j.erkers
Köpte hus 91. Vi var två par på visningen och var säkert där i "femton minuter - en kvart" Vi hade ingen aning om vi hade råd eller inte. Åkte från visningen till mormor på fika och därifrån till mäklaren för att räkna på ekonomin. Såg ut som om vi skulle klara av det så vi tittade på varandra och sa "Vi tar det!" Två - tre timmar från att vi klev in i det första huset vi varit på visning på (tillika det första hus vi ens funderat på) till beslutet att köpa ett trettio år gammalt hus. Besiktning? Inte annat än att svärfar var med på visningen (och han var ärligt talat inte till mycket hjälp...)

Lärdomar av detta? Nästa gång jag köper hus ska jag ta med en spade och en kompass! Spaden för att kolla jordmånen (vi har ca 5-10 cm matjord ovanpå lera) och kompassen för att kontrollera åt vilket håll uteplatsen ligger (vår ligger i syd-ost). Annars är jag nöjd - jag bor ju kvar om än med en annan kvinna vid min sida.

Om vi hade planerat husköpet bättre än inte alls så hade jag, med den erfarenhet som 27 år i hus givit mig, gärna haft:
- Bättre jord.
- Uteplats mot väst.
- Större garage.
- Sjöutsikt / sjötomt.
- Stort kök.
- Källare (har nu)
-...
... och säkert fortfarande bott i lägenhet innan jag hittat allt jag vill ha. Tur jag har det jag behöver...
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Skulle köpa hus 83-84, var på en antal snabba och korta visningar och kom fram till att ett gammalt hus inte var något för för mig,
Så vi köpte ett påbörjat renoveringsobjekt där paret blivit ovänner under renoveringen, 1000 kvm tomt med påbörjad renovering av ett lertegelhus, sålde det som gick att sälja, takpannor + fönster, resten revs och vi byggde nytt, ett Österlens 1 plans vinkel, så fick man allt direkt vad man ville ha. Bodde där i 23 år.
 
Jag har ännu inte köpt något hus..... men efter att ha arbetat på renoveringar och sett vad som kan dölja sig i ett hus med fina ytskikt och efter att ha sett hur besiktningsprotokoll och planering och verklighet kan vara tre helt olika saker skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa någonting som jag inte har haft en halv dag på mig att granska.

Enda fastigheten som jag har köpt var en bit skog...... och jag satsade ungefär två halva dagar på att gå igenom allt och bedöma hur träden mår och hur de växer och hur mycket skogsbete som har förekommit och hur dikena var i skick och vilka rutter som är möjliga för körvägar och exakt var råarna går. Trots att det var ett skifte som jag redan kände till efter att ha gått regelbundet på en stig rakt igenom det ända sedan jag lärde mig gå.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Köpte hus 91. Vi var två par på visningen och var säkert där i "femton minuter - en kvart" Vi hade ingen aning om vi hade råd eller inte. Åkte från visningen till mormor på fika och därifrån till mäklaren för att räkna på ekonomin. Såg ut som om vi skulle klara av det så vi tittade på varandra och sa "Vi tar det!" Två - tre timmar från att vi klev in i det första huset vi varit på visning på (tillika det första hus vi ens funderat på) till beslutet att köpa ett trettio år gammalt hus. Besiktning? Inte annat än att svärfar var med på visningen (och han var ärligt talat inte till mycket hjälp...)

Lärdomar av detta? Nästa gång jag köper hus ska jag ta med en spade och en kompass! Spaden för att kolla jordmånen (vi har ca 5-10 cm matjord ovanpå lera) och kompassen för att kontrollera åt vilket håll uteplatsen ligger (vår ligger i syd-ost). Annars är jag nöjd - jag bor ju kvar om än med en annan kvinna vid min sida.

Om vi hade planerat husköpet bättre än inte alls så hade jag, med den erfarenhet som 27 år i hus givit mig, gärna haft:
- Bättre jord.
- Uteplats mot väst.
- Större garage.
- Sjöutsikt / sjötomt.
- Stort kök.
- Källare (har nu)
-...
... och säkert fortfarande bott i lägenhet innan jag hittat allt jag vill ha. Tur jag har det jag behöver...
Mycket bra inlägg.
 
Man känner direkt om läget är rätt och bestämmer sig då på nån minut. Då är husets skick mindre viktigt, tvärtom vill man inte ha för mycket info som riskerar att förstöra det positiva intrycket. :rofl:
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med egentligen, men vi sållade kraftigt på internet, sen när vi väl tittade på huset vi senare köpte hade jag bestämt mig innan vi ens hade sett övervåningen. Det här huset tar vi sa jag när vi kollade på badrummet nere. Och vi har inte ångrat oss. Gällande svagheter och kommande kostnader tycker jag att jag får en bättre överblick i beskrivningen så länge man inte ser direkta felaktigheter på plats. Där kan man i lugn och ro läsa hur gammalt taket är, om det finns intyg på våtrum etc. Visningen är mer för att se om huset känns bra. Det har hänt att jag har vänt i dörren och sagt att huset är skräp efter att ha sett hallen i stort sett. Magkänslan är nog inte att förakta och jag tror att första intrycket är viktigt gällande unkna dofter och liknande som man kanske vänjer sig vid.
 
Sen måste jag nog tillägga att jag tror att det finns en risk att man hänger upp sig på småsaker, köper man hus för flera miljoner så är fel som kostar mindre än 100 000 egentligen inte intressanta så länge det inte är flera.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Klarade inte av att köpa begagnat hus, är byggnadsingenjör och har arbetat med att bygga hus i 15 år, helt enkelt för dyrt i Sthlm i förhållande till vad man får, och allvarligt talat var det katastrof hur folk budade på rena skräckobjekt. Kanske är jag för snål eller feg...
Bor i lägenhet i veckorna och byggde eget hus på landet som vi är i på helgerna... :)
 
Martin_B
Buildgates stig-helmer skrev:
Man känner direkt om läget är rätt och bestämmer sig då på nån minut. Då är husets skick mindre viktigt, tvärtom vill man inte ha för mycket info som riskerar att förstöra det positiva intrycket. :rofl:
Haha, nä det är ju klart, det är bättre att ta smällen sen när man väl sitter där med miljonlån och höjda räntor var för det är svårt att bli av med objektet i fråga :crysmile:
 
Martin_B
Vill förtydliga följande.
Det verkar som att flera anser att man bör läsa på ordentligt om huset före visning, titta i besiktningsprotokoll, titta igenom bilderna noggrant, planlösningen osv. Vilket ju är helt naturligt. Självklart gör man det också.
Men det är inte just den biten jag menar man behöver få bättre inblick i. Och jag har tidigare gett exempel på förråd och sådant där löjligt, vilket egentligen heller inte är något avgörande egentligen.

Jag menar mer helheten, det kan vara många småsaker, som man inte tänker på och som kan vara avgörande i långa loppet.

Ett annat exempel jag kan ta upp är ett hus som var mycket intressant för oss, allt var underbart, helt perfekt. Som vanligt kollade vi upp allting noggrant före visningen, all info, alla protokoll, bilder, väderstreck osv.

Sen kom visningen. Det kom väldigt många då objektet var fantastiskt!

Trädgården var underbar, den var inte exakt som bilderna förmedlade, för känslan att vara där, var helt annorlunda. Men tomten var ändå bra planerad och väldigt mysig.
Det var sedermera mycket lugnt och tyst där! Helt underbart! En del som väldigt positivt anmärkte just på det, att det var så tyst. De gick runt och pratade lågmält sinsemellan om hur lugnt och fint läge det var. Vi var själva nästan chockade! Wow! Såpass centralt men ändå lugnt - det var "ombonat" med mycket insynsskydd från vägen osv.

Vi valde att gå på andra visningen - som vanligt. På den visningen, visade det sig att, OJ! Det var inte så jättelugnt där i alla fall! När vi tog upp det med mäklaren och frågade varför man hörde vägen så mycket plötsligt, så fick vi till svar att på förra visningen så var vägen avstängd en bit längre upp (uppgrävt för rörarbete, något man inte kunde se från det håll vi kom), så enbart den allra lokalaste trafiken gick utanför fastigheten vid tillfället.

Vi kände direkt, att NEJ! Absolut inte! Vi kan inte bo i detta trafikinferno... så kändes tyvärr trädgården på andra visningen.
Det förvandlades från ett fågelkvittrande lugn, till värsta staden kändes det som. Med bilar som körde hela tiden, bil efter bil. Inget lugn över huvud taget. Och då var vägen ändå ingen bred och stor väg, absolut inte.
Men eftersom vägen var någon sorts genomfartsled till området längre bort, så var den trots allt väldigt trafikerad ändå.


Tänk nu på de stackarna som bara var där en kort tid, en enda gång på första visningen! Som kände just den känslan att - Detta är helt PERFEKT! Här vill vi bo! Varefter de åkte hem och la sitt första bud, för att 2 veckor senare ha vunnit budet och ha hunnit skriva kontrakt! :D

Fin chock de lär få när de väl får nycklarna till huset och märker hur härligt det kan vara med oljud från intensiv trafik :rofl:

Jag menar därför, att ju mer man utnyttjar den tid som står till ens förfogande, desto mindre får man att ångra ifall man trots allt har missat något, för då har man åtminstone gjort allt man har kunnat ;)
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Svår fråga det där.

Jag tittade mest på saker som tak, el, krypgrunden mm. Sånt som kräver enorma insatser, kunskap och pengar. Dvs känns huset friskt?

Känns det friskt ut så får man värdera insatsen det krävs för att ordna med resten om de praktiska bitarna är på plats såsom läge, planlösning osv.
 
Tillägg: vad gällde elen så tittade jag främst på om allt var draget i VP-rör och om kablage kändes mjukt än. Att dra nytt kablage inkl jord och installera en JFB är en liten insats.
 
Hemmakatten
Vi köpte en tomt på 15 minuter. Hade letat tomt i nästan två år i Storsthlms område. Ville ha någorlunda tyst och helst en sjötomt. Sjötomterna nära Sthlm var alldeles för dyra. Letade då efter tomter med åtminstone en sjöglimt. Hittade inget.

Av en händelse hittade vi på Blocket en sjötomt i södra Roslagen bara 40 min till jobben.

Vi kom dit en regnig novemberdag, såg tomten, stor 13' kvm och äkta sjötomt med lite tillhörande vatten. Vi kände med en gång att denna tomt ska vi ha. Följde med säljaren in i hans hus, fikade och bestämde tillträdesdag. Prutade inte ens .

Och till på köpet så visade det sig att strandskyddet var borttaget så vi kunde bygga även en sjöstugan med gästrum och bastu, två meter från strandkanten. Och bostadshuset ligger med hänförande utsikt.

Nu har vi precis sålt och köparna var lika hänförda som vi varit.
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Vill förtydliga följande.
Det verkar som att flera anser att man bör läsa på ordentligt om huset före visning, titta i besiktningsprotokoll, titta igenom bilderna noggrant, planlösningen osv. Vilket ju är helt naturligt. Självklart gör man det också.
Men det är inte just den biten jag menar man behöver få bättre inblick i. Och jag har tidigare gett exempel på förråd och sådant där löjligt, vilket egentligen heller inte är något avgörande egentligen.

Jag menar mer helheten, det kan vara många småsaker, som man inte tänker på och som kan vara avgörande i långa loppet.

Ett annat exempel jag kan ta upp är ett hus som var mycket intressant för oss, allt var underbart, helt perfekt. Som vanligt kollade vi upp allting noggrant före visningen, all info, alla protokoll, bilder, väderstreck osv.

Sen kom visningen. Det kom väldigt många då objektet var fantastiskt!

Trädgården var underbar, den var inte exakt som bilderna förmedlade, för känslan att vara där, var helt annorlunda. Men tomten var ändå bra planerad och väldigt mysig.
Det var sedermera mycket lugnt och tyst där! Helt underbart! En del som väldigt positivt anmärkte just på det, att det var så tyst. De gick runt och pratade lågmält sinsemellan om hur lugnt och fint läge det var. Vi var själva nästan chockade! Wow! Såpass centralt men ändå lugnt - det var "ombonat" med mycket insynsskydd från vägen osv.

Vi valde att gå på andra visningen - som vanligt. På den visningen, visade det sig att, OJ! Det var inte så jättelugnt där i alla fall! När vi tog upp det med mäklaren och frågade varför man hörde vägen så mycket plötsligt, så fick vi till svar att på förra visningen så var vägen avstängd en bit längre upp (uppgrävt för rörarbete, något man inte kunde se från det håll vi kom), så enbart den allra lokalaste trafiken gick utanför fastigheten vid tillfället.

Vi kände direkt, att NEJ! Absolut inte! Vi kan inte bo i detta trafikinferno... så kändes tyvärr trädgården på andra visningen.
Det förvandlades från ett fågelkvittrande lugn, till värsta staden kändes det som. Med bilar som körde hela tiden, bil efter bil. Inget lugn över huvud taget. Och då var vägen ändå ingen bred och stor väg, absolut inte.
Men eftersom vägen var någon sorts genomfartsled till området längre bort, så var den trots allt väldigt trafikerad ändå.


Tänk nu på de stackarna som bara var där en kort tid, en enda gång på första visningen! Som kände just den känslan att - Detta är helt PERFEKT! Här vill vi bo! Varefter de åkte hem och la sitt första bud, för att 2 veckor senare ha vunnit budet och ha hunnit skriva kontrakt! :D

Fin chock de lär få när de väl får nycklarna till huset och märker hur härligt det kan vara med oljud från intensiv trafik :rofl:

Jag menar därför, att ju mer man utnyttjar den tid som står till ens förfogande, desto mindre får man att ångra ifall man trots allt har missat något, för då har man åtminstone gjort allt man har kunnat ;)
Det är väl mest slumpen som avgjorde att vägen var öppnad vid andra visningen? En köpare som varit på första visningen hade upptäckt vägen vid besiktningen och kunde backat köpet, så utfallet är exakt det samma.
 
Jag var på två visningar, den andra hade jag med mig svärfar samt en besiktningsman. Mäklaren ville att man skulle besikta efter att ha skrivit kontrakt, vilket inte jag gick med på. Besiktning först, sen kontrakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.