Vi diskuterar hemma vilka material man bör köpa via rörläggaren. Han har gjort en del arbeten redan där han dragit avlopp och vattenrör. Material till detta köps naturligtvis via honom. Men lite större saker till värmesystemet (elpatron, varmvattenberedare) har jag köpt själv.

Hur gör man med golvvärmefördelaren? På olika nätfirmor kostar den komplett med ventiler, fästen, anslutningsnipplar ca 3800 kr inkl frakt. Han vill ha 6500 kr för samma artiklar. En merkostnad och lite extra tid för att göra en lista med RSK-nummer så att han anskaffar rätt saker, samtidigt som man får tryggheten att en firma är ansvarig för både material och installation. Hur hade ni gjort?

Rent praktiskt kan jag utföra installationerna själv, har både verktyg och vana efter att ha monterat rör i industriinstallationer. Vill dock ha en faktura från en hantverkare att visa upp för försäkringsbolaget om något skulle springa läck.
 
Du bör nog läsa lite trådar på forumet om dom totalt hutlöst vansinniga priser som speciellt rörkrökare tillämpar på sina grejer.
Så svaret på din fråga.... Köp inte en enda packning från dom.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Återigen en tråd om hutlösa rörpriser... Men, du har ju börjat i rätt ände å kollat innan, istället för att gråta ut här om två veckor när fakturan dimper ner i brevlådan...
Eftersom du vet vad du kan tjäna på att handla själv så är det väl vettigt att föra en dialog med rörisen. För oavsett hur du gör så tror jag du tjänar på att ta hjälp av denne att sammanställa en mtr.spec. För det vanliga när kunder själv plockar ihop grejerna, freestyle. Är att allt inte kommer med. Så den förväntade vinsten av att själv hålla mtr minskas markant om man missar några delar. Så antingen: betala rörisen för tiden att göra en komplett spec på vad du ska köpa, pruta på hans pris, eller betala 6500:-
Det är vad jag skulle rekommendera iaf...
 
Sedan får du ju tänka på detta med garantier o dyligt ,rörisen lämnar ju ingen garanti vare sej på material eller arbete när du köper in grejorna själv
 
Och allt material bör vara från samma tillverkare enligt de mer insatta här på forat.
 
larsson r skrev:
Sedan får du ju tänka på detta med garantier o dyligt ,rörisen lämnar ju ingen garanti vare sej på material eller arbete när du köper in grejorna själv
Den ursäkten har vi hört förut. Helt sant att vissa rörkrökare har den principen men skulle kranen gå sönder inom ett år får man väl plocka ut en ny på garantin o skruva dit den själv. Att rör o kopplingar etc skulle bli ett garantiärenden är ytterst sällsynt.
 
Tror knappast rörisen är intresserad att göra en lista så du kan beställa från annat håll vore han intresserad skulle han kunna sänka priset så att han ligger ungefär som nätbutikerna och ändå tjänar en liten slant på materialet. De flesta rörisarna tjänar riktigt bra på att kunderna inte kollar upp priserna utan blir glada när rörmockaren lämnar 10% på materialet.
 
Jo visst är det sällsynt ,men händer det så händer det ,o då kan det bli dyrt
 
larsson r skrev:
Jo visst är det sällsynt ,men händer det så händer det ,o då kan det bli dyrt
Tex?
 
cecar33 skrev:
Och allt material bör vara från samma tillverkare enligt de mer insatta här på forat.
Varför då ?
 
Alla ni som klagar på priserna ,vad jobbar ni själv med?
 
Nimajneb
Blir det fel vem skall åtgärda felet ,röris säger ju bara att ni får bevisa att det e mitt fel osv ,o näthandeln eller dyligt lyssnar knappt på det örat
 
larsson r skrev:
Nimajneb
Blir det fel vem skall åtgärda felet ,röris säger ju bara att ni får bevisa att det e mitt fel osv ,o näthandeln eller dyligt lyssnar knappt på det örat
Istället för att prata om hypotetiska fall, kan du gen några konkreta fall istället. Det är omöjligt att besvara en fråga av din karaktär.
Det kan ju vara lärande för oss ickerörpulare.
 
Jag är inte röris ,men väl av en annan yrkeskattegori ,slutar nu helt med jobb gentimot privat personer , men även i mitt yrke så köper folk hem matrial själva o då friskriver jag mej från allt garaniansvar
 
Självklart ska inte rörisen bli drabbad vid fel på installationsmaterialet det får man ju lösa där man köpt det men ibland kan det bero på montaget och då kan det bli diskussioner om vems fel det är. Tjänar man 2700 kr på en fördelare tycker jag det är ett enkelt val men varför inte göra jobbet själv om du har kompetensen så blir det inga läckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.