag att ni ska försöka få kontakt med köparen själva, och/eller mäklarens chef eller någon kollega om de är egna företagare. Mäklaren verkar ju försöka smita undan. Bäst är ju om ni har koll på köparens intentioner.

Betala ingenting till mäklaren ännu.

Normalt ska alla papper i ett köpekontrakt skrivas under. Har ni inte skrivit under ett tillägg som mäklaren skickar till köparen så borde det inte vara giltigt. Det bör alltså vara oktober som gäller för handpenningsdatum.

Om nu köparen har skrivit under kontraktet (utan att ni vet om det) så har köparen brutit avtalet då handpenningen inte betalats, varken i oktober eller november.

Om köparen inte har skrivit under kontraktet så finns inget avtal alls mellan er.

Får ni ingen vettig respons under november så hade jag lagt en timme eller två på en jurist för att försöka komma ur hela situationen, avbryta mäklaren uppdrag då denne uppenbarligen inte skött det och försöka sälja via en annan mäklare. Ni borde kunna komma ifrån mäklaren genom att hota med stämning för avtalsbrott eller häva köpet av mäklartjänsten på något sätt då mäklaren uppenbarligen inte skött uppdraget.
 
Med risk för att strö salt i såren så har ni utsatt er själva för risken genom att skriva under kontrakten och sen skickat iväg dom, man jag förstår ju också att man litar på sin mäklare. I min värld så skulle en mäklare som gör så här bli av med jobbet med omedelbar verkan, åtminstone om denne inte informerat er om riskerna innan. Men min värld och den verkliga världen stämmer inte alltid överens :)
 
Gissningsvis så har ju inte köparen någon avsikt att blåsa er utan är bara oseriös eller kan helt enkelt inte betala, eller har fått andra planer, eller har inte fått sitt nuvarande hem sålt som planerat, eller nåt annat. Och som en följd av det undviker mäklaren er för hen vet att hen har satt er i den här situationen.

Jag skulle gjort så här:

Kräv av mäklaren att han skriftligen säger upp ert mäklarkontrakt utan någon kostnad för er (jag utgår från att ni inte betalt mäklaren något redan). Om han motsätter sig det, kolla upp det med en advokat.

Anlita en ny mäklare och lägg upp fastigheten till försäljning igen så snart som möjligt. Om den nuvarande köparen dyker upp innan ni hittat en ny köpare så sälj det till honom om ni vill, ingen skada skedd. Om han skulle ställa krav mot er, be honom att dra.

Om ni hittar en ny köpare och köpeskillingen blir mindre, kolla upp möjligheten att kräva skadestånd av den nuvarande köparen, gissningsvis faller det på att alla avtal om fastighetsaffärer måste vara skriftliga, men det kan vara värt att kolla upp.
 
andeol skrev:
Kräv av mäklaren att han skriftligen säger upp ert mäklarkontrakt utan någon kostnad för er (jag utgår från att ni inte betalt mäklaren något redan). Om han motsätter sig det, kolla upp det med en advokat.
Jag ska tillägga att jag tycker inte det finns någon anledning att dalta med mäklaren i det här läget, det låter som att han fått flera chanser och det faktum att han undviker er betyder att han själv vet att han fuckat upp. Skicka ett mail till han där ni kräver att han avsäger sig mäklararvode och ensamrätt till försäljningen oavsett utgång. Kräv att ni ska ha det i handen inom två arbetsdagar, annars anlitar ni ett ombud som driver frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.