Tänkt köpa upp mig på bland annat en Lamellfräsmaskin och en Cirkelsåg.

Har kollat runt lite och det är ju givetvis en djungel som allt annat.

Finns billiga märken som Bruksbo (Rusta), Co/Tech (Clas Ohlson), Ferm (Jula) som ligger på allt från 200kr-500kr/st. Sen finns det ju även dyrare märken med priser upp til, ja det verkar inte direkt finnas någon gräns men 1-2000kr/st.

Vet inte hur ofta jag kommer använda dem så jag vet inte om jag vill lägga så otroligt mycket pengar på det. Men samtidigt vill jag inte ha skit som går sönder efter ett par kap, eller inte sågar rätt.


Någon som har erfarenhet av dem lite billigare märkena som nämns ovan?
 
Om du frågar här på detta forum så blir nog svaret enhälligt att billigt=skräp.

Men om du har ekonomiska betänkligheter, så tänk efter hur mycket du kommer att använda verktyget. 10 gånger? 100 gånger? 1000 gånger?

Ta sen och fundera på om det är rimligt med en kostnad på 5-10 kr/användningstillfälle.

Ska du använda verktyget 100 gånger, så blir kostnaden 500-1000kr för ett rimligt vektyg.

Betänk också eventuella byten/reklamationer/tidsförluster/allmänt dåligt humör och svärande/sur partner för att det aldrig blir klart och måste du åka iväg nu igen etc. etc.

Sen vill man gärna använda ett bra verktyg.

Kontentan: Det är värt att betala för ett bra verktyg (ej budgetmärke) om man faktiskt tänker använda verktyget mycket. Men om man egentligen inte tänker använda verktyget så mycket, köp nåt billigt med lång garanti, så får du byta om det går sönder (om du orkar åka tillbaka till affären).

Bosch gröna serie kan vara ett alternativ för dig. Finns på Bauhaus med 5 års garanti.

Edit: Skil har något som heter fogfräs, som ser ut som en lamellfräs. Vet ej om de har samma funktion, men om de har det, så ägs Skil av Bosch, och den kan vara ett alternativ i mellanprisklassen. (Men som geschwint skriver: riktiga lamellfräsar är dyra!)
 
Asch... du var snabbare att svara. Håller med...

Vad gäller lamellfräs så finns det i huvudsak tre ligor:

* Vinkelsliptillsats: begränsad och plastig 500:- (tror jag det var)
* Budget: rassel och tveksam precision. Finns bara några få budget vad jag vet. 600-800:-
* Dyrt: alla gör det dom skall med bravur. Det som skiljer är features och kanske vissa konstruktionsdetaljer. > 3000:-

Kolla mer på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19670
 
Jag skall försöka att svara någorlunda neutralt. Tre ord dyker upp:
Precision
Farligt
Livslängd

Jag skall försöka förklara vad jag menar:

Med precision menar jag att billighetsmaskiner inte alltid har den precision som verktygets användningsområde kräver, t.ex lamellfräsar och laserinstrument. En lamellfräs som fräser ett spår som inte exakt hamnar där man hade tänkt sig våller en hel del frustration. Visserligen kan man hämta en ny maskin på den vanligtvis generösa garantin, men garantin omfattar i regel inte det material du förstört eller arbetstid (=pengar) som du lagt ned.

Farligt. Försök bedöma om de säkerhetsanordningar som finns på maskinen håller måttet. Ett klingskydd som kärvar eller känns som om det kan komma att kärva på en cirkelsåg är direkt farligt. Likaså handöverfräsar som inte håller i fräsen ordentligt. Det finns fler exempel.

Livslängd. Svårt att sia om livslängden på kinesiska billighetsmaskiner. Här kan forumet vara till hjälp. Det jag direkt kan dra mig till minnes är att billighetsborrhammare från Bauhaus fungerar bra, så länge man inte använder den medföljande extrachucken. Vidare fungerar Julas Ferm tigersåg ganska bra. Den senare har jag haft, men enligt min mening är den för svag på låga varv när man skall såga metall.

Om man köper kvalitetsmaskiner är det helt andra överväganden man måste göra.

Själv har jag gjort mågra snedsteg mot billighetsmarknaden. En Herkules bordssåg för 1500 gavs bort till farsgubben. Ersattes med en Festool TS55 EBQ med skena. Total kostnad 4250 + 1500 för skitsågen = 5750 kr. En Ferm Tigersåg för 399 gavs bort till farsgubben. Ersattes med en Flex för 309 Eur i Tyskland. Total kostnad 399 + 2840 = 3239. (Fortfarande ett bra pris) Nu har jag emellertid lärt mig. Inga fler kinesiska maskiner. Det blir bara dyrt.
 
Tack för de utförliga svaren...

När det gäller skena. Finns det universiella sådana eller passor dem endast till en viss typ av cirkelsåg.
 
De dyrare maskinerna verkar ha en sorts standard, så Makita, DeWalt etc. kan passa "universalskenor", eller andra märkens skenor. Festool är det enda märket som säljer dem som system (grymt för övrigt). Men geschwint kan sånt där, han svarar nog också snart... :)
 
Maskiner som kräver precision är nog vettigt att iaf satsa på hyfsad kvalitet men exempelvis en kap och eller gersåg som används till att kapa stolpar, panel, virke och liknade funkar bra med en billig kinamaskin, om du kan riskera att behöva bära tillbaka den för utbyte om den ger upp.
När jag behövt skena har jag använt en rätskiva med två tvingar som mothåll.

Ska du bygga ett hus så räcker det ju att maskinen har ett eller två års garanti, sedan kanske du aldrig använder den mer?




(Angående Bosch gröna så har jag en sådan skruvdragare (nyköpt 14,4v med dubbla batterier) och den är inte bättre än den jag köpte på RUSTA för 99:- batterikapaciteten suger och chucken glappar lika mycket som den från Rusta plus att den är svagare....)
 
När det gäller Festools skena så passar nog bara festos egen cirkel men gäller det fräsar så kanske. ÅF hävdar ibland att saker inte passar mellan tillverkare fast dom är mer standardiserade än man (ÅF) tror.

Infästningen för festos fräs är något som sätts på bottenplattan, dvs kan passa andra fräsar. Kör själv med Makita fräs och några tbh från Festo och DeWalt. Kolla innan köp...

Du kan alltid tillverka en egen skena av björkplywood och en riktigt rak ädelträbit. Själv kör jag rätskiva och cirkel, lite mer pyssel men det funkar och ger toppenfina skär (cirkel med skena står högt på listan)
 
matte2k: hihi, jag sa ju att de skulle dissa de billiga maskinerna...

Men de har rätt, vill man vara säker på att ett verktyg gör det det ska, varje gång, då kostar det. (för då snackar vi hantverkarmaskiner).
 
Jag använder ganska mkt billiga maskiner. Inte det absolut billigaste men ändå budget maskiner. Jag tycker dom fungerar bra för det mesta. Finns vissa undatag där man behöver väldigt bra precision, Samt batterimaskiner där bör man enligt min uppfattning köpa en "proffsmaskin". Har diverse märken i min samling såsom Gern,Parkside,Alphatools,power craft,awd. m.fl Och dom fungerar bra och gör det dom skall. Jag har motionerat dom flitigt. Har hållit på och renoverat i över ett år och arbetar nästan varje dag. Och inget av mina budgetverktyg har gett upp ännu. Har med min powercraft tigersåg sågat allt från brädor till stock och även kluvit stock.Har även sågat tegel och leca med den. Min parkside handcirkel har jag kluvit många meter 50 mm tjocka reglar med i 45 graders vinkel. Samt ett gammalt golv som var över 65 mm tjockt. Och ännu så fungerar dom bra.
 
Jag har en billig kap- och gersåg. Power..nåt från Jula. Dock var jag runt och kände på teleskoplagringen på dessa 1000kronorsmaskiner och jämförde innan jag köpte den och den har fungerat helt okej.

I och för sig är den inte använd till listning utan mest till kapning vid altan och bodbygge och till den har den funkat bra. Tror dock inte att den är helt 100% om man ska hålla på med vinkelkapningar vid just listning där delarna ska passa "kloss" för att det ska bli riktigt snyggt.

 
Jag tycker personligen för "hobbysnickarn" som inte använder maskinerna 4h om dan
att billiga budget varianter duger gott..
man får tänka på att köpa en cirkelsåg för 300kr eller för 3000kr, man får ju 10st billiga för samma pris..

kan jämföras med weeber grillar kostar i runda slängar 1500kr
och en billig klotgrill för runt 300kr
visst weeber grillen håller i 10+år och den andra i 2år,men hur ser grillen ut
efter 10år?? vill man ha samma grill och galler i 10år?

 
spliffan skrev:
kan jämföras med weeber grillar kostar i runda slängar 1500kr
och en billig klotgrill för runt 300kr
visst weeber grillen håller i 10+år och den andra i 2år,men hur ser grillen ut
efter 10år?? vill man ha samma grill och galler i 10år?
Å andra sidan är chansen större när det gäller den billiga grillen att den bestämmer sig för att lägga av just när du har 20 personer som står och väntar på att maten skall bli klar. För att inte tala om hur mycket roligare det är att grilla på en weeber, jämfört med en klotgrill inköpt på den lokala Shellmacken. ;)

Jag ser inte bara till hårda siffror när jag väljer verktyg. Känslan är minst lika viktigt. Det skall vara roligt att jobba med verktygen, och det är helt enkelt en helt annan känsla att ta fram sin Festool sänksåg än att ta fram cirkelsågen från Rusta för 200 kr. :)

Är inte konstigare än att jag hellre kör en SAAB Aero än en Kia, även om den sistnämda säkerligen skulle göra jobbet minst lika bra.

 
Kian gör saken att ta dig från A till B men jag tror SAAB är både säkrare, pålitligare och komfortablare.

Skulle inte vilja att bilen la av mitt i en omkörning eller att den sladdar av vägen vid en undanmanöver... vilket nästan ger en till liknelse att man får vad man betalar för. Vill inte heller att grillen brakar ihop inför en fest eller att jag måste åka och tjacka en grill innan en fest. Det kan vara svårt en sommar på en helg att hitta en vettig grill inom vettig tid... alltså, betalar jag gärna extra för att få en weber som jag vet håller och som ser fräsch ut under lång tid (förutsatt att jag underhåller den givetvis, samma gäller verktyg). Samma gäller för mig och bilar, betalar gärna vad det kostar att få en volvo, då vet jag att den fungerar, är säker och ger bra med pengar om den skall säljas, och då har det ingen betydelse om jag bara skall ha den två år eller 10 år.

Allt går sönder vid fel användande, billiga saker går oftare sönder bara genom att dom används. Vissa saker kan inte ens användas utan att dom går sönder (se testet i Gör Så Här om arbetsbord)

// Edit
Billiga grillen från macken är ofta av väldigt tunn plåt så den blåser lätt omkull medans Webern är tung och står stadigt. Webern pallar att stå ute i regn och rusk bara den är övertäckt. Billiga grillen har då redan rostat bort och är ful inför nästa säsong.
 
Jag sparar hellre ett tag och köper ett proffsverktyg, känns mer manligt så ;)
Tycker arbetet blir mycket roligare om man har ordentliga verktyg att arbeta med.

Ang. grilldiskussionen - Min Weber är bland det bästa jag köpt.........underbar kvalitet.
Att man sedan kan köpa en klotgrill för 200 spänn visst men jag anser att mina 1500 var välinvesterade.

1. Mycket högre kvalitet
2. Jämnare värme tack var tjockleken på godset.
3. Stabil och välbalanserad
4. Mycket tillbehör
5. Rostar inte och om den gör det så får man en ny.
6. Mycket bättre resultat

Nu tillhör jag den skaran som grillar väldigt mycket ( även julskinkan ;) ) och går och drägglar på nästa Weber inköp a 6000 kr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.