Ulltand Ulltand skrev:
Man skulle vilja veta mer om skillnaden i arbetskostnad. Har själv inget svar men den är ju sjukt stor.

Det är iaf tekniskt bra med ett så stort arbetsområde som M erbjuder.
Ja, jag tolkar M som ”framtiden” men 115’ i arbetskostnad = 1,5 vecka heltid för 2 pers med 1000kr. Rimlig tid är väl ett par dagar + frågor och lite intrimning, dvs ca 30’. Det andra är antagligen ”omskrivning” av faktura.


Jag tror CO2 är det nya svarta men som sagts inte så vanligt utanför butiksvärlden för livsmedelskyla.
 
Det byter ju också att M är en mycket billigare maskin.

Innan man vet mer så måste man väl tänka tanken att så mycket arbetstid kan vara en bluff...
 
M MrDizzy skrev:
Nibe kör med R290 , dvs propan i sina värmepumpar, så jag är inte så säker på att CO2 är det nya.
Ja det är vanligt när det handlar om små köldmediefyllningar, typ frånluftsvärmepumpar.

Annars är det mest R32 som efterträder R410A.

Till TS. Kolla vad tillverkarna anger för COP för de temperaturområden du behöver i ditt värmesystem. Misstänker att CO2 kan vara till fördel om man har värmesystem som kräver högre temperaturer.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Ja det är vanligt när det handlar om små köldmediefyllningar, typ frånluftsvärmepumpar.

Annars är det mest R32 som efterträder R410A.
Jag har svårt läsa ut jämförbara värden för de båda för olika temperaturområden. Det jag tolkar det som är att co2 har något bättre värden, klarar lite lägre temperatur (-15 i stället för -10), men som sagt arbetskostnaden är omotiverat hög där

Till TS. Kolla vad tillverkarna anger för COP för de temperaturområden du behöver i ditt värmesystem. Misstänker att CO2 kan vara till fördel om man har värmesystem som kräver högre temperaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.