Jag har både Ryobi och Bosch 12V. Skruvdragaren i sig är säkert helt okej. Man får rätt mycket för pengarna med Ryobi. Den första har 1.2Ah batteri och den andra 2.0Ah (Det ser man på modellbeteckningen) Tex 113S (vad S står för vet jag inte) är 1 batteri med 1,3Ah. Osv. Om jag skulle gå på Ryobispåret så är ju fördelen att det finns massa trädgårdsredskap som har samma batteri. Tex grästrimmers, häcksaxar, gräsklippare mm.

Hade jag vart i köpartagen så hade jag sett till att skaffa fler i ett kit. Tex en R18DD3-220S. Alltid bra att ha en på laddning när man håller på.

Sen rynkar många på näsan åt Ryobi. Det är väl ett hemmafixarmärke som proffsen ser ner på. Men jag tycker ändå de är bra. Jag använder inte mina i yrket så för mig funkar det bra. Jag vet dock inte hur bra cirkelsågarna, tigersågarna mm är jämfört med konkurenterna (i det högre prissegmentet) Men allt är väl hur mycket man använder sakerna och hur mycket man är villig att lägga.
 
Har samma makitor (borrmaskin och slagskruvdragare) sen 2014 med samma två original batterier och allting fungerar ännu även om det ser slitet ut. Chucken har jag bytt en gång till borrmaskinen.
 
S Snickesnack99 skrev:
borrskruvdragare eller slagskruvdragare?
Vore fint att kunna kombinera borrande och skruv i 'ett'. Samtidigt kanske slagskruvdragare är mer värt att skaffa? Även om användningsområdet inte är lika brett
Ska du bara ha en maskin så är det en borrskruvdragare. Vilken som av Ryobi maskinerna duger för en hemmafixare ta gärna ett kitt med 2st lite större batterier så kan du använda dessa för t.ex. grästrimmer etc också.
Det är samma skruvdragare i Ryobi kitten du länkade med 1,3Ah vs 2Ah batteri

Slagskruvdragare skruvar man bara skruvar med

Slagborrskruvdragare är en vanlig skruvdragare med lite slagfunktion så man kan borra i lättare stenväggar typ leca/tegel/lättbetong

Borrhammare är det man använder när man ska borra i hård betong.
 
S Snickesnack99 skrev:
Vad tror ni om den denna? Orkar den fästa en 45 regel?
Ryobi R18DD3-113S
[länk]

Eller dessa:
Ryobi R18DD3-120S
[länk]

I det dyraste laget men hade vart fränt med en Dewalt:
Dewalt DCD777S2T
[länk]
Jag är ingen expert på detta men det finns lite erfarenhet, skruvdragare är numera ett basverktyg i verktygslådan, den har utan tvekan använts mest av mina verktyg. En av de första sakerna vi gjorde när vi flyttade till hus för 5 år sen var att bygga om köket, det innebar att vi rev ut väggar och förstärkte med reglar. Vi körde hela jobbet på en Blå Bosch 14,4 2x1.5ah och en Makita 18v 2x1.5ah som kostade runt 1500 kr / st. Även om vi drog rejält långa skruvar i regler så var aldrig batterierna eller kraften ett problem, ingen maskin stod utan ström och vi behövde inte ladda stup i kvarten.

Med det sagt så skulle jag inte köpa något som med mindre än 1,5ah, vad som är rimligt för dig är en smaksak, särskilt om man har avsikten att använda det till andra maskiner. För min del tror jag sweet spotten är 2ah(ca 300 gram).

Ryobi har vi haft 2 maskiner från, en batteridriven spikpistol och en häcksax och jag kan bara hålla med om att man får mycket för pengarna. Jag sålde dock spikpistolen även om den fungerade okay, främst för att den används så sällan, flera detaljer som kan fela utan någon egentligen möjlighet till reperation och att batterierna kommer bli ett problem i längden eftersom jag inte har något annat från Ryobi.

Har man för avsikt att bygga upp någon typ av batteri park så hade jag utforskat vad som finns att tillgå från de olika märkena och sen lagt detta som ett tungt underlag inför beslutet. Om inte så hade jag siktat på något som passar känns bra i handen och som är några steg över de arbeten du kan tänkas behöva göra.
 
lämpar sig borrskruvdragare lika bra att skruva i hårt trä som en slagskruvdragare?
 
Ja, du kan skruva bra med båda. En slagskruvdragare ger framförallt mindre moment belastning på armen och eftersom den slår in skruven kan den dra mer. Men för att man inte ska orka med en vanlig skruvdragare ska det till riktigt rejäla skruvar
 
kanske dum fråga men det finns inte ökad risk för sprickbildning i träet med en slagskruvdragare?
 
A
Av de två def Ryobi,dewalten är betydligt klenare(10,8v) och bara 10 mm chuck.
 
S Snickesnack99 skrev:
då har man spårat upp följande två paket:
Dewalt:
[länk]
Ryobi:
[länk]
Vad tror ni?
För de pengarna får du en borstlös blå Bosch. Om du inte verkligen vet att du behöver en slagskruvdragare så hade jag väntat med det. Än så länge har jag inte sett något behov av det och jag har ändå draget ganska rejäla bultar med de jag har. I den grovleken sätter man oftast inte jätte många och troligen vill man efterdra dem förhand så man får en känsla för hur bra de sitter.
 
Jag ser skruvdragare med slagfunktion som värre än meningslösa för typiska jobb: de är onödigt tunga, onödigt dyra och kan aldrig någonsin ersätta en borrhammare vid håltagning i betong. Så behöver man även göra hål i betong, sten etc så måste man ha tillgång till en borrhammare och riktiga borrkronor avsedda för ändamålet (kan vara rätt dyra i större dimensioner från tillverkare som Hilti och likn).

Skruvdragare, där har jag fastnat för Milwaukee 12V-system som är ungefär lika starka som dragare i 18V-system från andra tillverkare. Samma vad gäller mutterknackare, använder Milwaukee 12V-knack till det mesta inkl hjulbyte på mina bilar. Extremt smidigt och galet stark och lätt. Borrhammare, där är jag litet "old-school" och kör med en borrhammare med sladd från Hilti som dubblerar som en riktigt bra borrmaskin med lågväxel för tuffa jobb typ grova träborr genom spikbenägna reglar, stora hålsågar osv - Hilti TE2-M. Men det finns annat än Hilti som ger liknande prestanda.

Som sagt, borrhammare kan man hyra sig en bra när man behöver den (typiskt rätt sällan), skruvdragare behöver man till vardags så snåla absolut inte på den. Mutterknack/slagskruvdragare är litet mitt emellan för min del, inte så ofta man behöver den men när det är dags är det härligt att ha den redo för jobb! Vanlig slagborrmaskin har jag inte haft någon nytta av alls på flera decennier så den kan skippas helt som jag ser det, liksom denna funktion på en skruvdragare. Meningslös.
 
Själv använder jag knappt min borrskruvdragare utan allt som skruvas blir med slagskruvdragaren. Den vanliga har inte ens kört slut på ett batteri sen jag köpte den för två år sen.
 
Klart man behöver både skruvdragare och en slagskruvdagare!

Det är som om du skulle säga till den andra hälften att det inte behövs någon stekpanna, det funkar bra att steka i en kastrull.

Varför jogging eller finskor? Du har ett par från jobbet.

Nej, det finns inga genvägar till den perfekta verktygslådan!

:)
 
  • Gilla
  • Haha
Kromo och 3 till
  • Laddar…
S Snickesnack99 skrev:
Är det denna som avses i ryobi paketet?
[länk]

Isåfall lutar det åt detta paket:
[länk]

Även om man inte är super entusiastisk till ryobi gissar jag att det duger det gott väl för hemmabruk.
Det gör det absolut. Den stora fördelen med Ryobi är alla verktyg som finns. Över 100 st Allt från skruvdragare till gräsklippare, grensaxar, cirkelsågar, limpistoler osv. Det är dock instegsmodellerna av skruvdragaren och slagskruvdragaren som finns i din länk. Jag har 3 skruvdragare och en slagskruvdragare av Ryobi. en normal och 3 borstlösa. Och de borstlösa är bra mycket starkare. Men jag tror du klarar dig fint med de du visade från K-Rauta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.