B BSOD skrev:
Krävs det 65-70c på framledningen anser jag att man bör bygga om radiatorkretsen, om man ska köra vp. Blir dyra driftkostnader i längden.
Inte i längden för det gäller bara vid dimensionerande utetemperatur. Typ 5 dagar per år.
 
B
Ulltand Ulltand skrev:
Inte i längden för det gäller bara vid dimensionerande utetemperatur. Typ 5 dagar per år.
Krävs det 65-70 vid dvut så är det bra många dagar om året som värmepumpen får jobba mot 55c också. Ett klent dimensionerat radiatorsystem förstör lätt prestandan hos en värmepump. Just enrörssystem är extra problematiska, då många av dessa är designade för att jobba mot hög temp.

Det är bara att titta i broschyren för valfri värmepumpstillverkare hur scop schablonmässigt varierar med systemtemperaturen, så ser du hur det påverkar i längden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att anledning till att man ofta dimensionerar till 80 % beror på att man inte kan få ut högre framledningstemperatur än 65 %. Då måste man ta resten på värmepatron alternativt byta ut radiatorerna så att 65 C räcker. Då kan man också välja en större värmepump som tar hela lasten/flödet.

Att bara överdimensionera värmepumpen mot ett givet system ger bara nackdelar imo.
Det fnns två delar i detta, det ena är hur mycket varmvatten man klarar av att producera, det andra är hur varmt vatten det går att tillverka. Om man slår i taket pga temperaturen, ja då har man ett problem. Det som dock många råkar ut för är att man slår i taket när det gäller tillverkning av vatten vid maximal temperatur, dvs att vattnet blir kallare än maxtempen. Detta kan man lösa genom att överdimensionera pumpen.

Detta blir väldigt snabbt uppenbart om man monitorerar elförbrukningen på en värmepump när detta sker. Elpatronen går in och hjälper till att hålla uppe temperaturen, vilket syns väldigt tydligt. Visst, kompressorn får göra fler start/stopp om man överdimensionerar, men det blir faktiskt inte så stor skillnad så länge det finns tröghet i systemet. Moderna pannor har dessutom oftast dynamisk kompressor så att den kan köra med både högre och lägre effekt utan att stanna den (ingen pulsbreddsmodulering med en våglängd på några minuter där inte), detta minskar mängden start/stop ytterligare. Ytterligare en faktor är att moderna pannor har bättre isolering än äldre pannor hade, detta gör att man sparar in start/stop där också. Min nästan 20 år gamla panna måste köra några minuter ungefär var 90:e minut bara för att hålla tappvarmvattnet på sitt börvärde.

Slutligen, genom att ställa upp värmekurvan litegrann så tar man igen på gungorna det man förlorar på karusellen. Genom att ha en kompressor som kan tillverka mer el så kan man ha högre värme i pannan utan att förlora pengar på detta, normalt sett så ser man det som en förlust att den högre temperaturen innebär mer värmeläckage, men iom att kompressorn tillverkar billigare värme än vad elpatronerna gör så tar man igen denna högre temperaturs förluster med lägre kostnad. Detta gör man bäst genom att knäcka kurvan så att den kör hårdare när det blir kallare.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Krävs det 65-70 vid dvut så är det bra många dagar om åretsom värmepumpen får jobba mot 55c också. .
Nej så fungerar det inte imo. Radiatorsystem dimensioneras efter 80/60 eller 60/40.

Bygger man nytt med värmepump väljer man alltså ett 60/40 system. Det blir precis lika många dagar som man måste köra ut 55 C med en överdimensionerad pump som en rätt dimensionerad. Det beror helt av utetemperaturen

Du kan mao inte köra ut lägre temperatur för att värmepumpen är överdimensionerat. Det man bara göra om radiatorsystemet är överdimensionerat eller om man har golvvärme.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det fnns två delar i detta, det ena är hur mycket varmvatten man klarar av att producera, det andra är hur varmt vatten det går att tillverka. Om man slår i taket pga temperaturen, ja då har man ett problem. Det som dock många råkar ut för är att man slår i taket när det gäller tillverkning av vatten vid maximal temperatur, dvs att vattnet blir kallare än maxtempen. Detta kan man lösa genom att överdimensionera pumpen.
¨


Om det är varmvatten som diskuteras istället för framledning så är det ju i högsta grad beroende av hur vattenförbrukning ser ut och det lär variera stort mellan olika hushåll. I första hand är en tillräckligt stor acctank lösningen på det. Effekten för att tappa upp tex ett badkar i normal hastighet är mycket hög och det vill man nog inte lösa med att värmepumpen klarar av att producera det i realtid.
 
B
Ulltand Ulltand skrev:
Nej så fungerar det inte imo. Radiatorsystem dimensioneras efter 80/60 eller 60/40.

Bygger man nytt med värmepump väljer man alltså ett 60/40 system. Det blir precis lika många dagar som man måste köra ut 55 C med en överdimensionerad pump som en rätt dimensionerad. Det beror helt av utetemperaturen

Du kan mao inte köra ut lägre temperatur för att värmepumpen är överdimensionerat. Det man bara göra om radiatorsystemet är överdimensionerat eller om man har golvvärme.
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Jag skrev: "Krävs det 65-70c på framledningen anser jag att man bör bygga om radiatorkretsen, om man ska köra vp. Blir dyra driftkostnader i längden."

jag skrev inget om värmepumpens dimensionering i inlägget du citerade, inlägget handlade bara om radiatorkretsens dimensionering (med avseende på systemtemperatur).
 
B BSOD skrev:
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Jag skrev: "Krävs det 65-70c på framledningen anser jag att man bör bygga om radiatorkretsen, om man ska köra vp. Blir dyra driftkostnader i längden."

jag skrev inget om värmepumpens dimensionering i inlägget du citerade, inlägget handlade bara om radiatorkretsens dimensionering (med avseende på systemtemperatur).
Oki. Det kommer alltid att behövas 60 C. Men krävs det 70 vid dut så blir det bara 1,5-2 C för kallt inne. Kan man leva med det så kostar det inget. Krävs det 80 i framledning blir det 5 grader för kallt inne. Det är oftast ohållbart och raddarna måste bytas alt köra på elspets.

Till TS.
Om du kan lista ut vilken den högsta temperaturen till radiatorerna du behövt en kall vinter med elpannan är det ett bra första steg.
 
Ulltand Ulltand skrev:
¨


Om det är varmvatten som diskuteras istället för framledning så är det ju i högsta grad beroende av hur vattenförbrukning ser ut och det lär variera stort mellan olika hushåll. I första hand är en tillräckligt stor acctank lösningen på det. Effekten för att tappa upp tex ett badkar i normal hastighet är mycket hög och det vill man nog inte lösa med att värmepumpen klarar av att producera det i realtid.
Mitt badkar fylls utan problem med vattnet från beredaren i värmepumpen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Oki. Det kommer alltid att behövas 60 C. Men krävs det 70 vid dut så blir det bara 1,5-2 C för kallt inne. Kan man leva med det så kostar det inget. Krävs det 80 i framledning blir det 5 grader för kallt inne. Det är oftast ohållbart och raddarna måste bytas alt köra på elspets.

Till TS.
Om du kan lista ut vilken den högsta temperaturen till radiatorerna du behövt en kall vinter med elpannan är det ett bra första steg.
Tack för info! Mycket tacksam för alla tips från alla!
Tror min panna vid fåtal tillfällen studsat upp till 70 grader, kanske något mer. Jag är inte så känslig för temperatursvängningar och använder inte mycket varmvatten vanligtvis så egentligen borde jag kunna behålla befintliga radiatorer? Byte borde vara bäst i samband med invändig ombyggnad, eller hur? Två rör ska ju anslutas i stället för ett.
Om radiatorbyte krävs, räcker det byta ett par radiatorer till tvåvägs, måste inte alla bytas?
Arbetstank/ackumulatortank verkar vara ett sätt att lösa temperaturskillnader, men kostar och tar plats så vad jag förstår är det ingen större vinst, eller? Sett uträkning från 2016 med Pay-off på 15-19 år vid 1kr/kWh.
 
E Elitunhad skrev:
Tack för info! Mycket tacksam för alla tips från alla!
Tror min panna vid fåtal tillfällen studsat upp till 70 grader, kanske något mer. Jag är inte så känslig för temperatursvängningar och använder inte mycket varmvatten vanligtvis så egentligen borde jag kunna behålla befintliga radiatorer? Byte borde vara bäst i samband med invändig ombyggnad, eller hur? Två rör ska ju anslutas i stället för ett.
Om radiatorbyte krävs, räcker det byta ett par radiatorer till tvåvägs, måste inte alla bytas?
Arbetstank/ackumulatortank verkar vara ett sätt att lösa temperaturskillnader, men kostar och tar plats så vad jag förstår är det ingen större vinst, eller? Sett uträkning från 2016 med Pay-off på 15-19 år vid 1kr/kWh.
Då hade jag också behållit radiatorerna och köpt några små reservelement att ta fram när det blir
riktigt kall väder. Händer ju all mer sällan nuförtiden.
 
  • Gilla
Elitunhad
  • Laddar…
Osäker på vad jag ska välja nu när jag har två vitt skilda offerter med i princip samma pris jag ska betala men en med arbetskostnad på ca 30000kr och en med arbetskostnad på ca 115000kr! Hur kan samma förutsättningar skilja så mycket? Vad missar jag?

Viesmann Vitocal 222s 8 kWh
3,5-7 kWh
Mitsubishi co2 QUHZ-v40va
0,9-7,3 kWh
Som jag tolkar det blir Mitsubishin lite billigare i längden pga kan gå ned till 0,9 kWh och Viessmann funkar men är egentligen för stor för en person i hus på 107m2. Viessmann har köldmedium R410A som jag såg är på väg ut (2025) och Mitsubishi har ett mer miljövänligt alternativ.
Något annat jag missat?
 
E Elitunhad skrev:
Osäker på vad jag ska välja nu när jag har två vitt skilda offerter med i princip samma pris jag ska betala men en med arbetskostnad på ca 30000kr och en med arbetskostnad på ca 115000kr! Hur kan samma förutsättningar skilja så mycket? Vad missar jag?

Viesmann Vitocal 222s 8 kWh
3,5-7 kWh
Mitsubishi co2 QUHZ-v40va
0,9-7,3 kWh
Som jag tolkar det blir Mitsubishin lite billigare i längden pga kan gå ned till 0,9 kWh och Viessmann funkar men är egentligen för stor för en person i hus på 107m2. Viessmann har köldmedium R410A som jag såg är på väg ut (2025) och Mitsubishi har ett mer miljövänligt alternativ.
Något annat jag missat?
Tänk på att Mitsubishin är en C02-maskin. Jag har ingen erfarenhet av denna, men det kanske är lite riskabelt att pröva en ganska ny teknik när det gäller villa-värmepumpar. Det går inte att få tag i Ecodan med R32?
 
R Real-House skrev:
Tänk på att Mitsubishin är en C02-maskin. Jag har ingen erfarenhet av denna, men det kanske är lite riskabelt att pröva en ganska ny teknik när det gäller villa-värmepumpar. Det går inte att få tag i Ecodan med R32?
Tydligen är de förslag jag fått vad som kan erbjudas inom ca 6-10 månader om det leverantörerna säger stämmer…
 
E Elitunhad skrev:
Osäker på vad jag ska välja nu när jag har två vitt skilda offerter med i princip samma pris jag ska betala men en med arbetskostnad på ca 30000kr och en med arbetskostnad på ca 115000kr! Hur kan samma förutsättningar skilja så mycket? Vad missar jag?

Viesmann Vitocal 222s 8 kWh
3,5-7 kWh
Mitsubishi co2 QUHZ-v40va
0,9-7,3 kWh
Som jag tolkar det blir Mitsubishin lite billigare i längden pga kan gå ned till 0,9 kWh och Viessmann funkar men är egentligen för stor för en person i hus på 107m2. Viessmann har köldmedium R410A som jag såg är på väg ut (2025) och Mitsubishi har ett mer miljövänligt alternativ.
Något annat jag missat?

Man skulle vilja veta mer om skillnaden i arbetskostnad. Har själv inget svar men den är ju sjukt stor.

Det är iaf tekniskt bra med ett så stort arbetsområde som M erbjuder.

Jag tror CO2 är det nya svarta men som sagts inte så vanligt utanför butiksvärlden för livsmedelskyla.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man skulle vilja veta mer om skillnaden i arbetskostnad. Har själv inget svar men den är ju sjukt stor.

Det är iaf tekniskt bra med ett så stort arbetsområde som M erbjuder.

Jag tror CO2 är det nya svarta men som sagts inte så vanligt utanför butiksvärlden för livsmedelskyla.
Nibe kör med R290 , dvs propan i sina värmepumpar, så jag är inte så säker på att CO2 är det nya.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.