Jag har elpanna från 1984 och vattenburet elsystem. Tidigare har huset varit anslutet till gemensam oljetank för ca 70 kedjehus. Element med ”ettrörsystem”/seriekopplat. Huset är 107 m2, med spillvärme från eldrören i garaget. Innertemperatur 18 grader, 2 rum med vanligtvis avstängda element. Äldre kyl/frys och duschar oftast på gymmet. Förbrukar ca 17000 kWh. Elområde 4.
Fjärrvärme saknas i området och jag har ingen alternativ energikälla men ett FDAA ( föregångare till FTX) som är på 1800w. Krävs elektriker för att minska/stänga av elen i den och blir tydligen kallras då. Rekommenderad installera luft/luft för att motverka kallras men känner viktigast är byta ut elpanna!
Jag har fått offert på Viesmann Vitocal 222s.

* är detta en lagom stor luft/vatten till mitt hus/behov? Leverantör säger den är större än mitt behov men det är vad de kan leverera.
* en annan leverantör säger Viesmann har komponentproblem och rekommenderar i stället Mitsubishi co2, vilken maskin bedömer ni är enklast, minst krångel av dessa båda?
* Någon i denna grupp skrev att element behövde bytas efter installation av värmepumpen, gäller detta för mig också?
* Finns anpassningar som behöver göras i övrigt utöver installation som jag behöver stämma av med leverantören?

Tacksam för återkoppling!
 
  • Informationsblad om Värmepumpar Vitocal 222-S med tekniska specifikationer och prestandadiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bilden visar en vit luft-vatten värmepump uteenhet och inomhusenhet med numrerade komponenter och energieffektivitetsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju minsta modell 221.c04 som borde passa ganska perfekt för huset. Angående elementen beror det på vilken framledningstemperatur de behöver på vintern för att hålla ca 21 °C inne ner till DVUT, den dimensionerande vinterutetemperaturen. Väldigt bra att försöka klarlägga det innan man skaffar värmepump. Kan bli så att man måste byta ut ett antal element till större dito för att få ordning på värmen med värmepump som inte kan arbeta med så höga temperaturer som en olje- eller el-panna.
 
Sätt alltid in större panna än vad de rekommenderar. Rekommendationerna förutsätter elpatron under ett antal timmar under de kallare dagarna. Går du upp en nivå så kanske du klarar dig helt utan elpatron. Med detta årets elpriser så kommer du troligen att ha tjänati in detta redan i vinter (lite beroende på hur mycket dyrare den andra pannan är, en kompis som köpte behövde bara betala 5000kr mer för nästa nivå).

Kortfattat, de rekommenderar alltid för liten panna...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt alltid in större panna än vad de rekommenderar. Rekommendationerna förutsätter elpatron under ett antal timmar under de kallare dagarna. Går du upp en nivå så kanske du klarar dig helt utan elpatron. Med detta årets elpriser så kommer du troligen att ha tjänati in detta redan i vinter (lite beroende på hur mycket dyrare den andra pannan är, en kompis som köpte behövde bara betala 5000kr mer för nästa nivå).

Kortfattat, de rekommenderar alltid för liten panna...
Tidigare var rekommendationen att VP:n skulle stå för 80% av värmebehovet och resterande skulle elpatron ta.
Då jag satte in ny Luft/vatten i våras och sa att jag ville ha en viss storlek så sa säljaren att
"Mjo, vi har dock nu efter vintern (2021) börjat säga 100% , då extra kostnaden för en större maskin tjänas in på en el två vintrar ...."
Men det är nog många installatörer som fortfarande kör på 80% tumregeln tyvärr
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Tror också högre effekt = bättre i längden, så länge man inte överdimensionerar på tok för mycket för då får man problem med mycket start och stopp på kompressorn. Är värmepumpen lite kraftigare finns mer möjlighet att styra den smart och köra lite extra på timmat med låga elpriser, om man tänker sig timavtal i framtiden, så förutom lägre andel elpatron kan man få lägre snittkostnad för elen också.

Enrörssystem brukar vara designat för hög framtemp vilket fungerar dåligt med värmepump (dyr driftkostnad pga låg prestanda). Se till att kolla behovet av framtemp mycket noga, och överväga starkt att bygga om till två rörsystem / ev. Byta ut ett antal radiatorer.

Ett alternativ som du bör överväga om det blir för dyrt att åtgärda element och luft vatten, är att skaffa en luft luft och leva med den högre kostnaden.
 
J Josth skrev:
Finns ju minsta modell 221.c04 som borde passa ganska perfekt för huset. Angående elementen beror det på vilken framledningstemperatur de behöver på vintern för att hålla ca 21 °C inne ner till DVUT, den dimensionerande vinterutetemperaturen. Väldigt bra att försöka klarlägga det innan man skaffar värmepump. Kan bli så att man måste byta ut ett antal element till större dito för att få ordning på värmen med värmepump som inte kan arbeta med så höga temperaturer som en olje- eller el-panna.
Mindre modell fanns inte tillgänglig före årsskiftet eller senare, tyvärr
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sätt alltid in större panna än vad de rekommenderar. Rekommendationerna förutsätter elpatron under ett antal timmar under de kallare dagarna. Går du upp en nivå så kanske du klarar dig helt utan elpatron. Med detta årets elpriser så kommer du troligen att ha tjänati in detta redan i vinter (lite beroende på hur mycket dyrare den andra pannan är, en kompis som köpte behövde bara betala 5000kr mer för nästa nivå).

Kortfattat, de rekommenderar alltid för liten panna...
Tack! Har förstått att det är bra gå upp i storlek, men lämnade offerten skulle motsvara 120% enligt försäljaren…
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
E Elitunhad skrev:
Tack! Har förstått att det är bra gå upp i storlek, men lämnade offerten skulle motsvara 120% enligt försäljaren…
Bra! Det är nog lagom!
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tror också högre effekt = bättre i längden, så länge man inte överdimensionerar på tok för mycket för då får man problem med mycket start och stopp på kompressorn. Är värmepumpen lite kraftigare finns mer möjlighet att styra den smart och köra lite extra på timmat med låga elpriser, om man tänker sig timavtal i framtiden, så förutom lägre andel elpatron kan man få lägre snittkostnad för elen också.

Enrörssystem brukar vara designat för hög framtemp vilket fungerar dåligt med värmepump (dyr driftkostnad pga låg prestanda). Se till att kolla behovet av framtemp mycket noga, och överväga starkt att bygga om till två rörsystem / ev. Byta ut ett antal radiatorer.

Ett alternativ som du bör överväga om det blir för dyrt att åtgärda element och luft vatten, är att skaffa en luft luft och leva med den högre kostnaden.
Har precis haft annan leverantör här som ska lämna offert. Onödigt bygga om till tvårörsystem då element fungerar anser han. Elementen ska köras på 5/5, dvs Max och pumpen ställer man in rätt temp. Vet inte hur man får fram vilket sista elementet på enrörssystemet är, det kan man ha lägre temp på. Om man sätter lägre/olika temp i olika rum så stryper man effekten som är varmast närmast pumpen. LL ej aktuellt nu, pga prio byta gammal panna.
 
Om elementen fungerar kan man inte veta säkert om du inte själv vet att du måste köra ut över 70 C när det är som kallast. Då kommer de inte att räcka till.

Fråga. Varför skulle en överdimensionerad värmepump klara de kallaste dagarna bättre? Begränsningen ligger väl i framledningstemperaturen som inte blir högre i vilket fall? Skrämmer man upp flödet över radkretsen så att returen ökar med 10 C blir det ändå bara ca 5 C högre medeltemperaturdifferens och värmepumpen får en ogynnsam arbetspunkt.

Så vitt jag kan se kan man bara dra nytta av en större värmepump med fler eller större radiatorer.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Om elementen fungerar kan man inte veta säkert om du inte själv vet att du måste köra ut över 70 C när det är som kallast. Då kommer de inte att räcka till.

Fråga. Varför skulle en överdimensionerad värmepump klara de kallaste dagarna bättre? Begränsningen ligger väl i framledningstemperaturen som inte blir högre i vilket fall? Skrämmer man upp flödet över radkretsen så att returen ökar med 10 C blir det ändå bara ca 5 C högre medeltemperaturdifferens och värmepumpen får en ogynnsam arbetspunkt.

Så vitt jag kan se kan man bara dra nytta av en större värmepump med fler eller större radiatorer.
Problemet är i första hand, innan man ens kommer till radiatorerna, att värmepumpen drar igång elpatronen för att tillverka värmen. Det kommer att kosta massor av pengar redan vid mer normal kyla som elementen klarar av.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är i första hand, innan man ens kommer till radiatorerna, att värmepumpen drar igång elpatronen för att tillverka värmen. Det kommer att kosta massor av pengar redan vid mer normal kyla som elementen klarar av.
Det förstår jag inte. Värmepumpen dimensioneras för ett flöde och en framledningstepetarur och ett temperaturfall. Det kan inte bli bättra av att överdimensionera den med befintligt flöde, bara sämre med en massa start och stopp. Och ökar du flödet i befintligt system så ökar returtemperaturen, inte heller bra,
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det förstår jag inte. Värmepumpen dimensioneras för ett flöde och en framledningstepetarur och ett temperaturfall. Det kan inte bli bättra av att överdimensionera den med befintligt flöde, bara sämre med en massa start och stopp. Och ökar du flödet i befintligt system så ökar returtemperaturen, inte heller bra,
Problemet är att denna dimensioneringen oftast görs med 20% elpatron (se inlägg #4). Det var smart så länge elen inte var så dyr. Man kan göra systemet trögare för att inte få så många start/stopp. I mitt hus så gör jag detta med extern påverkan (styr systemet av/på från sidan)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att denna dimensioneringen oftast görs med 20% elpatron (se inlägg #4). Det var smart så länge elen inte var så dyr. Man kan göra systemet trögare för att inte få så många start/stopp. I mitt hus så gör jag detta med extern påverkan (styr systemet av/på från sidan)
Jag skulle säga att anledning till att man ofta dimensionerar till 80 % beror på att man inte kan få ut högre framledningstemperatur än 65 %. Då måste man ta resten på värmepatron alternativt byta ut radiatorerna så att 65 C räcker. Då kan man också välja en större värmepump som tar hela lasten/flödet.

Att bara överdimensionera värmepumpen mot ett givet system ger bara nackdelar imo.
 
B
Krävs det 65-70c på framledningen anser jag att man bör bygga om radiatorkretsen, om man ska köra vp. Blir dyra driftkostnader i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.