Fairlane
Jag håller med Frustrator, de räcker länge för den typen av arbete.
Jag har förvisso inte en Dewalt utan en Hitachi och dessutom med 3Ah. Jag har aldrig haft problem med att batteriet inte orkar så länge jag orkar: Jag har dessutom 2 batterier (följde med) och ladda tar 30 minuter, så jag har aldrig ens behövs fundera på det.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Lite förenklat så har Ah och V inte med varandra att göra. 2Ah räcker lika långt oavsett om du kör 18v eller 12v. Sen blir det viss skillnad ändå då en 18v kanske inte behöver köra på full kräm när en 12v behöver det.
Men ändå, har inte DeWalt utan Bosch/ryobi att jämföra med och har inte haft problem med att 12v skulle tagit slut när jag lagt trall..jag tar paus innan maskinen är slutkörd, dricker lite kaffe och laddar batterierna (på flera sätt).
Hur menar du nu?
Ett 2Ah 18v batteri innehåller 50% mer energi än ett 12v 2Ah. Sen är det troligt att 18v maskinen har mer överkraft och kan köra på större spänningstapp på cellerna men den kanske slår av lågspänningsskyddet innan.

Borstlösa maskiner är normalt effektivare så det brukar öka batteritiden med en effektiv maskin
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur menar du nu?
Ett 2Ah 18v batteri innehåller 50% mer energi än ett 12v 2Ah. Sen är det troligt att 18v maskinen har mer överkraft och kan köra på större spänningstapp på cellerna men den kanske slår av lågspänningsskyddet innan.

Borstlösa maskiner är normalt effektivare så det brukar öka batteritiden med en effektiv maskin
2 amperetimmar betyder att batteriet kan leverera 2 ampere i en timme. Sen om det är 2ah med 18v eller 12v spelar ingen roll utifrån detta. Självklart är detta en förenklad bild, och 2ah med 12v åstadkommer såklart mindre än 18v.
 
  • Wow
Masthugg
  • Laddar…
Visst, men en 18v behöver mindre strömuttag för samma jobb som en 12v. För att uppskatta batteritid är det bättre att använda Wh.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Visst, men en 18v behöver mindre strömuttag för samma jobb som en 12v. För att uppskatta batteritid är det bättre att använda Wh.
Ja, det skrev jag väl?
 
  • Gilla
  • Wow
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.