Klart tvättmaskiner är tvättar rent.
Men hur länge dom håller är fan ett lotteri.
Vissa maskiner håller hur bra som helst vissa börjar rackla efter orimligt kort tid.
Verkar inte vara jämn kvalitet på dagens maskiner.
Gissar på att det byggs på olika fabriker med alldeles för varierande kvalitetskontroller
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Är det någon skillnad mellan maskinen för 5990:- hos Mediamarkt och den för 4990:- hos Elgiganten? Jag ser att det skiljer något tecken i modellbeteckningen, men jag vet inte om det faktiskt är någon skillnad eller om de gjort så för att kunna hävda att det är olika modeller och därmed köra sina "lägsta pris garanti".

Vad är det man ska kolla på för att identifiera de olika nivåerna i Bosch's maskiner?
 
Det är närmast hopplöst. Innan jag köpte kollade jag spec på alla modeller i 6 och 8 serien. 99% är helt identiskt rad för rad förutom att max varv och vikt skiljer mellan serierna. Dessutom finns det alldeles för många modeller.

Förr fanns ju kataloger med tabeller där varje modell och funktion var med snyggt uppspaltat och man såg direkt skillnaden.
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det är närmast hopplöst. Innan jag köpte kollade jag spec på alla modeller i 6 och 8 serien. 99% är helt identiskt rad för rad förutom att max varv och vikt skiljer mellan serierna. Dessutom finns det alldeles för många modeller.

Förr fanns ju kataloger med tabeller där varje modell och funktion var med snyggt uppspaltat och man såg direkt skillnaden.
Precis så känner jag. Alldeles för många olika modeller och otydliga skillnader.

Det kommer nog sluta med att jag köper något i rimlig prisnivå och bara accepterar att jag kanske inte hittade modellen med mest bang för pengen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Precis så känner jag. Alldeles för många olika modeller och otydliga skillnader.

Det kommer nog sluta med att jag köper något i rimlig prisnivå och bara accepterar att jag kanske inte hittade modellen med mest bang för pengen.
Ja eller hur!
Man kan ju kolla och kika och jämföra hur mycket som helst men många modeller säljs ju tex bara i en butik osv. Man blir ju rätt trött av att söka...
 
Har efter mycket tänkande kommit fram till att vi behöver torktumlare med.
Fått rådet att använda avfuktare men det faller på att jag ej har plats att hänga knappt alls i badrummet. Nu vet jag dock inte om det är uttag för både tvätt och tork - hur vet jag det? Tydligen finns inget vattenlås i avloppet så det ska installeras av hyresvärden. De vet ingenting om lägenheterna... ;)
 
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Nu vet jag dock inte om det är uttag för både tvätt och tork - hur vet jag det?
Är det vägguttag eller anslutningsdosa/”tvättmaskinsbrytare” på väggen i badrummet.

För att se om det är enfas eller trefas så kan man:
Dels kan man lossa locket/kåpan på uttaget/dosan å titta hur det är kopplat.
Dels titta på gruppförteckningen och/eller gruppcentralen för att se om det är en/två/tre säkringar till anslutningspunkten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det vägguttag eller anslutningsdosa/”tvättmaskinsbrytare” på väggen i badrummet.

För att se om det är enfas eller trefas så kan man:
Dels kan man lossa locket/kåpan på uttaget/dosan å titta hur det är kopplat.
Dels titta på gruppförteckningen och/eller gruppcentralen för att se om det är en/två/tre säkringar till anslutningspunkten.
anslutningsdosa/”tvättmaskinsbrytare”

Har respekt för el och lite oro för kopplingarna i denna lägenhet. =)
Ska göra ett försök att kolla upp detta, tack för råd.
 
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Ah så det nu på miele och då går de maskinerna bort. vem vet hur deras tvättmedel fungerar o är samt säkert en större kostnad än egenköpt tvättmedel.
Det stämmer inte. Kapslarna man använder sätter man ner i ett vanligt tvättmedelsfack. Så du kan köra som vanligt traditionellt.

Bosch gör reklam för sin extra tysta serie men vet inte om den är tystare än motsvarande Miele. Min Miele tvätt hörs nästan inte om jag stängt dörren till tvättstugan.
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Har efter mycket tänkande kommit fram till att vi behöver torktumlare med.
Fått rådet att använda avfuktare men det faller på att jag ej har plats att hänga knappt alls i badrummet. Nu vet jag dock inte om det är uttag för både tvätt och tork - hur vet jag det? Tydligen finns inget vattenlås i avloppet så det ska installeras av hyresvärden. De vet ingenting om lägenheterna... ;)
haha fast då blev det plötsligt ännu svårare... finns inte maskin o tork jag valt ut i samma butik =) mer kikande fram o tebaks då...=)
 
Ta tvätt och tork i samma serie så matchar dom. T.ex Bosch serie 6
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
A
B Bonzo2000 skrev:
Är det någon skillnad mellan maskinen för 5990:- hos Mediamarkt och den för 4990:- hos Elgiganten? Jag ser att det skiljer något tecken i modellbeteckningen, men jag vet inte om det faktiskt är någon skillnad eller om de gjort så för att kunna hävda att det är olika modeller och därmed köra sina "lägsta pris garanti".

Vad är det man ska kolla på för att identifiera de olika nivåerna i Bosch's maskiner?
serie 8 byggs i tyskland och är tyngre och mycket mer rejälare.
serie 6 turkiet
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
A
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Ah men denna tvättar inte längre rent... Den är rostig nere i rens luckan så vet inte hur maskinen är inombords sas. Men svettlukt under armarna på tröjor är fortfarande kvar efter tvätt och deolukt dito. Inte varje tvätt men får tvätta om ca 35% av tvätten plus kan inte tvätta mer än max haöv maskin.

Fick denna av en bekant som använt den flitigt till en stor familj många år.

Men ska jag alltså räkna med att en ny bosh eller miele tvättar sämre... Vill ha den där känslan av ren o fräsch tvätt man får av att tvätta i tvättstugan... Men kan omöjligt tvätta i tvättstugan i vårt hyreshus då de bara har en maskin o att tvätta tar därmed en hel dag varje gång minst 3ggr/vecka vilket inte finns tid o ork till plus en granne lämnar hela tiden sin tvätt kvar på kvällen när hon tvättat till dagen efter så man får börja med att ta hand om hennes tvätt.

Så finns ingen maskin på marknaden som ger den där känslan av fräschet och att man kan lita på att få tvätten riktigt fräsch o ren? Hjälp! Faktiskt det jag oroar mig för att köpa en maskin för mycket pengar o sen inte få ett bra resutat därav jag ej köpt ännu fast frustrerande att tvätten är så ofräsch nu...
Jag skulle kollat vad det var för fel, kan misstänka att den inte värmer ordentligt.
 
A
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Ja eller hur!
Man kan ju kolla och kika och jämföra hur mycket som helst men många modeller säljs ju tex bara i en butik osv. Man blir ju rätt trött av att söka...
Vet inte om siemens IQ800 serien finns kvar men det är grejer det IQ700 som mycket god tvåa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.