A
Vattenburet är otroligt mycket bättre mycket trevligare klimat inne, jag har både och och väljer vattenburet alla dar utom när jag vill ha kyla.
Så docka en utedel typ nibe till befintlig panna så får du dessutom lite redundans.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Så länge ni har ett vattenburet värmesystem går det att enkelt byta värmekälla i framtiden. Vi satte in en luftvattenvärmepump för några är sedan med flytande kondenserade mot vår el/oljekombipanna. Halverade elkostnaden. Häromåret slänger vi ut oljetanken och använde platsen till en accumulatortank med inbyggda solslingor. Nästa steg blir några solpaneler på taket. Räknar med att dessa kommer att klara all varmvattenproduktion och värme från mars till oktober.
 
electroluxaren skrev:
Vattenburet är otroligt mycket bättre mycket trevligare klimat inne, jag har både och och väljer vattenburet alla dar utom när jag vill ha kyla.
Så docka en utedel typ nibe till befintlig panna så får du dessutom lite redundans.
Så kan vara fallet när man har både och tänker jag. Men vi är i en fas där vi håller på att renovera större delen utav huset och vill lägga pengarna där för att komma i ordning. Det vi funderar på som en quick fix som kan vara intjänat på något år är luft/luft för att snabbt också komma ner i uppvärmningskostnad per månad. Vi har fått offert på luft/vatten på runt 110,000:- men just nu vill frugan hellre ha nytt kök än en panna. :thinking: Är det en tillräckligt bra lösning LL under våra första år som husägare innan vi tar steget till kanske LV?
 
Jag tycker ni ska köra vidare med el-pannan ett år och noga följa el-förbrukningen och samtidigt notera vilken framledningstemperatur som behövs vid olika utetemperaturer och framförallt när det som kallast ute. Därefter finns ett underlag att räkna på möjlig energibesparing med olika värmepumpar och om en luftvattenvärmepump skulle passa bra eller ej.
 
  • Gilla
wege
  • Laddar…
W wege skrev:
Det vi funderar på som en quick fix som kan vara intjänat på något år är luft/luft för att snabbt också komma ner i uppvärmningskostnad per månad. Vi har fått offert på luft/vatten på runt 110,000:- men just nu vill frugan hellre ha nytt kök än en panna. :thinking: Är det en tillräckligt bra lösning LL under våra första år som husägare innan vi tar steget till kanske LV?
Hur stor elförbrukning har huset hittills haft per år? Om man skall klara sig med luft luftvärmepump som huvudsaklig uppvärmning krävs att huset har öppen planlösning och att man aldrig stänger några dörrar. Vidare måste man acceptera att det blir kallare i rummen som ligger långt från värmepumpen. Under dessa förhållanden kan man kanske minska uppvärmingskostnaden till hälften. Kanske rent av ännu lägre. Visst är det ekonomiskt att skaffa en luftvärmepump många gånger. Men jag är tveksam till om du sparar in värmepumpens inköpspris på ett år. I alla fall om det gäller en ny pump.
 
L
W wege skrev:
Så kan vara fallet när man har både och tänker jag. Men vi är i en fas där vi håller på att renovera större delen utav huset och vill lägga pengarna där för att komma i ordning. Det vi funderar på som en quick fix som kan vara intjänat på något år är luft/luft för att snabbt också komma ner i uppvärmningskostnad per månad. Vi har fått offert på luft/vatten på runt 110,000:- men just nu vill frugan hellre ha nytt kök än en panna. :thinking: Är det en tillräckligt bra lösning LL under våra första år som husägare innan vi tar steget till kanske LV?
Grytor och pannor tillhör köket.
 
Strax över 1.5 år har gått och häromdagen började det rinna vatten på insidan då vi körde ac.

Har kört flera gånger i sommar utan problem.

26 grader utomhus. Ställde tempen på kyla och 23 grader.

Första regnskuren på väldigt länge så det var ordentligt fuktigt i luften om det gör någon skillnad.

Måste kolla om slangen är tät men hur får man loss innerdelens kåpor så man kommer åt att kolla?

Caldo x35.

Daikins rekommenderar service-företag ville ha 2000 bara för att komma ut och titta. Ska det sen arbetas så är det väl nån tusenlapp till... minst...
 
R
Kolla upp så det inte är stopp i evakueringsslangen eller i hålet på uppsamlingskärlet , det samlas en del gegga i den , dam från luften som efter något eller några år gör ett stopp
Är enkelt att fixa med någon form av vajer eller annat böjligt , ta det försiktigt bara så du inte stöter hål på slangen
Står väl i manualen hur man tar bort kåpor och rengör
 
Verkar rinna på bra så den måste ha frusit men kändes konstigt då den inställda tempen var så pass nära inomhustemperaturen.

Firman som installerade har slutat med Daikin så där hade man inte heller så mycket att hämta.

Blir det igen får jag försöka plocka lös plasten och rensa.
 
H Holmspel skrev:
Firman som installerade har slutat med Daikin så där hade man inte heller så mycket att hämta.
Om det är ett garantiärende så är det inte ditt problem att de har bytt leverantör. Det är deras problem.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Självklart är det så men stopp i slangen är tyvärr inget garantiärende. Även om man hade hoppats på det :p

Hade företaget och personen som installerade maskinen varit kvar så hade man iaf haft lite telefonsupport på ”hemmaplan”.
 
A
sug i slangen från utsidan eller blås för den skull det brukar hjälpa
 
Den dlangstump som sitter från innedelen är skarvad med en annan typ av slang. Har denne ett korrugerat innandöme och det kommer mycket kondensvatten så finns risken att det blir ett s.k bakhäng på vattnet. Dvs det kan inte ta vägen någonstans, det fastnar helt enkelt. Slang med slätt innandöme får inte detta fenomen.
 
Nibe har någon slags till- och frånluftsvärmepump NIBE F470, vilket jag tycker låter intressant om man vill bespara sig en del jobb och pengar, utan att få de problem med för högt undertryck (om jag förstått det rätt) och slipper även kallrasproblematikensom frånluftsvärmepump ger.

Principen är att man får värmen genom ventilationen och samtidigt värmeåtervinning i ventilationen. Slipper installera nya radiatorer eller sätta upp värmeflyttare (för luft/luft pump)

Så istället för att köpa ftx-aggregat för ventilation och luft-vatten pump separat, körs allt med en maskin genom ventilationen. Kan också koppla in golvvärme till den om man i framtiden vill installera det.

Bör finnas andra tillverkare med motsvarande pumpar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.