sj6 skrev:
Det finns alltså idioter som väljer bort det!?

Du jag tackar för en bra diskussion.....
Undrar hur länge din karriär inom VVS branschen kommer att överleva?
Är det bara du eller är det din firman policy att kalla kunder för idioter?

För din egen skull hoppas jag verkligen att din chef aldrig får reda på vad du skriver för dumheter här, för jag tvivlar starkt på att han skulle hålla med dig i vad du skriver. Kanske därför som du inte vågar uppge företagets namn...
 
Nimajneb skrev:
Undrar hur länge din karriär inom VVS branschen kommer att överleva?
Är det bara du eller är det din firman policy att kalla kunder för idioter?

För din egen skull hoppas jag verkligen att din chef aldrig får reda på vad du skriver för dumheter här, för jag tvivlar starkt på att han skulle hålla med dig i vad du skriver. Kanske därför som du inte vågar uppge företagets namn...
Jag vill inte uppge företagets namn för det jag skriver här är är personliga åsikter och för att stöta och blöta mina åsikter. Och jag tycker mig att ha rätten att kallar folk för idioter i ett fritt land, på ett diskussionsforum när de sätter sina investarde pengar och försäkringar på spel för ett par hundralappar, ja.
 
Nimajneb... Snälla lägg ner och trolla nu ;)

Folk är idiotiska i sitt tänk om man avböjer en sådan sak och det håller jag fullständigt med om och har gjort i alla tider... Men konstigt nog har jag jobb upp över öronen ;)

Dumsnåla kunder lär vi alltid ha här i världen tyvärr... :(
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Nimajneb... Snälla lägg ner och trolla nu ;)

Folk är idiotiska i sitt tänk om man avböjer en sådan sak och det håller jag fullständigt med om och har gjort i alla tider... Men konstigt nog har jag jobb upp över öronen ;)

Dumsnåla kunder lär vi alltid ha här i världen tyvärr... :(
Bättre formulerat, det jag menar. Tack!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
sj6 skrev:
Jag vill inte uppge företagets namn för det jag skriver här är är personliga åsikter och för att stöta och blöta mina åsikter. Och jag tycker mig att ha rätten att kallar folk för idioter i ett fritt land, på ett diskussionsforum när de sätter sina investarde pengar och försäkringar på spel för ett par hundralappar, ja.
Visst är det ett fritt land men att kalla sina kunder för idioter gör bara att man snart får leta sig till ett nytt jobb därför förstår jag att du inte vill tala om var du jobbar.

Sedan vet jag inte varifrån ditt påstående om att man riskerar en massa om man väljer att inte ha diskmaskinsavstängningen i kranen? Speciellt med tanke på att dom flesta som faktiskt har diskmaskin nästan aldrig använder kranen.
 
Avstängaren SKA sitta på blandaren eller ovanpå bänken...punkt slut !!

Att sen folk är så korkade så de inte väljer att använda den är deras problem, men vi som jobbar med det vill utföra ordentliga godkända arbeten utifrån vad branschreglerna kräver så vi har ryggen fri... :)

Så nog fan riskerar man en massa om man inte har avstängaren där den ska vara, och ännu mer om man som sagt är så korkad så man inte använder den... ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Nimajneb... Snälla lägg ner och trolla nu ;)

Folk är idiotiska i sitt tänk om man avböjer en sådan sak och det håller jag fullständigt med om och har gjort i alla tider... Men konstigt nog har jag jobb upp över öronen ;)

Dumsnåla kunder lär vi alltid ha här i världen tyvärr... :(
Att kunder gör idiotiska saker är en helt annan sak än att påstå att kunder är idioter.

Du kan alltid tala om för sitt barn att han/hon har gjort en idiotisk sak men man säger för f...n aldrig att barnet är en idiot. Gör man det så har man inte många hästar hemma.

Möjligt att jag går för hårt åt grabben då han kanske ännu inte är riktigt torr bakom öronen, men då kan man vända på det hela och se det som att han får en feedback att ta tillvara på, så han mognar till både i sättet att uttrycka sig såväl som i sina attityder :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Hahahaha... Hade du hängt med lite idag så hade du liksom jag visst att "grabben" inte är en valp bara för han är lärling ;)

Dock är han ganska grön här och har inte lärt sig vilka som gillar att trolla och ibland skapa lite väl onödiga debatter ;)
 
Nimajneb skrev:
Att kunder gör idiotiska saker är en helt annan sak än att påstå att kunder är idioter.

Du kan alltid tala om för sitt barn att han/hon har gjort en idiotisk sak men man säger för f...n aldrig att barnet är en idiot. Gör man det så har man inte många hästar hemma.

Möjligt att jag går för hårt åt grabben då han kanske ännu inte är riktigt torr bakom öronen, men då kan man vända på det hela och se det som att han får en feedback att ta tillvara på, så han mognar till både i sättet att uttrycka sig såväl som i sina attityder :)
Det kan väl behövas bara det att det misslyckas efter en veckas försök varje gång. Jag uttrycker mig klumpigt det gör jag men ska försöka hitta rytmen här med.

Sen att kalla folk idioter, OK det var inge bra men jag står för att det är en idiotisk grej att skippa matta under maskiner. Försäkringsbolagen tycker inte om att det saknas när det gör det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Reglerna ändrades i senaste revisionen om diskmaskinsavstängning tillgänglig ovanför bänken av en enkel anledning. Inte en kotte använder en ballofix under diskbänken som daglig avstängning medan en större andel gör det om den är mer tillgänglig.

Så tidigare kunder kunde få undantag av er och även idag fuskar en del skadereglerare på försäkringbolagen och godkänner lösning med ballofix under bänken. Det är dock ett uttalat krav och sker det en vattenskada vid diskmaskinen och det saknas tillgänglig avstängning har kunden inte följt aktsamhetskraven. I normalfallet skulle jag bedöma att ersättning ej bör nekas utan jämkas med 50-75 %.

Det sura blir att man efter jämkning, åldersavdrag och självrisk kan sitta med en skada på 100 000 kr men ersättning på 10 000 kr.

Däremot är det faktiskt ingen nedsättning på skydd under diskmaskin eller kylskåp generellt i branschen - ännu i alla fall
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Hahahaha... Hade du hängt med lite idag så hade du liksom jag visst att "grabben" inte är en valp bara för han är lärling ;)

Dock är han ganska grön här och har inte lärt sig vilka som gillar att trolla och ibland skapa lite väl onödiga debatter ;)
:)
Trolla är nog inte rätt ord, men jag förstår bad du menar ;)

Blir ju bara lite nervös om man vet att set finns en VVS firma i trakten som kallar sina kunder för idioter, inget direkt man vill ha o göra med.
Hade firman legat i tjotaheiti så hade jag inte direkt brytt mig. :)
 
Nyfniken skrev:
Tänk om de hade kunnat bygga in den i diskmaskinen och kopplat knappen till startknappen på diskmaskinen i stället...
Absolut, så hade vi sluppit denna eländiga diskusission:p
 
sj6 skrev:
Det kan väl behövas bara det att det misslyckas efter en veckas försök varje gång. Jag uttrycker mig klumpigt det gör jag men ska försöka hitta rytmen här med.

Sen att kalla folk idioter, OK det var inge bra men jag står för att det är en idiotisk grej att skippa matta under maskiner. Försäkringsbolagen tycker inte om att det saknas när det gör det.
Peace man :)
Mission accomplished
 
Nimajneb skrev:
:)
Trolla är nog inte rätt ord, men jag förstår bad du menar ;)

Blir ju bara lite nervös om man vet att set finns en VVS firma i trakten som kallar sina kunder för idioter, inget direkt man vill ha o göra med.
Hade firman legat i tjotaheiti så hade jag inte direkt brytt mig. :)
Visst... Men hade du nu inte gillat att "trolla och skapa onödiga debatter" ibland och tänkt efter lite så hade du nog förstått att han gör vad han kan för att vara seriös och han är ny här inne, så han har inte hunnit anpassa sig till jargongen ännu...men menade det nog inte så allvarligt... Vilket han nu också förklarat så du kan släppa detta. ;)
 
kinglolle skrev:
Reglerna ändrades i senaste revisionen om diskmaskinsavstängning tillgänglig ovanför bänken av en enkel anledning. Inte en kotte använder en ballofix under diskbänken som daglig avstängning medan en större andel gör det om den är mer tillgänglig.

Så tidigare kunder kunde få undantag av er och även idag fuskar en del skadereglerare på försäkringbolagen och godkänner lösning med ballofix under bänken. Det är dock ett uttalat krav och sker det en vattenskada vid diskmaskinen och det saknas tillgänglig avstängning har kunden inte följt aktsamhetskraven. I normalfallet skulle jag bedöma att ersättning ej bör nekas utan jämkas med 50-75 %.

Det sura blir att man efter jämkning, åldersavdrag och självrisk kan sitta med en skada på 100 000 kr men ersättning på 10 000 kr.

Däremot är det faktiskt ingen nedsättning på skydd under diskmaskin eller kylskåp generellt i branschen - ännu i alla fall
Du har säkert bättre koll än mig men jag har pratat med många bekanta och de stänger aldrig av kranen varken för diskmaskinen eller tvättmaskinen trots att den är lättlingänglig. (det spelar i praktiken mindre roll om den sitter över eller under diskbänken) Varför inte sätta som krav att ha en timer där man på en enkel touch knapp aktiverar flödet till diskmaskinen och så slår den av efter några timmar. Kan knappast kosta mycket och är snyggt på diskbänken.

Skulle försäkringsbolagen skicka ut ett brev där de tydligt gjorde klart att de inte tog några som helst ansvar för skador relaterat till diskmaskinen om inte kranen ovan eller under bänken varit avstängd och rekommenderade avstängare som automatiskt slog av sig själv så tror jag att någon som kommit på konceptet skulle bli lycklig och försäkringsbolagen skulle slippa en hel del skador.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.