Överraskningar är ordet. Överallt vi öppnat i vårt 20talshus har vi sagt "oj". När vi skulle sätta klinkers i källaren fick vi byta golvbrunnar för de var för gamla. Då visade det sig att hela avloppssystemet i gjutjärn var sönderrostat. Den sommaren spenderade vi i källaren...
 
  • Gilla
-AKS-
  • Laddar…
P pyamassnickaren skrev:
Överraskningar är ordet. Överallt vi öppnat i vårt 20talshus har vi sagt "oj". När vi skulle sätta klinkers i källaren fick vi byta golvbrunnar för de var för gamla. Då visade det sig att hela avloppssystemet i gjutjärn var sönderrostat. Den sommaren spenderade vi i källaren...
Just detta jag är rädd för! Vi bor idag i nyproduktion, och även vår tidigare bostad var nyproduktion. Känns läskigt att flytta till gammalt. Låter inte som du rekommenderar det?

Vad kostar det att byta avloppssystem ca?
 
useless useless skrev:
Nej, det är en överlåtelsebesiktning. Eftersom det är ett gammalt hus med stort renoveringsbehov så faller alla eventuella 'dolda fel' och liknande som säljaren eventuellt kan vara ansvarig för, så det är bortkastade pengar.
Du behöver göra en genomgång med en kompetent byggare som kan berätta vilka åtgärder som behöver prioriteras och vad saker kostar i tid och pengar.
Tack! Det ska vi göra i så fall!
 
K KungAnka skrev:
Vår snickare vi tog in var gratis eftersom han visste att de skulle ge jobb. Men det var jag som skrev protokollet och han har givetvis ingen försäkring om han skulle ha missat något. Ta med egen penna och papper och var beredd med kameran, det en besiktningsman säger är en sak, det som kommer i protokollet en annan, han kan ju exempelvis säga vad det kostar att byta stammar, muntligt, men han vill inte ha det i besiktnings protokoll som ju ska vara garanti på.
Jättebra tips, tack!
 
O Oskat skrev:
Just detta jag är rädd för! Vi bor idag i nyproduktion, och även vår tidigare bostad var nyproduktion. Känns läskigt att flytta till gammalt. Låter inte som du rekommenderar det?

Vad kostar det att byta avloppssystem ca?
Jag rekommenderar det varmt. Vi bor i världens finaste hus. Det krävs tålamod. Vet inte vad det kostade, det beror på hur mycket du gör själv. En bra rörmokare är en av dina nya bästa vänner.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är en överlåtelsebesiktning. Eftersom det är ett gammalt hus med stort renoveringsbehov så faller alla eventuella 'dolda fel' och liknande som säljaren eventuellt kan vara ansvarig för, så det är bortkastade pengar.
Du behöver göra en genomgång med en kompetent byggare som kan berätta vilka åtgärder som behöver prioriteras och vad saker kostar i tid och pengar.
Bortkastade pengar är väl inte säkert att det är. Jag har ganska bra koll själv men mina ord hade vägt lätt jämfört med ett besiktningsprotokoll. En duktig oberoende besiktare går igenom huset metodiskt och protokollför vilket kanske inte snickaren gör. Tack vare besiktningen kunde vi få skadedjursangreppen som jag själv missade kontrollerade också.
 
Vadå för skadedjursangrepp? :surprised:
 
O Oskat skrev:
Just detta jag är rädd för! Vi bor idag i nyproduktion, och även vår tidigare bostad var nyproduktion. Känns läskigt att flytta till gammalt. Låter inte som du rekommenderar det?

Vad kostar det att byta avloppssystem ca?
Enligt mig själv så började "förfallet" för husbyggandet efter 20-talet. Blåbetong, asbest, sämre virke, billigare byggmetoder osv. osv. Visst finns det vissa nackdelar med gamla hus. El och VA behöver bytas. Målarfärg kan innehålla bly. Isolering och ventilation undermålig. Men fördelarna överväger, tycker jag. Det går att reparera det mesta och inte minst är "charmfaktorn" med alla snickerier en viktig del.
 
O Oskat skrev:
Vadå för skadedjursangrepp? :surprised:
Vissa delar av landet har t.ex husbock.
 
O Oskat skrev:
I mina öron låter "asbest i ventilationskanaler" som att asbestdamm kan spridas ut i luften hemma genom dessa?

Vi kommer ju riva golv, och eventuellt också väggar. Därav min oro för asbest.
Nej, asbesten är ju bunden i materialet. Så länge du inte river, sågar eller slipar i det så är det inga bekymmer. Släpp asbestoron och fokusera på saker som faktiskt kan vara allvarliga såsom elsystemet, vatten, avlopp och värmesystem exempelvis. Du frågade hur "alla andra" gör. Svaret är att de inte bekymrar sig för mycket. Med tanke på hur utbrett asbest varit under några decennier så borde man ju se en oerhört dödlighet om man ska tro alla som är livrädda för det. Bara man identifierar vart man eventuellt har asbest och hanterar det på korrekt sätt så är det inga som helst problem. Kan vara lite hårt att säga men släpp det nu.

Men tanke på din oro och tvekan så är det ju frågan om du ö.h.t. ska köpa ett begagnat hus.

Att ha ett äldre hus, oavsett om det är från 1800-talet eller 70-talet, innebär att man regelbundet måste underhålla sitt hus och det innebär oftast en hel del arbete.
 
  • Gilla
Vindstilla85
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Enligt mig själv så började "förfallet" för husbyggandet efter 20-talet. Blåbetong, asbest, sämre virke, billigare byggmetoder osv. osv. Visst finns det vissa nackdelar med gamla hus. El och VA behöver bytas. Målarfärg kan innehålla bly. Isolering och ventilation undermålig. Men fördelarna överväger, tycker jag. Det går att reparera det mesta och inte minst är "charmfaktorn" med alla snickerier en viktig del.
Ja, och det är väl radon och asbest jag är mest orolig över, särskilt då vi har småbarn som vi inte vill ska bli utsatta för detta! Jag vet inte riktigt hur man ska bete sig då vi ju i så fall kommer riva och renovera en hel del i huset. Man vill ju inte börja riva för att sen upptäcka att OJ HÄR VAR DET VISST ASBEST!
 
Ett gammalt hus är karaktärsdanande brukar min moder säga.

Det är, och kommer att förbli ett hus från 20-talet. Frågan är om det är det ni vill ha?

Självklart är det stressande när det rinner in vatten genom taket. (det enda rinnande vattnet i det huset iof :crysmile:
) Jag har älskat alla mina gamla hus. Med de skavanker de kan ha.

Just nu har jag ett nytt hus och ett gammalt. Det nya huset har ingen själ men det gamla är alldeles, alldeles underbart. :rofl: Fast att det saknas vatten och avlopp inne och att vi värmer upp det med köksspisen och en luftvärmepump. Trots att trämasken gnager lite här och där och trots att jag inte riktigt vet vad förre ägaren ev tilläggsisolerade med lite här och där och att elen är gammal.:p

Jag är inte helt säker på att ni har funderat på vad ni har som mål och syfte med ett hus. Det känns som att den oro du redan känner bara genom att tänka på vad som kan hända kan leda till utbrändhet och havererat förhållande.

Har du tittat på byggnadsvårdsforum och läst böcker om byggnadsvård? Om inte så gör det. Man förvaltar ett gammalt hus med kulturmiljövärde, inte äger.

Lycka till!
 
  • Gilla
Vindstilla85 och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Nej, asbesten är ju bunden i materialet. Så länge du inte river, sågar eller slipar i det så är det inga bekymmer. Släpp asbestoron och fokusera på saker som faktiskt kan vara allvarliga såsom elsystemet, vatten, avlopp och värmesystem exempelvis. Du frågade hur "alla andra" gör. Svaret är att de inte bekymrar sig för mycket. Med tanke på hur utbrett asbest varit under några decennier så borde man ju se en oerhört dödlighet om man ska tro alla som är livrädda för det. Bara man identifierar vart man eventuellt har asbest och hanterar det på korrekt sätt så är det inga som helst problem. Kan vara lite hårt att säga men släpp det nu.

Men tanke på din oro och tvekan så är det ju frågan om du ö.h.t. ska köpa ett begagnat hus.

Att ha ett äldre hus, oavsett om det är från 1800-talet eller 70-talet, innebär att man regelbundet måste underhålla sitt hus och det innebär oftast en hel del arbete.
Ja du har rätt, jag är en orolig själ som oroar mig mer än nödvändigt många gånger! Särskilt om det är något som är främmande för mig, som jag inte har bra koll på liksom. Det är kanske därför jag hakat upp mig på just asbest, för läser man i forum och internet så får man nästan intrycket av att man dör på fläcken om man råkar få i sig ämnet. Jag som inte har kännedom eller kunskap blir ju såklart då rädd. Det är det jag försöker bena ut här; vad är sant, vad är rimlig oro och vad är obefogat? Jag vill inte fatta beslut baserade på rädsla pga okunskap.
 
Jag är mer orolig för radon. Det påverkas man ju av hela tiden medans asbest möjligen är ett problem vid något enstaka tillfälle. River man ut asbest på ett kontrollerat sätt så är det sällan något problem över huvud taget. T ex bär ut eternitkanaler hela istället för att sätta tigersågen i dom... Det är ju inte så att asbest är någon gas eller strålning som konstant avges ifrån ett asbesthaltigt material, utan är fibrerna bundna i cement, lim, etc så sitter dom där dom sitter.
 
Nu kanske jag skapar mer oro men det finns många (nya och gamla) kemikalier i vår omgivning vars långtidseffekter är skadliga (och i många fall oklara). Till exempel ftalater.
Dessa är i synnerhet dåliga för barn. Så ska man tänka på barnen så vill jag påstå att ett nyproducerat hus kan innehålla mer "dåligheter" i luften än ett gammalt, från plastmattor, spackel, färg, plaster, lim etc.
Så, som någon sa, om man bara fokuserar på asbest så har man nog inte hela bilden klar för sig.
 
  • Gilla
Vindstilla85 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.