H Hybro skrev:
Lite OT, men jag ser ju att kostnader disskuteras.

Eldar med ved. Kostar mig ca 5500 kr/år. Och någon veckas arbete. Det är allt

Rätt mysigt faktisk när man ser flammorna dansa i ugnen.
Någon veckas arbete, så typ arbete värt 20-30kSEK extra :sweat:
 
Stora sparade pengar för en helt vanlig lågavlönad lönearbetare, numer pensionär.

Ett sätt för oss att klara av kommande ränte- och elenergiökningar.
För det räknar väl alla med?

Å, så luktar det gott.


- Har direktel i hela kåken (bodelen).

Använd endast när vi lämnat huset några dagar på vintern. Kanske vid 20 tillfällen sedan 2003.

- Motorsåg, vedklyv och i dagarna köp av en begagnad Vedtransportör. Är väl de fasta kostnaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Köpte själv ett hus med direktel för 10 år sedan. Konverterade till bergvärme och vattenburen värme. Betalade sig på 6 år. Gick från 45.000 kWh till 10.000 kWh.

Har nu investerat i solceller som producerar 15.000 kWh per år, så nu bor jag i en sedelpress.

Köp huset och lägg 400k på solceller och bergvärme så kan du luta dig tillbaka och njuta av tillvaron utan att lägga hundratusentals kronor på elräkningar (ja de blir så mycket om du lägger ihop det över tid)

Och lyssna inte på de som förordar luft/luft, det är bara skit och blir aldrig bra i längden och över tid. Dessutom stiger huset i värde med investeringen jag tipsar om så banken kanske ställer upp här.

Borra djupt minst 1 meter per kvadratmeter yta, då har du framtidssäkrat om du byter till en effektivare pump i framtiden.
Vad är problemet med luft/luft? Bara skit? Vi har gått från 16500 till 8000kwh/år med en enda luft/luft för 28000:-. Den avbetalningstiden är betydligt mindre än 6 år.

AC på sommaren också. Lycka till med det med din bergvärme för en förmögenhet.
 
  • Gilla
Rooney och 2 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Vad är problemet med luft/luft? Bara skit? Vi har gått från 16500 till 8000kwh/år med en enda luft/luft för 28000:-. Den avbetalningstiden är betydligt mindre än 6 år.

AC på sommaren också. Lycka till med det med din bergvärme för en förmögenhet.
No offence, men ni hade kunnat gå från 16500kWh till 6000kWh utan att installera en llvp också, bara att sänka värmen rejält.

Dvs siffrorna säger inget om hur bra något fungerar utan att också jämföra värmekomforten och förbrukningen för en viss mängd värme och varmvatten.
 
C Cerb skrev:
No offence, men ni hade kunnat gå från 16500kWh till 6000kWh utan att installera en llvp också, bara att sänka värmen rejält.

Dvs siffrorna säger inget om hur bra något fungerar utan att också jämföra värmekomforten och förbrukningen för en viss mängd värme och varmvatten.
C Cerb skrev:
No offence, men ni hade kunnat gå från 16500kWh till 6000kWh utan att installera en llvp också, bara att sänka värmen rejält.

Dvs siffrorna säger inget om hur bra något fungerar utan att också jämföra värmekomforten och förbrukningen för en viss mängd värme och varmvatten.
Det kanske han också gjorde, som gick från 45000 till 10000?

Btw har vi ca 20 grader på nedervåningen och 22 på övervåningen.

Jag menar inte att bergvärme är dåligt. Hade gärna haft bergvärme. Men skulle aldrig betala för det i mitt radhus.

Hade jag haft bergvärme och ingen llvp så hade jag nog satt in en llvp ändå, bara för AC på sommaren.

Jämför man kostnad för vad man får, så tycker jag en llvp slår allt annat.
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Det kanske han också gjorde, som gick från 45000 till 10000?

Btw har vi ca 20 grader på nedervåningen och 22 på övervåningen.

Jag menar inte att bergvärme är dåligt. Hade gärna haft bergvärme. Men skulle aldrig betala för det i mitt radhus.

Hade jag haft bergvärme och ingen llvp så hade jag nog satt in en llvp ändå, bara för AC på sommaren.

Jämför man kostnad för vad man får, så tycker jag en llvp slår allt annat.
Precis, siffror säger inget om värmekomfort.
Så att någon som har haft llvp och nu bergvärme tycker att llvp är kass jämförelsevis är inte jättekonstigt.

komforten är verkligen på en helt annan nivå, där kommer inte en llvp i närheten. Verken i jämnhet av temperatur i bostaden eller ljudnivåer. Sen om man uppskattar den så pass att det är värt 150K extra eller inte är upp till var och en.

Har man bergvärme så installerar man frikyla. Något annat är hål i huvudet. Frikyla ger iprincip gratis kyla på sommaren, vilket inte en llvp är i närheten av.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Precis, siffror säger inget om värmekomfort.
Så att någon som har haft llvp och nu bergvärme tycker att llvp är kass jämförelsevis är inte jättekonstigt.

komforten är verkligen på en helt annan nivå, där kommer inte en llvp i närheten. Verken i jämnhet av temperatur i bostaden eller ljudnivåer. Sen om man uppskattar den så pass att det är värt 150K extra eller inte är upp till var och en.

Har man bergvärme så installerar man frikyla. Något annat är hål i huvudet. Frikyla ger iprincip gratis kyla på sommaren, vilket inte en llvp är i närheten av.
Vi hör bara fläkten när vi är i närheten av trappen, vilket vi inte är så ofta. Kör på läge 2/5 och då sprider det sig till hela huset.

Avfuktar bergvärmen också?
 
L micke880 skrev:
Vi hör bara fläkten när vi är i närheten av trappen, vilket vi inte är så ofta. Kör på läge 2/5 och då sprider det sig till hela huset.

Avfuktar bergvärmen också?
Frikyla avfuktar även luften på sommaren på samma vis som en llvp, men drar en promille av strömen.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Excel
L micke880 skrev:
Vad är problemet med luft/luft? Bara skit? Vi har gått från 16500 till 8000kwh/år med en enda luft/luft för 28000:-. Den avbetalningstiden är betydligt mindre än 6 år.

AC på sommaren också. Lycka till med det med din bergvärme för en förmögenhet.
Tack, Den betalade av sig för många år sedan.
 
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
Luft/luft funkar väl bra?
Har själv luft:vatten (Nibe) som funkat i 18 år men, den kan nog räknas som i livets slutskede. Kostade ca 80.000 då att få in. Köpte från nätet själv och lejde en bra firma. Vatten värme är ju bra men undrar om det är värt det? Luft/luft funkar ju bra nuförtiden fast, du behöver ju en tillsatsvärme vid riktigt kalla dagar. Kanske sätta in en pelletskamin?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
14000kWh är inte så farligt. Köp huset, slopa tankarna att konvertera till vattenburet för 500-600K SEK och sätt in en rejäl värmelagrande täljstenskamin för en bråkdel av pengarna istället.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Någon veckas arbete, så typ arbete värt 20-30kSEK extra :sweat:
Bättre med gratis ved än att betala dyra pengar för ett gymkort;)
 
S SueCia skrev:
Alla är så jäkla överens om att det blir lågkonjuktur att jag inte tror det kommer hända.

Alla var helt överens om att det skulle bli årtusendets lågkonjuktur när lockdowns startade i pandemin också...
Den är redan här!
 
  • Gilla
Kaptenz och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att lyckas få en låg elräkning trotts stor yta är inte detsamma som god värmekomfort.

Jag värmde 241kvm med 1 llvp under hösten/vintern medans jag gjorde installation av vattenburet och väntade på borrning. Förbrukade 12041kWh under 2022, men det var ju svinkallt så fort det var under 0 ute och man frös ihjäl om man ens tänkte på att stänga en dörr.
Därför har man 2 llvp hahaha
 
H Husärlivet skrev:
Därför har man 2 llvp hahaha
Det förändrar väl precis 0 av min poäng?

Du kan ha 1000 luftvärmepumpar och presentera förbrukningen utan att det säger ett dyft om värmekomforten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.