Idefix skrev:
Hejsan

Har läst en hel del i forumet om byggnadsmaterial i bl.a Polen, Estland och Lettland. Men inte sett något om priser på fönster. Någon som har köpt fönster i dessa länder?? Eller har tips om några hemsidor ???
Hej
Kolla på www.wood-me.com och sök på vad du vill samt vilka länder, priser får du snabbt när det gäller Baltikum
;D

 
blofeldt skrev:
Hej,

Vi är på gång att bygga hus, och funderar om det skulle kunna vara fördelaktigt att köpa byggmaterial såsom klinkers och kakel utomlands och frakta hem (via egen lastbil). Är det någon som vet någonstans där man kan jämföra priser eller har erfarenheter?

Tack på förhand
Har hittat ett bra fraktbolag
www.hrx.se kolla gärna med priser, har bekanta som var helnöjda ;)
 
Kanon tråd....

Man bygger ju sjölv hus i lösvirke i nYnäshamn och dum som man är så har jag ännu inte fattat att det går att ta färjan till Polen :(

Men nu tänkte jag ta tag i det, nu när det börjar bli dax för vitvarar kakel/klinker/golv osv osv..

Är det någon som har eller kan hitta en bra butik runt Gdansk som säljer vitvaror?

//
Nicklas
 
Det fanns en sida i Expressen igår om att handla från Polen, dock så hittar jag den inte på nätet.
 
Plumber_boy skrev:
Hur ska jag få bort momsen på varorna? även om jag har företag så kan jag ju inte köpa momsfritt hur som helst?
8) Jojomen, såhär fungerar det.
1. Du måste ha ett företag som är momsregistrerat.
2. Det utlänska företaget som du handlar av måste också vara momsregistrerat (=skatteregistrerat) i sitt hemland.
3. De har då ett s.k. VAT-nummer. I t.ex. Polen börjar nummert med PL + 10 siffror.
4. När du har fått deras VAT-nummer så kollar du detta via Internet på VIES (VAT Information Exchange System), så att det är ett giltligt nummer du har fått.
5. När de sedan fakturerar dig ska de inte lägga på någon moms på priset.
6. Du redovisar sedan kvartalsvis till skattemyndigheten de VAT-nummer du har handlat med och till hur stort belopp.
::) Lätt som en plätt! ;) ;D
 
Immobil du skrev

När de sedan fakturerar dig ska de inte lägga på någon moms på priset.
Om du är nere i Polen måste du väl betala där eller hur?
Hur får du fakturan då, eller menar du ett kontantkvitto utan moms.
Eller menar du att du skall få en faktura till företaget i Sverige.
Och hur blir betalningen då. Före leverens eller efter leverans.


Du redovisar sedan kvartalsvis till skattemyndigheten de VAT-nummer du har handlat med och till hur stort belopp.
Är det du som privatperson eller är det företaget som skall redovisa till skattemyndigheten.
Vad gör då skattemyndigheten? Inget eller debiterar svensk moms?

 
MP skrev:
Om du är nere i Polen måste du väl betala där eller hur?
Hur får  du fakturan då, eller menar du ett kontantkvitto utan moms.
Eller menar du att du skall få en faktura till företaget i Sverige.
Och hur blir betalningen då. Före leverens eller efter leverans.
Nu är det som så att jag mest handlar med Tyskland, men reglerna är de samma för alla EU-länderna.
När jag handlar så gör jag det mot faktura som skickas  till mig när varan är levererad.
Kontantköp har jag ännu ej testat, men det borde fungera på samma sätt. D.v.s. de ska inte debitera mig landets moms. ;)

Är det du som privatperson eller är det företaget som skall redovisa till skattemyndigheten.
Vad gör då skattemyndigheten? Inget eller debiterar svensk moms?
Mitt företag redovisar inköpen till Skattemyndigheten. De kontrollerar antagligen bara om jag har angivit giltliga VAT-nummer, för oftast hör jag inget mer från dom. Någon svensk moms kan de iaf inte debitera. ;)

::) Jag kan hålla med om att det låter mysko, men såhär fungerar det. ;)
Fler frågor? ??? ;)
 
Plumber_boy skrev:
Du ska sedan själv betala svensk moms på inköpet. Du tar alltså upp beloppen i din redovisning av momsen. Om du har gjort inköpet till din momspliktiga verksamhet kan du också ha rätt att dra av motsvarande belopp.
Ånä, någon svensk moms blir det inte på inköpet och självfallet har jag då inte någon moms att dra av.
Men när jag säljer varan vidare (i Sverige) så ska jag lägga på den svenska momsen. ;)
 
Plumber_boy skrev:
Du har dock uppget till skattemyndigheterna vilket belopp du handlat för, detta belopp ska beläggas med svensk moms när varan säljs.
Jovisst, om jag säljer varan så ska moms beräknas på både varan och mitt blygsamma påslag (=vinst). Men jag är ju inte tvungen att sälja den. Jag kan ju tillhandahålla varan till någon kund som varuprov. ;)
::) Nu har vi kommit ifrån ursprungsfrågan, som var huruvida man kunde slippa att betala den utländska momsen. ;)
 
David skrev:
Hej Blofelt,
Jag har erfarenhet av detta och har delat med mig av mina erfarenheter i andra trådar som du kan kolla igenom om du vill. Hör gärna av dig om du har några frågor sedan.

mvh
David
 
Här har ni en sida från Tyskland där ni kan beställa designade WC, badkar, blandare för ca ½ priset. har ej testat den ännu men som det ser ut på sidan så levererar dem hem till lilla Sverige :D
Gå in här så kan man få hjälp http://www.polskabyggvaror.se/

 
Min erfarenhet är att man inte kan ta med sig tillräckligt mycket tunga prylar som kakel parket mm på en personbil med släp för att få någon reell lönsamhet i det när man räknat bort resor uppehälle mat mm, blir däremot skillnad på vissa lättare saker.
En annan viktig faktor är kvalité! jag törs nog gå ed på att den ryska/polska isoleringen tex INTE ger samma isolervärde i samma tjocklek som den svenska motsvarigheten.
Vad gäller polska fönster så finns det ett flertal "importörer" i sverige och min erfarenhet är att vi med företagsrabatter iof betalar lika lite för fönstret av importör här hemma som vi skulle få göra över disk i polen..
Naturligtvis kommer saken i ett annat ljus om man ska ha stora volymer av något så man kan fylla upp en eller flera containers och skeppa hit..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.