Har gjort en extremt grovskissad planlösning men såhär ser planlösning ut (på ett ungefär).

ska-rmavbild-2016-09-20-kl-11-26-03.png
 
OXYD
Sovrummet vid garage kommer behöva stödvärme. Annars hade jag satt värmepumpen vid ingången på mitten dvs ej huvudingång. Ovan dörr kanske?
 
Redigerat:
OXYD skrev:
"Som det är på många så uppskattar pumpen vilken temperatur som finns i huset och justerar fläkt hastighet därefter. Vilket inte fungerar.

Något som vissa efterfrågar är om innerdelen fortfarande går på satt fläktläge när den inte behöver värma mer. Där fungerar pumparna olika. På vissa så går fläkten ned, fast man satt fast hastighet och på vissa så fortsätter den snurra luft.
Har man kamin så är det ett plus om fläkten fortfarande snurrar när den inte värmer, för då sprids värmen bättre i huset.
Vår toshiba Ras-25 sköter det här med fläkten väldigt bra, den håller vald fläkthastighet konstant och lägger på värme efter behov. Den här årstiden så ligger den och drar strax över 100W och ger jämn och skön värme.
Vår mitsubishi som vi har i källaren fungerar mer som en on/off pump större delen av året.
Det är bara när det är riktigt kallt som den går konstant.
 
Mitt tips är att ni skaffar tre saker/lösningar.

1. Luft/luft-värmepump. Den kommer fungera suveränt för att värma hela huset när det inte är allt för kallt. Inställd på 22-23 grader så får ni kanske 19-20 i sovrummen. När det blir kallare stödvärmer ni med elementen i sovrummen. Ni tjänar troligtvis in kostnaden på under 5 år.

2. Braskamin/pelletskamin. Den kör ni när det blir ordentligt kallt. Denna kanske ni inte tjänar in så snabbt men är toppen att kunna ta till när man känner att luft/luften inte riktigt ger det man önskar. Jag själv känner att snålfarbrorn inom mig inte vill dra på alla elementen även vid -10/-15. Mycket hellre tänder jag en brasa.

3. Varmvattenberedare med franluftsvärmepump. Den ersätter er nuvarande varmvattenberedare och kopplas in på frånluftsventilationen. Ni skulle med den nästan dela varmvattenkostaden på tre. Om ni är en liten familj utan barn kan ni nog skippa den men med barn/tonåringar lär ni tjäna in kostnaden (20tkr plus installation) på cirka 10 år. Det kan ju även vara skönt att kunna bada/duscha utan att det kostar skjortan. Normalt är att varje person ger upphov till cirka 500-1500 kWh varmvatten per år. En mellanstor familj kan alltså få en besparing cirka 3000 kWh per år.

Att konvertera till vattenburen värme och installera bergvärme tror jag inte ni kan räkna hem medan ni bor där, men det är betydligt mer värdehöjande än mina tre tips.

Lycka till med huset!
 
Holmspel skrev:
Energi till värme och kyla (fördelat): 17600 kWh/år

Varav energi till varmvattenberedning: 3500 kWh.år

Hushållsel (fördelat): 5500 kWh/år


Är 20 centimeter mineralull och nytt tak på huset. Beräkningar på energideklarationen visar att visst finns det en besparing att göra med tilläggsisolering av tak men det var en återbetalningstid på ca 15 år vilket inte känns aktuellt.
Gränsfall säger jag... Utan att att ha räknat speciellt på det.
Men att tilläggsisolera vinden är en så pass enkel sak att de flesta borde kunna klara av det.
Rulla utt lite isolering kan spara en hel del, speciellt om det bara är 20cm idag.

Kanske det i kombination med den pump du själv hade föredragit, kan man kompletteringselda i en eldstad så kan man då sänka elkostnaden betydligt.
 
Den här är ifrån de som gjort kontrollen:

ska-rmavbild-2016-09-21-kl-11-04-46.png
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Om du tänker tilläggsisolera vinden är mitt tips att jaga överbliven isolering på blocket och genom bekanta. I bästa fall kan över tid få ihop en hel del isolering nästan gratis.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Hej, en sida jag starkt kan rekommendera att gå in på för att kolla tester på luftvärmepumpar är: Bäst i test!
vi bor själva i ett 200kvm souterränghus och har en luftvärmepump på varje våning och detta har vi nu haft så pass länge att vi "slitit" ut en redan, som vi bytte för ca 2 år sedan.

Eftersom jag läser mycket innan jag väljer saker som kostar ganska mycket så var valet inte alls svårt,
Panasonic har ju en av det bästa så det sitter en sådan på varje våning, varav den ena är ju nästan ny och vi valde naturligtvis deras grymmaste vilket vi inte ångrar. Utomhusdelen låter absolut ingenting och inomhusdelen måste du köra på högsta fläktvarv för att ens höra någon susning, så att luftpumpen sitter i vårat vardagsrum på övervåningen är på intet sätt störande och det var det mest optimala stället att placera den på för bästa spridning. Det bästa är att vårat sovrum ligger längst bort från själva pumpen vilket gör att värmen inte blir lika hög där och det uppskattar jag som vill ha lite svalare i sovrummet.

Annars blir det en bra spridning på värmen och huset blir snabbt uppvärmt om man sätter på pumparna och är det kallt ute har man pumpen på lägsta fläkt och satt på 20-22 grader (beroende på vad man gillar) men har vi varmare än så, så blir det helt enkelt för varmt för oss.

Tidigare hade vi oljeeldning, men eftersom oljan varit så otroligt dyr så har dessa luftvärmepumpar varit vår enda värmekälla i huset, och det har fungerat alldeles utmärkt även när det var 20 minusgrader ute.
Nu är oljepannan borta sedan förra året och en luft/vattenpump (Nibe) är installerad så vintern 2015/16 var första året på många som även våra element var varma och goa och våra luft/luftpumpar körs mer sparsamt.

Vår son har en Mitsubishi installerad och det jag reagerar på varje gång vi besöker hans familj, är att deras utomhusdel låter väldigt mycket och även innedelen låter en del. Det är också något att tänka på, då man helst inte vill höra dessa maskiner och innan vi bytte till den senaste Panasonicen så hade vi Toshiba i vardagsrummet, och den hade också ett väldigt irriterande och störande susljud även vid låg fläktgång, så eftersom vi var mycket nöjda med vår Panasonic i källaren även ljudmässigt, så var ju valet inte svårt. Vi har även en lite dosa vi köpt till pumpen så vi kan styra den via telefonen var vi än är och som går via wifi trådlöst.

Lycka till nu med ditt val av värmekälla
 
Panasonic har nio olika modeller på sin hemsida, alla kan väl inte vara så överlägsna.

Vilken modell har du Vatthagen?
 
Ta någon som är specad för mer än din boyta med lite marginal. Låna en värmekamera av någon och kolla om du har läckage någonstans. Räkna inte med att den håller mer än 10 -15 år. Tror panasonic hade någon ny modell som klarar att få ut värme vid rätt kalla temperaturer. Annars finns det info på nätet om vilka som går sönder oftare än andra. Det kan vara bra o ha någon brasa vars värme luftvärmepumpen kan dra runt när det blir kallt.
Ställ utomhusdelen på marken, häng den inte på väggen, det blir vibrationer och ljud även om installatören ycker det är bekvämt o sätta den på väggen. Gör ett litet skydd /tak åt den. Det blir normalt is under den, du kan ha en hink som du tar vatten/is i, eller så gör du ett avlopp o ställer en saltsten för djur under så du slipper isen.
 
L
Beror lite på precis hur bra det ska bli. Vill man lyxa till det, så tycker jag du bör fundera på att ge huset värme genom ett bra ventilationssystem. Då får du enklare att få rätt temperatur och har inte några problem med att nå alla ställen med värme. Kostar mera. Men fundera på denna lösning, kanske före att dra in vattenburet. Vattenburet ger också sämre ekonomi då man måste höja värme på vattnet högre. Det blir bättre om du kan gå på rätt lufttemperatur direkt. Att pumpa ut luft i 25 grader är snålare än att höja vatten till 50 grader, som elementen behöver.
 
Luftvärme genom ventilation som huvudvärmekälla vill jag personligen avråda från. Det kan bli svårt att styra värmen på rumsnivå. Finns risk att det blir för varmt i sovrum eller rum med sydvästläge jämfört med rum i norrläge på bottenplan. Värms luften med (direktverkande) el blir det dyrt. Värmer du med värmepump måste du även då värma vätska till 50-60 grader (för att få tillräcklig effekt, cirka 4-8 kW). En luftvärmepump arbetar med värme i värmebärare upp till cirka 60 grader.
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
Panasonic har nio olika modeller på sin hemsida, alla kan väl inte vara så överlägsna.

Vilken modell har du Vatthagen?
Den modell vi tog var HE9PKE vilket var lagom strl då vi har en på varje våning.
Nu har ju Panasonic kommit med en efterföljare som heter HZ9PKE och den grymmaste och miljövänligaste just nu,
är VZ9SKE som har ett nytt effektivare och miljövänligare köldmedel som heter R32(y)
 
Oj, ni är verkligen på hugget nu!

All info är bra och vattenburet är som sagt dyrare att värma upp och dra in men kan samtidigt kompletteras med många andra alternativ.

Att tilläggsisolera vinden är något jag kan göra själv så det kanske också kommer då kostnaden är relativt billig.

Har nog bestämt mig (oss) för att starta med en luftvärmepump och då början såklart resan mot vilken man ska ha. Kikade på Panasonic-pumpen och den verkar vara bra.

Något som slår mig är att många pumpar kostar mellan 7-9000 och med installation runt 20´. Det borde alltså finnas en hel del att pruta om man hittar av rätt företag och person? Har dagligen kontakt med otroligt många företagare så ska nog försöka utnyttja dom relationerna en sån här gång :)
 
L
nilsson.ph skrev:
Luftvärme genom ventilation som huvudvärmekälla vill jag personligen avråda från. Det kan bli svårt att styra värmen på rumsnivå. Finns risk att det blir för varmt i sovrum eller rum med sydvästläge jämfört med rum i norrläge på bottenplan.
Så du menar alltså att ett system med en luft-luft värmepump ger bättre värmekomfort i alla rum än, ett system där du kan styra mängden varmluft till varje rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.