P
helt klart ska man ha stora marginaler om man vill köpa hus idag och ha möjlighet till bra läs billig eller åtminstone överkomlig värme är viktigt idag. dock så kommer ju inte hyrorna i bostadsrätter och hyresrätter stå still med dessa prisökningar på allt så allt är ju en helhet..

vi kommer ju få se stora ökningar av dom billigare värmeslagen som ved eldning osv så länge vi har elpriser som blir svindyrt när alla med värmepumpar och bergvärmepumpar värmer med stora mängder ström och dom elslagen det satsats mest på sista åren ger dåligt med ström.

själv har jag precis köpt hus för att själv bo i igen och där är det välfungerande vedkamin och luft luftvärmepump och med lite spetsvärme från el element vid behov och när man inte kan eller vill elda. men med dagens elpriser så eldar man dagligen för att hålla ner värmekostnaden.. men jag har gett taxeringsvärdet för det huset så kan kosta på lite framöver men tvivlar lite om vattenburen värme är värd kostnaden just nu.. bergvärme är ju inte tillräckligt billigt när elpatroner behöver stå för spetsvärme på vinterns kallare dagar..

jag tror största misstaget folk gör är att köpa så jäkla stora hus , ofta verkar folk ska ha 170-200 kvadratmeter boyta plus och ofta är man 2-3-4 st i familjen sen gnäller man att det är dyrt att värma upp. helst med nån hopplös gammal 70 tals konstruktion där värmen läcker som ett såll..personligen har jag svårt att se hur folk kan tycka att det är värt det att lägga en så stor del av hushållets inkomst på att bara bo och räkningar och sen när dom ska ha semester så har man knappt råd med nåt för man bor långt över sin paygrade.. mest för att bräcka vännerna... ta en seriös fundering på hur stor boyta som man egentligen behöver och inse att det kostar pengar med dagens räntor och priser att bo stort och fint..
 
  • Gilla
Kaja123 och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
men tvivlar lite om vattenburen värme är värd kostnaden just nu.. bergvärme är ju inte tillräckligt billigt när elpatroner behöver stå för spetsvärme på vinterns kallare dagar..
Installerar du nytt idag så dimensionerar du såklart anläggningen för att aldrig behöva spetsvärma med elpatron.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det för årsförbrukning av el på det förstnämnda huset, med LLVP och direkt-el? Är huset hyfsat isolerat behöver det inte vara totalkatastrof. Till en kostnad av ~25 000 kr kan du låta installera en LLVP till, för att slippa ha så mycket tillskott av direkt-el. Ett hus på 170 kvadratmeter är nog svårt att värma med enbart en värmepump.
Eftersom jag har för mig att du bor i Götaland, går det att få en rimlig elförbrukning om man värmer med LLVP.

Det andra huset, ja, byta tak är en hel del jobb, men inte raketforskning (om det inte är en massa takkupor, vinklar, valmning och skit). Du kanske inte kan lägga tak just nu, men du kan väl lära dig!?
Hon hade en förbrukning på 14 000 om året
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D
H Hammarspik skrev:
Hon hade en förbrukning på 14 000 om året
14 000 kWh el totalt på ett år? Inklusive hushållsel?
Låter rätt OK tycker jag. Ofta räknar man med att ett hushåll gör av med 5000 kWh, vilket skulle innebära att uppvärmningen bara är 9000 kWh för ett hus på 170 m2. 5000 kWh är såklart en schablon och vi själva ligger en bra bit under det, men storlekordningen är inte helt tokig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O
H Hammarspik skrev:
Hon hade en förbrukning på 14 000 om året
Fråga också vilken temperatur hon då haft. Annars kan du få en obehaglig överraskning när du flyttar in och fläskar på med 24 grader i hela huset.

Det ska i allmänhet bli intressant hur mäklare i framtiden väljer att skriva ut förbrukningen av hus och hur vida någon form av medeltemperatur ska stå med i annonsen.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Fråga också vilken temperatur hon då haft. Annars kan du få en obehaglig överraskning när du flyttar in och fläskar på med 24 grader i hela huset.

Det ska i allmänhet bli intressant hur mäklare i framtiden väljer att skriva ut förbrukningen av hus och hur vida någon form av medeltemperatur ska stå med i annonsen.
hon hade normal temperatur sa mäklaren. Men sånt går aldrig att lita på. Står 16 000 kr i uppvärmningskostnad men det kan knappast stämma. Borde ha varit på 2 månader typ på vintern när elen var jätte dyr
 
O
H Hammarspik skrev:
hon hade normal temperatur sa mäklaren. Men sånt går aldrig att lita på. Står 16 000 kr i uppvärmningskostnad men det kan knappast stämma. Borde ha varit på 2 månader typ på vintern när elen var jätte dyr
Precis, vad är normal temperatur 2023? 18 grader?

Sen gällande kostnaden är det ju viktigare att få fram vilken kr/kWh de räknat på då. Hon kan ju haft ett fastpris på 30-40 öre, det vet man ju aldrig.

Vill du köpa huset (magen vet när man vill ha ett hus) så ställ frågor innan så du vet vad som väntar dig. Då är det lättare att undvika dyra överraskningar.
 
  • Gilla
Malin Tauholm och 1 till
  • Laddar…
Excel
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
Köpte själv ett hus med direktel för 10 år sedan. Konverterade till bergvärme och vattenburen värme. Betalade sig på 6 år. Gick från 45.000 kWh till 10.000 kWh.

Har nu investerat i solceller som producerar 15.000 kWh per år, så nu bor jag i en sedelpress.

Köp huset och lägg 400k på solceller och bergvärme så kan du luta dig tillbaka och njuta av tillvaron utan att lägga hundratusentals kronor på elräkningar (ja de blir så mycket om du lägger ihop det över tid)

Och lyssna inte på de som förordar luft/luft, det är bara skit och blir aldrig bra i längden och över tid. Dessutom stiger huset i värde med investeringen jag tipsar om så banken kanske ställer upp här.

Borra djupt minst 1 meter per kvadratmeter yta, då har du framtidssäkrat om du byter till en effektivare pump i framtiden.
 
  • Älska
  • Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Köpte själv ett hus med direktel för 10 år sedan. Konverterade till bergvärme och vattenburen värme. Betalade sig på 6 år. Gick från 45.000 kWh till 10.000 kWh.

Har nu investerat i solceller som producerar 15.000 kWh per år, så nu bor jag i en sedelpress.

Köp huset och lägg 400k på solceller och bergvärme så kan du luta dig tillbaka och njuta av tillvaron utan att lägga hundratusentals kronor på elräkningar (ja de blir så mycket om du lägger ihop det över tid)

Och lyssna inte på de som förordar luft/luft, det är bara skit och blir aldrig bra i längden och över tid. Dessutom stiger huset i värde med investeringen jag tipsar om så banken kanske ställer upp här.

Borra djupt minst 1 meter per kvadratmeter yta, då har du framtidssäkrat om du byter till en effektivare pump i framtiden.
400k räcker väl knappast till solceller och bergvärme, lagom till en av dem i dagens prisläge
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om luftvärmepumpen täcker alla rum så är ju el-radiatorerna bara backup. I mitt hus har elförbrukningen gått ner väldigt sedan jag kompletterade med luftvärmepump från enbart el-radiatorer. En nackdel är ju dock att llvp kräver separat varmvattenberedare, men sen finns ju fördelarna att du får kyla och avfuktning på sommaren. Håller inte med om Cerbs inlägg ovan om att det väsnas, men jag misstänker att det kan skilja sig från installation till installation. Sitter utedelen monterad på väggen kan du ju få stomljud, det skulle driva mig till vansinne.

Som andra skrivit bör du räkna med kostnader när du har ett hus. Saker går sönder och oväntade kostnader dyker upp emellanåt. Dessutom relativt troligt att räntorna går upp…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hon hade en förbrukning på 14 000 om året
Det är absolut inte så farligt för ett hus på 170 kvadratmeter.
Som sagt kommer du ner ytterligare i förbrukning om du låter installera en LLVP till. Med en klok placering efter planlösningen kan du antagligen fimpa majoriteten av elradiatorerna helt. Och så kan du ha det svalt och skönt inne under varma sommardagar!

Är huset intressant i övrigt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Köpte själv ett hus med direktel för 10 år sedan. Konverterade till bergvärme och vattenburen värme. Betalade sig på 6 år. Gick från 45.000 kWh till 10.000 kWh.

Har nu investerat i solceller som producerar 15.000 kWh per år, så nu bor jag i en sedelpress.

Köp huset och lägg 400k på solceller och bergvärme så kan du luta dig tillbaka och njuta av tillvaron utan att lägga hundratusentals kronor på elräkningar (ja de blir så mycket om du lägger ihop det över tid)

Och lyssna inte på de som förordar luft/luft, det är bara skit och blir aldrig bra i längden och över tid. Dessutom stiger huset i värde med investeringen jag tipsar om så banken kanske ställer upp här.

Borra djupt minst 1 meter per kvadratmeter yta, då har du framtidssäkrat om du byter till en effektivare pump i framtiden.
Du har helt annorlunda förutsättningar än TS. Hon beskriver en elförbrukning på 14 000 kWh/år för huset hon funderar på att köpa. Att sätta in vattenburen värme, borra för bergvärme och köpa en dyr bergvärmepump med absurt lång leveranstid, är ett mycket kostsamt sätt att sänka elförbrukningen med några tusen kWh om året.
Att lägga ~25 000 kr på en LLVP till, ger betydligt mer energibesparing per satsad krona. "Bara skit?" Det får stå för dig.

Känner du många som fått låna upp flera hundra tusen på sitt nyköpta hus för att skaffa nytt värmesystem i nuvarande marknadsläge? Är dessa personer dessutom ensamstående föräldrar, som TS?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Excel
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har helt annorlunda förutsättningar än TS. Hon beskriver en elförbrukning på 14 000 kWh/år för huset hon funderar på att köpa. Att sätta in vattenburen värme, borra för bergvärme och köpa en dyr bergvärmepump med absurt lång leveranstid, är ett mycket kostsamt sätt att sänka elförbrukningen med några tusen kWh om året.
Att lägga ~25 000 kr på en LLVP till, ger betydligt mer energibesparing per satsad krona. "Bara skit?" Det får stå för dig.

Känner du många som fått låna upp flera hundra tusen på sitt nyköpta hus för att skaffa nytt värmesystem i nuvarande marknadsläge? Är dessa personer dessutom ensamstående föräldrar, som TS?
Jo jag känner flera som lånat upp för att investara i bergvärme, så ”ja”. Låter spontant lite lågt med 14.000 kWh på 170 kvm, kanske tidigare ägara stängt av elementen och undvika att duscha?

Är man ensamstående och tjänar dåligt skulle jag inte rekommendera att köpa ett 170 kwm med direktverkade el. Känns väldigt riskfyllt och elpriset är minst sagt osäkert…

TS borde köpa ett hus med bättre förutsättningar där kostnaderna kan hållas låga över tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
C Cerb skrev:
Installerar du nytt idag så dimensionerar du såklart anläggningen för att aldrig behöva spetsvärma med elpatron.
Det är ju så att alla markvärme , sjövärme bergvärme pumpar så dimensionerar man för att spetsvärma med elpatron. sen beroende på hur djupt hål hur stor pump och hur stort och välisolerat hus så kan olika dimensioneringar ge allt från att spetsvärme från elpatron behövs från 5 plusgrader till att den behövs först vid -15 men man har även legionella kontroll genom att elpatron behövs för att tvinga upp temperaturen så all legionella dör i beredaren.. så "alla" bergvärmepumpar har elpatroner och när det blir kallt ute så behöver "alla" tillskottsvärme från elpatroner för att klara av att hålla värmen i sina hus.

Så även anläggningar som byggs idag så är det väldigt väldigt ovanligt med att man dimensionerar så man aldrig behöver elpatronen då tekniken inte riktigt klarar av det , även om man skärpt sig och förstått att lite större pumpar blir snabbt lönsamt idag med högre elpriser än vi haft bakåt i tiden

jag har vart med och satt ihop några anläggningar där man kör pelletsbrännare som spetsvärme nu när elen är dyr men det är ju oftast där kunden hade dessa grejer innan och sen skaffat bergvärme men elpatronen används fortfarande för legionella kontroll. några av dom kan även elda med ved för spetsvärme
 
Excel Excel skrev:
Jo jag känner flera som lånat upp för att investara i bergvärme, så ”ja”.
I nuvarande marknadsläge, med sjunkande fastighetspriser, stigande räntor och lågkonjunktur för dörren?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.