mr_bygg skrev:
Du har säkert bättre koll än mig men jag har pratat med många bekanta och de stänger aldrig av kranen varken för diskmaskinen eller tvättmaskinen trots att den är lättlingänglig. (det spelar i praktiken mindre roll om den sitter över eller under diskbänken) Varför inte sätta som krav att ha en timer där man på en enkel touch knapp aktiverar flödet till diskmaskinen och så slår den av efter några timmar. Kan knappast kosta mycket och är snyggt på diskbänken.

Skulle försäkringsbolagen skicka ut ett brev där de tydligt gjorde klart att de inte tog några som helst ansvar för skador relaterat till diskmaskinen om inte kranen ovan eller under bänken varit avstängd och rekommenderade avstängare som automatiskt slog av sig själv så tror jag att någon som kommit på konceptet skulle bli lycklig och försäkringsbolagen skulle slippa en hel del skador.
Frågan runt detta har tjatats om i flera andra trådar och så långt har det inte framkommit att det blivit någon reducerad ersättning vare sig om kranen suttit under eller ovanför diskbänken och inte heller om den inte används vad jag kan komma ihåg.

Om detta skulle vara ett större problem med kranarna så hade nog regelverket varit skarpare.... Lite i stil med att det i bilar måste finnas bilbälte plus att det måste användas.
 
Skulle inte förvåna mig att om man använde diskmaskinsavstängaren dagligen så är det säkert den som skulle börja läcka utan att man märkte det. Jag känner inte heller någon som använder avstängaren som det är tänkt egentligen, själv stänger jag bara av min(under diskbänken) då vi åker bort länge och skulle inte göra annorlunda om vi hade en ovan diskbänk.
 
Jag tycker att det är intressant att inte en enda skrivit att de använder diskmaskinsavstängningen själva. :p
 
Nimajneb skrev:
Frågan runt detta har tjatats om i flera andra trådar och så långt har det inte framkommit att det blivit någon reducerad ersättning vare sig om kranen suttit under eller ovanför diskbänken och inte heller om den inte används vad jag kan komma ihåg.

Om detta skulle vara ett större problem med kranarna så hade nog regelverket varit skarpare.... Lite i stil med att det i bilar måste finnas bilbälte plus att det måste användas.
Ingen som nekats ersättning döremot vet jag 3 försäkringsbolag som har jämkat skada för att säker vatten ej följts då det saknats diskmaskinsavstängning. Inte alltid som skaderegleraren väljer att utnyttja klausulen med aktsamhetskravet men den finns där när det passar.

Däremot är det inte ett strikt krav ännu att använda den.

Ps jag använder den dagligen och de undersökningar som gjorts så används den av en del kunder - långt mycket fler än det verkar på detta forum
 
Du har säkert helt rätt att många faktiskt använder avstängningen och det finns rimligen också belägg för att fler gör det om den sitter "lättillgänglig" ovan diskbänk. Jag gör det aldrig och skulle tycka att det finns en poäng att driva kravet på en funktion där man aktivt slår på vattnet när man behöver det och där ventilen sedan slår av efter x antal timmar.

Då skulle vattnet nästan alltid vara avslaget och för att kunna köra diskmaskinen måste man trycka på sin lilla touchknapp på diskbänken eller kanske som någon föreslog att funktionen skulle vara integrerad i diskmaskinen så när man slår på den så slås vattnet på under en begränsad tid.

Att hålla på och dividera om man ska ha en avstängningsventil på kranen eller under bänken blir som jag ser det lite fånigt. Visst, ser man vredet så kanske chansen att man använder det ökar men annars så handlar det om två sekunder att komma åt ett vred under diskbänken så vill man aktivt stänga av vattnet mellan diskningarna så är det inget problem oavsett lösning.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Sorry om det lät som att jag vill dividera om vred ovanför eller under diskbänk. Ibland blir jag lite torr och tråkig bara av vanan att informera utan att lägga alltför mycket värdering i saken.

Min privata åsikt är väl inte att avstängningen är särskilt vital, speciellt då jag vet att skadegraden på dessa skador inte är så höga.

Jag kanske kan ge en viss bakgrund till varför jag inte tror att diskmaskinsavstängning är integrerad. Dessa elektriska diskmaskinsavstängningar är godkända men under ytan fruktansvärt omdiskuterade och det finns en hel del som vill utesluta dessa för att kräva en mekanisk avstängningsventil. Det finns helt enkelt en rädsla för sämre säkerhet i en elektrisk avstängning om något skulle fallera. Som följd så finns det inga från varken försäkringsbolag eller branschorganisation som driver på att sätta ett striktare krav med avstängning direkt i maskinen. Utan incitament eller krav finns det därmed heller ingen anledning för tillverkare att inkorporera en funktion som inte tillför något merförsäljningsvärde utan bara en merkostnad.

Fortfarande har jag dock inte lagt någon värdering eller egen åsikt om avstängningsventilens vara eller ej - bara så ni vet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.