Människor som skickar bidrag norrut kallar vi för Quisslingar här nere !! ;D ;D ;D
 
Detta med Polen låter mycket intressant, är det billigare än att åka till Tyskland och handla tro?

Tänker främst på kakel och klinkers, men trägolv/parkett kanske också är ide att handla när man ändå är nere med en lastbil? ???
 
Vi ska åka och köpa bil i Tyskland och tänkte samtidigt köpa med oss lite byggmaterial typ badrumsporslin,golv.Är det billigare där?Finns det någon sida på nätet man kan titta på?

Tacksam för svar/Terese
 
Kolla in obi.de också - en mycket trevlig affär att besöka. Finns över hela Tyskland.

/ Thomas
 
  • 1437-norrsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutom att jag är ett pucko, så kan jag typ ingen tyska...

Kan man handla på nätet från någon av dem?
Och finns det någon sida på engelska?

Blev lite sugen på Immobils kabelvinda som han yrade om i en annan tråd ;)
 
Nix skrev:
Kan man handla på nätet från någon av dem?
Och finns det någon sida på engelska?
Det går att handla via nätet. Men jag tror inte de skickar till Sverige, sorry. :(
Tyskarna är fortfarande väldigt konservativa och håller sig till sitt språk. Någon sida på engelska har jag inte sett.

P.S. Något pucko behöver man inte va för att man inte kan tyska. ;)
 
Pucko, pucko, pucko!  ;) Kan säga att jag köpte en beg Merca i april i Berlin med 16% moms och det var ca 35% billigare jmf med Sverige. Spriten var självfallet billigare med ca 70 SEK för en flaska Absolut 75 cl. Men hur det står till med byggmaterial vet jag inte.
 
Immobil skrev:
Det går att handla via nätet. Men jag tror inte de skickar till Sverige, sorry. :(
Tyskarna är fortfarande väldigt konservativa och håller sig till sitt språk. Någon sida på engelska har jag inte sett.

P.S. Något pucko behöver man inte va för att man inte kan tyska. ;)
Nej, det hörde inte ihop.
Jag kan inte tyska. Dessutom är jag ett pucko ;)

Trist då...
Jag som drar mig för att köpa sladd i Sverige. Det känns liksom som en pungspark när man ser prislappen...
 
En sak slog mig.....priset är en sak men hur är det med garantierna?
 
Det här har jag hittat på http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=55

Att handla utomlands
Det är det här som för många är så lockande men så avskräckande för att de vet inte vilka regler som gäller. Men jag kan försäkra att det inte är mycket krångligare att handla från utlandet än inom Sverige. Faktum är att man kan göra en riktigt bra affär genom att handla från andra länder. Det viktigaste är att skilja på EU och ett tredje land som t ex. USA eller Japan.




EU

Att handla inom EU är nog det bästa alternativet när det gäller dyrare produkter. EU har ett frihandelsavtal som gör att allt du köper, från ett EU-land till ett annat med några få undantag, är tullfritt. Det som många tvistar om är hur momsen ska fördelas. Det har ofta talats om att det är momsen i det landet du handlar som gäller men så är inte alltid fallet. E-handels- eller postorder företag med gränsöverskridande verksamhet till Sverige skall registrera sig som skatteredovisare om man säljer för mer än 320.000 SEK/år och då betala svensk moms för de produkter som säljs hit. Kunskapen om detta och kontrollen är fortfarande mycket dålig men om handeln ökar kommer också troligtvis kontrollen att öka. När du handlar är momsen alltid inbakad i priset om inget annat anges. Det betyder alltså att det är handlaren som är skyldig att ta ut rätt moms och ser till att den blir rätt reglerad. Du behöver inte oroa dig för om det är svensk, tysk eller engelsk moms, utan du betalar det priset som står. Du kan inte bli skyldig att i efterhand betala svensk moms.


MOMS i olika EU-länder: (Tack Marcus!)
Sverige 25%
Tyskland 16%
England 17,5%



Som kund är man ofta nöjd med affären så länge man inte får problem med vem eller vad man har handlat. När problemen kommer kan det vara bra att veta vad man har för rättigheter när det gäller t.ex. garanti, ånger och leveranstider. Varje EU-land har en motsvarighet till vår Konsumentköp- och Konsumenttjänstlag men innehållet kan skilja sig något. Oftast är det säljarens lands lagar som gäller, vilket betyder att om du handlar i Tyskland är det tysk köplag som gäller. Hur är det då med garantier? Jo, många stora tillverkare, t.ex. Sony, har något som kallas europagaranti vilket betyder att du kan lämna in din garantireparation på vilken auktoriserad Sony verkstad som helst. Om varan inte omfattas av en europagaranti kan du höra av dig till importören för märket, och med lite god vilja hjälper han dig. Annars blir det till att skicka tillbaka produkten dit du köpt den. Men ofta har man ju tjänat en ganska bra slant på att handla från ett annat land så det brukar löna sig ändå.
 
Det funkar nog med Tyskland, jag kollade upp Mercan innan och det är precis samma garantier som om den vore köpt i Schweden (Sverige för icke-tyskar ;)) dvs 2 års fabriksgaranti och 30 års rost etc.

Frågan är ju det välsignade nyblivna EU landet Polen. Är de med i systemet än? Det finns en viss skepsis från min sida som behöver överbevisas motsatsen.
 
Tack för tipsen! Nu är det bara fram med tyska ordboken......
/Terese
 
terese skrev:
Nu är det bara fram med tyska ordboken......
Strular det, så kontakta mig. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.