Hej,

Vi är på gång att bygga hus, och funderar om det skulle kunna vara fördelaktigt att köpa byggmaterial såsom klinkers och kakel utomlands och frakta hem (via egen lastbil). Är det någon som vet någonstans där man kan jämföra priser eller har erfarenheter?

Tack på förhand
 
Är det verkligen ingen som förut tänkt i dessa banor eller har några erfarenheter?  ???

Det har ju t o m varit med på uppdrag granskning om de skyhöga priserna i Sverige......
 
Hej Blofelt,
Jag har erfarenhet av detta och har delat med mig av mina erfarenheter i andra trådar som du kan kolla igenom om du vill. Hör gärna av dig om du har några frågor sedan.

mvh
David

 
Hej

Visst tänker jag i de banorna.
Jag har kollat ganska mycket på utbudet i polen och det är nog där jag kommer att köpa materialet till kommande husbygge.
Det finns en hel del pengar att spara på att handla varor från "öststatsländerna"

Hittils har det uppstått två frågetecken för min del:

1: Jag kan inte polska. En bekant till mig har hjälpt mig med den biten och vi har kommite en bra bit på vägen.

2: Transporten. När vi kollade i höstas vad det skulle kosta att få upp en lastbil till stockholm från polen var det muntliga priset ca 9000:-.
När vi i mars fick en offert på materialet och sedan skulle beställa transport kostade det helt plötsligt ca 15000:- ???. Det ska sägas att materialleverantöre inte har med transporten att göra utan det är en fristående transportfirma.
Nu vet jag inte hur det kommer sig att det är lika dyrt att beställa frakt från sverige som från polen. Nu har min polske bekant inte hört sig för hos flera transportörer eftersom jag ligger efter vad gäller förarbeten. Men även om jag nu betalar 15000:-/lastbil är det fortfarande VÄLDIGT MYCKET BILLIGARE än vad likvärdigt material kostar i sverige.

Vi ska förhoppningsvis kolla fler transportallternativ nästa vecka.

Jag vill vara lite försiktig med de info jag ger MEN när allt trådar är knutna och beställningarna är gjorda återkommer jag. Allt för att INTE sprida fel/oriktig info.
Ha tålamod


Said
 
Said: Om du väntar med att lägga din beställning till efter den 1 maj, så är Polen med i EU. Har du egen firma eller "kontakter" slipper du betala den Polska momsen också ;).
 
Hej

Så nu har man varit  polen och kollat. Det blev så här:

Färja från Nynäshamn 24/5 kl 18:00. Framme i Gdansk kl. 12:00 nästa dag.
En träff med återförsäljaren av lättbetong. Ett medelålderspar som var mycket gästvänliga och trevliga. De var båda utbildade ingenjörer och hade lång erfarenhet av branschen.
Ville inte ens ha handpenning för beställningen och de körde oss runt till ett par ställen.
Hade en del synpunkter på beställningen av arbetsverktygen. De tyckte jag hade beställt för mycket av en del och för lite av annat.
Efter en timme eller så kom två byggare med erfarenhet av att bygga i lättbetong. Jag hade en del frågor om arbetsgången och de hade en del mycket värdefulla tips och förslag. De skulle även komma in med en offert för putsning av huset.
Sedan bar det iväg till ett hus som ovanstående byggare har putsat. Såg mycket fint ut, men som amatör är det svårt att avgöra kvaliteten på jobbet.
Därefter åkte vi till en kakel och klinkerfirma. Där fanns det massor att se. Stort sortiment och underbara priser. Tog lite kort och broschyrer för vidare kontakt.
Vi han även med ett besök på ett bygge och även där fick jag både tips och idéer av återförsäljaren av lättbetongen.
Vårt besök avslutades med en kopp te på färjeterminalen där vi gick igenom dagen samt kommande samarbete. Vi kom fram till att innan slutbeställningen görs ska jag skicka ner konstruktionsritningarna till återförsäljaren. Detta för en sista justering av materialmängden och ev. ändringar eller fler tips. Färja från Gdansk kl. 18:00 och framme kl 12:00 i Nynäshamn dagen därpå.

Mitt intryck av denna allt för korta dag är att det ser mycket ljust ut gällande inköp av material i polen. Resan gav MYCKET mer än jag hoppades på.
Min nästa resa kommer att vara betydligt längre. Då kommer jag att besöka ett par fönsterfabriker samt flera kakelbutiker och då lite längre från Gdansk.
Det är visserligen ett (ganska stort) hinder om man inte kan polska. Det verkar som väldigt få kan engelska.
Men å andra sidan har man en packe sedlar i handen kan man nog göra förstådd.

Said
P.s: Mer info och bilder kommer på hemsidan

http://www.33rpm.nu/hammarbacken/Sidor/bygget.html
 
Åh vad roligt.
Hoppas de nyväckta förväntningarna håller!
 
Låter väldigt intressant.... nära dit för oss som håller till i Skåne dessutom !!
 
Bob_the_builder
Skåne - är ni med i EU? ;)
 
Japp - Danmark var med långt innan ni Norrlänningar kom med !! ;D ;D ;D
 
Bob_the_builder skrev:
Skåne - är ni med i EU?  ;)
Blekinge också....fördelen för oss här i f.d. Danmark, är att vi har nära till att handla billigt. 8) Vi behöver ju inte kasa genom hela Sverige för att fynda! ;D Redan på resekostnaden har vi tjänat en bra slant. ::) Det är t.o.m. vissa av oss, som inte vet var vi ska göra hän alla pengarna vi tjänar. ;D
 
Bob_the_builder
Jag skickar mitt kontonummer ögonaböj.
 
Bob_the_builder skrev:
Jag skickar mitt kontonummer ögonaböj.
8) Vårt danska påbrå förbjuder oss att skicka pengar norrut. ;D
 
Bob_the_builder
Jag kan komma och hämta om det ska vara på det viset. :)
 
Bob_the_builder skrev:
Jag kan komma och hämta om det ska vara på det viset.  :)
Då måste du komma före 12:00 idag! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.