Har själv en Makita 3901... en utmärkt maskin. Skulle inte köpa något annat om jag var tvungen att köpa nytt idag.

Då jag handlade denna för sisådär ett halvt år sedan så botaniserade jag runt en hel del efter vad som fanns. Insnöad Makita fantast som jag är så ville jag givet ha en Makita men jag satte Makita åt sidan för att se vad som fanns på marknaden då det är rätt speciella maskiner vi pratar om.

Jag kollade på dessa: Makita, Lamello, DeWalt, Billiga Märket och Wolfcraft.

-> Lamello är *märket* som gäller om man snackar lamellfräsning eller special fräsning överhuvudtaget.. kolla deras hemsida och Theofils som säljer dom. Men vad dyra lamello är. Enklaste börjar på ~4100. Snygg låda i trä 8) Bra precision (väntat). Begränsad funktionalitet för enklaste maskinen Classic, både Makita och DeWalt ger mer för mindre pris (relativt sett). Classic är instegsmodellen och är enkel och rätt begränsad i funktioner. Lamello och Makita är väldigt lika vad gäller stativ och maskin. Lamello har ett antal maskiner där det står Makita på motorkroppen... ;D, en finns på Theofils. Finishen i Lamello är på topp, fast jag hade inte väntat annat.

-> DeWalt har många namn; trimmad B&D, guling, ELU osv. Deras lamellfräs är normal... inga speciella features. Normalt pris ~3500. Pga att anslag sitter fast så blir den begränsad i funktionalitet. Finns bara fasta djup för 0-10-20 sedan fininställning. Gillade inte stativkonstruktionen som kändes rapplig, Lamello och Makita var bättre där. Priset är det som borgar för DeWalt. Anslaget kändes stabilt och med mått som stämmer.

-> Makita; har en fräs som är rätt normal men med väldigt flexibla inställningar. För att få samma från Lamello så blir det dyrt. Då anslaget är löstagbart och sänkbart så att halva klingtjockleken täcks så blir den väldigt flexibel. Stativet är stabilt och med anslag som har mått som stämmer. ~4300

-> Wolfcraft; har ingen lamellfräs men dom har en tillsats för vinkelslip som ger dig en lamellfräs som är *väldigt* begränsad och hållbarheten är tveksam. Den är i plast med möjlighet till 45graders vinkling och obefintlig höjdinställning. Har inte kollat närmare utan sågade den då den saknade alltför mycket för seriöst fräsande. För den tillfällige fräsaren så kanske det är något. Ligger på 595 tror jag det var.

-> Billiga Märket (power super, coltec osv...); Tja, dom är ju billiga. Man kan ju köpa en 7-8 stycken till priset av en riktigt bra maskin ::) Det var den positiva biten.. Vilka rappliga maskiner. Obefintliga lager som är glappa redan från början. Om det finns fasta punkter för 90grader så är det inte 90 grader. Stativet är skralltigt. Finish dålig, skulle inte lägga en sådan mot min byråstomme eller vad jag håller på med. Tveksam kvalitet i materialet (gjutgods, aluminium, plast...). Ruggiga ytor med gjutränder kvar. På Lamello och Makita är alla ytor mot material planfrästa med fina skär. Väldigt begränsade i funktion; dom fräser spår, punkt! Fast, frågan är hur spåren blir då det finns i huvudsak två syften med kexfräsning; stabil fog och styrning.

Stabil fog får man genom att kexen sväller då man använder vattenbaserat lim, då får inte klingan glappa i sidled då det skapar glapp. Det skall vara presspassning för kexen.

... mera kommer, meddelande för långt :(
 
... fortsättning...

Styrning får man genom dess passning och då måste anslag vara stabila och vinkelräta respektive parallella med klingan. Klingan måste också vara vinkelrät mot den yta där klingan kommer ut.

Kexfräs är guds gåva till möbelsnickaren :) Slut är det med det eviga pluggandet som så lätt går fel. Jag kan lova er grabbar, det kan (nästan) inte gå fel även om man i en stressad eller icke genomplanerad situation kan göra en tankevurpa. Gjorde själv en del fel då jag övade med maskinen. Fogar blir mycket stabilare och hållfasta med kex. Dom som funderar på att tjacka en och bor i Stockholm kan komma och prova innan ni ger ut i fräsdjungeln (IM i så fall).

Anledningen till att jag nu köpte Makita var; ville inte betala för den snygga lådan som Lamello hade - Makitas är i plast. Makitan gav mer för pengarna än Lamellos Classic - priset går genast upp om man vill ha deras Experta eller Top 20 maskin. Hos DeWalt gillade jag inte stativet och det begränsade anslaget. Skulle nog säga att DeWalt är prisvärd för den funktionalitet den ger ändå. Vet att Lamello har samma Classic med plastlåda eller systainer, Theofils hade inga sådana fast det kanske inte gör så mycket på priset. Trälådan strålar kvalitet iafa.

Skall ni bara snabbt fräsa ihop något som ska vara stabilt men inte har så höga krav på finish, då kan man nog ta en Wolfcraft eller billiga märket. Kommer det att snickras mycket med krav på att det alltid blir bra; bygga möbler, göra luckor, lådor eller annat så satsa på en bra fräs


En annan notering på tillbehör runt fräsen: kexar själv mycket då jag tillverkar mitt kök själv, då är en limdoserare eller limpump för lameller värd varenda slant. Kallas Dosicol och kommer från ...Lamello... var annars :) En! kökslucka på 400x700 kräver 36 kex (beroende på materialbredd). Notera att allt skall sättas i press inom en tio minuter, nu snackar vi stressmoment. Limmet skall ner i spåren efter sidorna för att få avsedd hållbarhet. Jag lärde mig en teknik med en vanlig limflaska för att få limmet på plats utan att bli knäpp och utan att det blir för mycket men det tar alldeles för lång tid iallafall. Med en limpump så gör man samma dosering på ett par minuter och utan att svetten lackar.

Tja det var väl några noteringar om lamellfräsar. Hoppas det hjälpte litegrand... Som sagt, eventuella aspiranter för lamellfräs är välkommen att prova, ni kommer att gilla det om ni har pluggat en del tidigare.

Inköpsställen: Theofils (Lamello), Grönmarks, Fredells (DeWalt, Makita), Bauhaus (Wolfcraft), alla utom Theofils mer eller mindre (Billiga Märket)
 
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Jo, kollade aldrig på Bosch GFF 22 men vad jag kan se på bild så är den till förväxling lik Makita med samma flexibilitet vad jag kan se. Vet inte priset på den...
 
Priserna på lamellfräsar är helt sjuka i Sverige! På Home-depot i USA kan man köpa en DeWalt för 169 USD (~1300 kr). Jag var inne på deras 18V lamellfräs, men den verkar tyvärr ha utgått från deras sortiment. Om jag inte minns fel låg den på ca 220 USD, d v s gott och väl under 2 000 kr :(
 
Så är det att bo och leka på en liten marknad... Samma gäller för Makita . Samma prisdiffar på andra märken. Jag köper vissa maskiner från USA om jag skall använda dom stationärt oftast.

Trafo är en instegskostnad som betalar sig efter ett eller två köp i USA. Sedan lite kabeldragning med USA uttag på samma ställen där det sitter 230V och skapande av skarvkabel så är man igång... Min trafo betalade sig efter ett USA köp.
 
Vad köpte du för trafo? Clas Ohlsson?
 
För bara en lamellfräs eller liknande så räcker nog en 800-1000W trafo. En sån kan införskaffas från Kjell & co för billig penning.

Vill du köra kraftigare maskiner så blir det bokstavligen tyngre doningar. Jag köpte min från Elfa, inte det billigaste men banne mig den stadigaste trafo jag någonsin haft till vikt och konstruktion.

Det finns att få en billigare trafo för kring ~3000:- fast jag kommer inte ihåg var. Elfas gick på ~4500:-

Prova http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1105276796;start=0
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.