Planeringen av nya köket har börjat och vi fastnade som vanligt för en av de dyrare spisarna, Falcon Elan 90.

Nu är det bara så att de är väldigt dyra i Sverige.

Har fått följande offerter;

Verner & Verner:
Falcon Elan 90 induktion 46000sek
Falcon kyl/frys DXD Rostfritt 41000sek
Frakt: 1000sek
Rabatt: 15%
Totalt 73 000sek (utan spiskåpa)

Friggarhuset:
Falcon Elan 90 induktion 46 000sek
Falcon kyl/frys DXD Rostfritt 41 000sek
Falcon Classic spiskåpa 90cm 6750sek
Lite rabbat och det blev 91 000sek

Och tittar man på samma produkter i England (heter Rangemaster där) så är priset:

http://www.rangecookers.co.uk/
Rangemaster Elan 90 induktion 2065 pund
Rangemaster kyl/frys DXD Rostfritt 2085 pund
Rangemaster Classic spiskåpa 90cm 420 pund
Frakt med brittiskt flyttbolag dörr till dörr ca 650 pund
Totalt 5160 (60 pund rabatt)
Dvs 57947sek

Så det finns fina pengar att spara på att beställa från England.... För och nackdelar???

El
Samma i England som i Sverige behöver bara byta kontakten.

Garanti (Klippt från http://www.konsumenteuropa.se/sv/Kopa/Shopping-in-Europe/Storbritannien/)
Konsumenten har ångerrätt inom viss tid efter köpet om varan inte har används. Därefter ansvarar säljaren för ursprungliga fel i varan under sex års tid.. Under de första sex månaderna efter köpet antas att felet funnits vid leveransen och säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter ligger bevisbördan hos konsumenten. Köparen har rätt att få varan reparerad eller utbytt utan extra kostnad. En garanti som tillverkaren lämnar frivillig begränsar inte konsumentens lagstadgade rättigheter

Några kommentarer till detta? Någon som provat att köpa vitvaror från England? Erfarenheter?
 
Redigerat:
Fördelen är ju att kostnaden ofta kan mer än halveras gentemot Sverige.

Nackdelen är att du vid evt. garantiärende kan behöva skicka produkten tillbaka till England (i vilket fall det kan vara billigare att anlita service lokalt och betala för det). Många större producenter ger dock garanti genom hela Europa (ibland med något sämre vilkår än den Svenska). Om du misstänker att du kommer behöva åberopa garanti/reklamation bör du vara nogrann med att köpa från ett väletablerat företag så att de fortfarande finns kvar om en vecka/månad/år.

Vilket flygbolag har prisat leverans förresten? Ska själv handla in några hundra kilo vitvaror snart och funderade på att köra över för att hämta pga fraktkostnaderna jag har fått uppgett.

Har själv köpt mycket från England och kommer fortsätta med det. Det jag sparat i kronor är mycket mer värdt än de få problem jag råkat ut för.
 
Dom kan också vara så jäkliga att dom slopar garantin om man gör åverkan på grejerna, dvs klipper kabeln och byter stickpropp.
 
Hur är det med momsen? Brukar inte tullen kräva att man betalar moms i Sverige för produkter man tar in?
 
Glufsglufs skrev:
Dom kan också vara så jäkliga att dom slopar garantin om man gör åverkan på grejerna, dvs klipper kabeln och byter stickpropp.
De flesta produkter ifrån UK har dock kontakter som enkelt kan skruvas av.

GustafH79 skrev:
Hur är det med momsen? Brukar inte tullen kräva att man betalar moms i Sverige för produkter man tar in?
Nej. Eller, det beror på vem man handlar av - om företaget ifråga har "stor" försäljning till Sverige (över 320k tror jag) skall man betala Svensk moms (25%). Om försäljningen däremot är mindre klarar man sig med att betala den Brittiska (17.5%). Detta är dock något som sköts automatiskt av säljande part.
 
Uppdaterar med senaste prisinfon.

Friggarhuset är nu nere på 77 600sek

Men jag har dessutom hittat ett svenskt företag som fraktar för 5625sek dvs pris från England är nu ca 56 600sek

så just nu 21 000 att spara på att köpa i UK
 
emigrating skrev:
De flesta produkter ifrån UK har dock kontakter som enkelt kan skruvas av.
Även om du skruvar av så gör du ju åverkan eller?
 
Då köper man väl bara en skarvsladd från england och gör bara åverkan på den...
 
Nja, samma sak där, då har man ju gjort åverkan/ändring själv på något man ansluter vitvaran till och det lär dom ju förstå. En fabriksgjord adapter kan ju vara något men nu är det ju till ytterligheter disskutionen gått när det gäller service men man vet ju aldrig när det handlar om säljare i ett land och köpare i ett annat och om service måste ske i säljarens land.
Det blir säkert billigare att ta en servicekille i sverige i alla fall än att skicka till UK.
 
Nja, man har i England lov att byta kontakter som man vill (det var inte länge sedan flerparten av produkter leverades utan kontakt) så om det verkligen ses som åverkan vette tusan. Själv har jag dock gjort ungefär som P.H föreslog, har fast installerade UK och US uttag i väggen, något besökande verkligen värdesätter när de ska ladda mobiler osv.

Men som sagt, en lokal servicekille blir billigare när det gäller stora saker. Skall heller inte se bort ifrån att säljaren/producenten kan sedan stå för evnt. reparationskostnader.
 
Om det är någon som är intresserad så har vi nu iallafall lagt en beställning från www.rangemasterappliances.co.uk

och det blev:
Rangemaster Classic Deluxe 90 induction £1834.99
Rangemaster Kyl/frys DXD rostfritt £1902.99
£97,57 rabbat
Summa £3640,41 dvs 41085,73 SEK

sen tillkommer frakt med Schenker ca 3600kr.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bra gjort
 
GustafH79 skrev:
Hur är det med momsen? Brukar inte tullen kräva att man betalar moms i Sverige för produkter man tar in?
man betalar moms där man köper grejorna..oftast mindre moms än i sverige..
 
Oj! Jag har tidigare kikat på en 90 cm bred spis från Smeg med induktion och bred ugn. Men den HÄR. Wow!
Har beställt broschyr och får väl åka på en weekendresa till närmaste ort som har återförsäljare för att själv känna på kvaliteten. Men skulle ni vilja berätta vad som "fick er på fall" för Falcon/Rangemaster?
 
Snyggaste 90 spisen jag någonsin sett. med massa fiffiga funktioner och för "bara" 1800pund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.